veulentje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

veulentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 18:19

ik zit er soms serieus over te denken om een eigen paardje
te kopen. Cool
ben op dit moment erg blij met mijn bijrijdpaard, maar een eigen
paard is toch anders!

het leukste zou ik vinden als ik een veulen/jaarling kon kopen,
en die dan zie opgroeien (bij een opfok) en alles kan
leren enzo.

waar moet je allemaal rekening mee houden met
de aanschaf van een veulen of jaarling?
en hoe duur is een gemiddelde opfokstal?
en de gemiddelde prijs van een jong arabiertje?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:40

Ik zou nooit een veulen/jaarling als eerste paard aanraden. Dat zelf alles aanleren is niet zo makkelijk als het lijkt. Ze leren ook heel snel dingen aan die niet zo leuk zijn. Daar kun je flink door in de problemen raken. voorbeeldje: Kleintje steigert, oh, wat cute. Drie jaar later is het wel een groot dier en heb je een paar hoeven op je schouders. De opvoeding van een paard kun je beter aan mensen over laten die er ervaring mee hebben. Als je voor goedkoop wilt gaan, waarom kies je dan niet voor een oude pony? Daar kun je veel van leren en die vergeven je foutjes. Ook kosten ze in onderhoud lang niet zoveel. Een jong dier eet de oren van je kop hoor! Die hebben het dubbel nodig, omdat ze nog in de groei zijn. Een oude pony vindt het harstikke leuk om nog gewaardeerd te worden en vergeet niet dat ze met goede verzorging makkelijk over de dertig en zelfs veertig kunnen worden. Ik pleit dus voor een oudje!!!!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:25

Lusitana schreef:
Ik zou nooit een veulen/jaarling als eerste paard aanraden. Dat zelf alles aanleren is niet zo makkelijk als het lijkt. Ze leren ook heel snel dingen aan die niet zo leuk zijn. Daar kun je flink door in de problemen raken. voorbeeldje: Kleintje steigert, oh, wat cute. Drie jaar later is het wel een groot dier en heb je een paar hoeven op je schouders. De opvoeding van een paard kun je beter aan mensen over laten die er ervaring mee hebben. Als je voor goedkoop wilt gaan, waarom kies je dan niet voor een oude pony? Daar kun je veel van leren en die vergeven je foutjes. Ook kosten ze in onderhoud lang niet zoveel. Een jong dier eet de oren van je kop hoor! Die hebben het dubbel nodig, omdat ze nog in de groei zijn. Een oude pony vindt het harstikke leuk om nog gewaardeerd te worden en vergeet niet dat ze met goede verzorging makkelijk over de dertig en zelfs veertig kunnen worden. Ik pleit dus voor een oudje!!!!

Helemaal mee eens. Geen jaarling of andere onbeleerde pony als eerste pony.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:26

maar zei niet..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:27

mymy schreef:
maar zei niet..

?? Blond

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:42

Serendipity1 schreef:
Helemaal mee eens. Geen jaarling of andere onbeleerde pony als eerste pony.

Als ze al jaren paarden voor anderen rijd zie ik het probleem niet zo... Verward

Ik heb met Eef (mijn eerste pony) toch echt geen grote verassingen meegemaakt. Eef was trouwens 11 toen ik haar kreeg hoor, maar goed. Ik had al een flink aantal jonge paarden en pony's voor andere mensen gereden, dus dan zie ik niet in waarom een eigen een slecht idee zou zijn.

Maar als je nog geen ervaring hebt met jonge paarden moet je dan toch echt wel voor GOEDE begeleiding zorgen (al is dat volgens mij voor iedereen belangrijk).

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:14

als je genoeg ervaring hebt opgedaan kan je best een jong paardje nemen hoor. Alleen vraag jezelf wel goed af of je genoeg geduld hebt om 2 a 3 jaar te wachten met rijden. Het zou wel ideaal zijn als je in die tussentijd een bijrijpaardje hebt.
Bedenk ook dat het uiteindelijke bedrag wat je kwijt bent aan opfok hoger ligt dan wanneer je een 3 jarige koopt. Ook kan je veulen/jaarling natuurlijk nog wat oplopen in die 2/3 jaar opfokken en dan heb je alsnog niks (maar een volwassen paard kan daarintgen ook geblesseerd raken)

Bij de aanschaf moet je eerst bedenken wat je met dat paard wilt gaan doen. Voor de wedstrijden, recreatie etc. Als je een raspaardje wilt (denk bij jou een arabier Knipoog) kan je ook een beetje de bloedlijnen uit gaan zoeken, broertjes, zusjes etc. Je kan denk ik het beste iemand meenemen die zelf paarden fokt of een goed oog heeft voor veulens/jaarlingen bij de aankoop.

Prijzen van opfokstallen verschillen best wel, ik ken stallen voor 50 euro in de maand maar ook tot 150 euro. Ik zou niet echt een gemiddelde weten (misschien met de zoekfunctie Verward)

En zoals Myra1 al zei: zorg dat je iemand hebt die je in de praktijk kan helpen met het beleren/opvoeden als je dat nog nooit zelf hebt gedaan.

Veel succes Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 16:16

ik heb inderdaad nog niet veel ervaring, vroeger altijd op een manege
gereden en rijd nu een jaar bij ( op een beestje dat wel al netjes is opgevoed maar nog veel moet leren qua rijden).
ik wil mijn bijrijdpaard nog heel lang doen, maar daarnaast ook een jaarling onder begeleiding van mijn instructrice verzorgen en zien opgroeien!

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:08

Opfokstal kost ongeveer 550-700 Euro (van ongeveer Aug/Sept. t/m Maart/April