Verschil draversbrok en sportbrok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Verschil draversbrok en sportbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 20:23

kom ik weer aan met m'n voervraagjes Bloos
Maar aangezien ik het allemaal zelf moet doen en er gewoon niet uitkom, kan niet ff naar iemand lopen om advies...

De laatste 3-4 weken is m'n paardje nogal mat in het rijden. Dat is precies de tijd dat ik ben overgestapt op ander voer. Het zogehete Culiminar, dat is een mengeling van gerst,brokken,kruiden,mineralen en je hebt in het power en relaxed vorm.. Ik voer aan m'n dressuurpaard de power en aan m'n arabier (recreatief) de relaxed. M'n arabiertje doet het hier super op, al mag hij nog wat voller (hij is moeilijk dik te krijgen) maar m'n andere paardje blijft wat achter in vacht, en energie. Hij krijgt 2 kg hiervan op een dag en daarnaast 1/2 geweekte pulp en 1 granenmix. Daarnaast natuurlijk veel hooi/kuil.
Hij heeft een goede conditie maar zijn vacht is niet mooi zoals hij voor dit voer was en zijn energie valt ook tegen.. Eigenlijk ben ik huiverig om meer te gaan voeren.. Ik heb eigenlijk al besloten om m'n arabiertje op dit voer te laten, hij doet het hier immers fijn op, en m'n andere op ander voer te zetten..

Nu heb ik besloten naar havens te gaan kijken. Eerst wilde ik dit niet voeren omdat m'n arabier hier niet goed op reageerd, maar nu hij ander goed voer heeft kan ik het altijd proberen..
M'n sportpaardje krijgt nu ook de granenmix van havens en eet dit smakelijk op..
Nu zat ik te kijken om voor hem toch terug te gaan op brokken. En toen ik net op de site zat te neuzen van havens zag ik draversbrok en sportbrok staan.. maar wat is hier nou het verschil tussen?...
Hij zou dan de brok krijgen, daarnaast 1/2 pulp om zijn voer nat te maken voor zijn hoestpoeder, 1 kg graan en s'avonds 1 kg muesli voor de lekker (stimix pavo)...
Hij is 1.66m hoog, en word 5-6 dagen in de week intensief tot zeer intensief gereden..

Alle tips (ook over andere merken, maar GEEN PAVO !!) zijn welkom

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:51

Qua eiwitten maakt het allemaal weinig uit, dat heb ik toevallig gisteren nagevraagd bij onze leverancier.

Verder weet ik eigenlijk niet wat het verschil is.
Anders bel je gewoon Havens op, zij kunnen het verschil vast goed uitleggen. Misschien kun je jouw situatie uitleggen en kunnen zij daarop advies geven.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:07

moet je eens de havens site opzoeken en dan om een voeradvies vragen, heb ik ook gedaan en je krijgt snel antwoord!
natuurlijk niet in het weekend!

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:32

Welke sportbrok bedoel je precies?? de derby-compactbrok of de basis-sportbrok??

Ik heb hier het informatieboekje van havens voor me liggen. Ik zal even de verschillen overtypen.

Havens draversbrok:
natuurlijke en complete prestatiebrok voor alle type sportpaarden. lichtverteerbaar.

- veel beschikbare energie (hoge zetmeel-gehalte)
- eiwitarm ( maar wel eiwitten van goede kwaliteit)
- zorgt voor perfecte conditie
- bevat alle noodzakelijke vitamine en mineralen
- veel biotine, B-vitaminen, B-caroteen en vitamine E
- veel granen, lucerne en lijnzaad.

-energie-niveau --> hoog
-eiwitniveau --> laag
-vitaminering --> hoog

Derby-compactbrok
speciaal ontwikkeld voor (top)sport. opgebouwd uit veel granen. bevat speciale gistculturen waardoor energie en andere voedingsbestanddelen goed opgenomen wordt. je kunt rekenen op fittere paarden met meer glans, souplesse en elasticiteit. paarden drogen sneller op.
het is een geconcentreerde energiebrok voor een verhoogde spierstofwisseling. de aanwezige magnesium werkt rustgevend en versterkt de energiestofwisseling. daardoor kunt u minder voeren. derby-compact is een compleet voer, maar kan ook worden aangevuld met 5-granenmix of 1 van de muesli's

- graansportbrok voor topsport
- bijzonder aanbevolen voor dressuur, draf-en rensport en voor paarden
die hoog in het bloed staan.

energieniveau:
Zeer hoog

eiwitniveau
zeer laag

vitaminering
zeer hoog

bijzonderheden
- geconcentreerd, meer energie uit minder voer

Ik geef zelf aan tieme de derby-compactbrok en de kruiden reform muesli. als je de havens-lijn mailt (of belt) heb heel snel eerlijk en goed advies, en je krijgt een informatiepakketje thuis. de folder is veel duidelijker en overzichtelijker dan de site.
Laatst bijgewerkt door droebel op 12-11-04 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:33

in draversbrok zit minder eiwit in, paarden bij mij op stal krijgen het ook, ze doen het er super op, je kunt er vrij weinig van voeren voor een goed resultaat.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 23:42

super droebel, daar heb ik iets aan OK dan!

ik wist niet hoe de sportbrok heette van havens, ging ervan uit dat het gewoon sportbrok heet... denk dat de derby brok uit jou topic wat te hoog gegrepen is.. Ik ga aankomende week eerst iets meer voeren van het huidige voer, mocht ik volgende week nog twijfelen ga ik zeker een zak havens draversbrok proberen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 04:14

als je aan havens advies vraagt krijg je maandag al antwoord