Enorm vast aan één kant na rustperiode?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Enorm vast aan één kant na rustperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 17:21

Hoi hoi,

Let wel: dit is GEEN rijtechnische vraag, meer een algemene...

Matador heeft door mijn ziekzijn ruim 3 weken stilgestaan. Sinds deze week ben ik weer begonnen met rijden en wat direct opviel, is dat hij ENORM vastzit op de linkerkant! Echt niet normaal meer, het lijkt bijna alsof er drie weken iemand op heeft gezeten, die alleen maar aan de rechterteugel heeft zitten hannesen. Verdrietig

Hij geeft wel na, schuimt ook op het bit, maar ik heb links 50 kilo hangen, recht vrijwel niets (zoals ik normaal ook heb dus)

Mijn vraag: hoe kan het dat een paard dat normaal gesproken echt heel lekker in zijn lijf loopt, los is, na 3 weken rust (wel met dagelijkse weidegang) zo enorm vast zit in zijn lijf?

Toch een kwestie van rust - roest?

Ik laat hem nu behandelen door een paardenmasseur in de hoop dat ik daar iets wijzer van word maar toch... nieuwschierig hoe dat dit kan.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:41

Zou hij niet toevallig een keer vast hebben kunnen liggen in zijn stal in die 3 week?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:14

Wordt zijn ruwvoer altijd in een hoek (dezelfde hoek dus) gegooid? staat dan misschien steeds naar 1 kant gebogen een aantal uren per dag.
(dit is een wilde gok)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:28

shan schreef:
Wordt zijn ruwvoer altijd in een hoek (dezelfde hoek dus) gegooid? staat dan misschien steeds naar 1 kant gebogen een aantal uren per dag.
(dit is een wilde gok)

Dan moet hij er altijd al last van hebben gehad.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:33

niet als hij normaal gesproken dagelijks gereden wordt en andere beweging heeft.
Ik had begrepen dat dit na een paar weken boxrust was.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:38

Wat ik begrijp is dat hij wel gewoon op de wei heeft gestaan maar verder geen training heeft gehad.

Het kan best zijn dat je nu weer even wordt geconfronteerd met zn 'makkelijke' en 'lastige' kant. Als hij verder niets raars heeft gedaan en niet heeft vastgelegen oid dan zou hij als hij weer regelmatiger in training komt weer soepeler moeten worden.

Behandelen door de paardenmasseur kan nooit kwaad en kan het alleen maar makkelijker maken Lachen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:41

sorry, niet goed gelezen!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:46

Ja dat had Par ook toen ze een tijd vakantie had gehad, denk idd toch dat rust roest en wat Apple zegt, dat door de rust de minder goede kant nog ahum...slechter wordt.

Het was er iig bij mij vrij snel weer uit toen we weer regelmatig aan het werk waren.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:01

idd hebben wij mensen ook, als je lang gezeten hebt en je staat op, dan voel je dat meteen op je zwakke plek.
Denk dat hij nu ook last heeft daarvan en door training kun je ernaar werken om het beetje bij beetje weer los te krijgen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:01

Ik denk dat je het langzaam aan weer moet opbouwen, het rijden. Misschien wordt hij dan minder stijf en als dat niet zo is is er misschien wat met zijn rug Verward

Moet je even de dierenarts er naar laten kijken...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:04

Zelf zul je er door ziek te zijn ook niet losser op geworden zijn denk ik?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:05

Ramony had het ook toen ik pas na een jaar weer voor het eerst op stapte. Vreselijk scheef. Nu wordt het al weer beter, bijna weer zoals ik het gewend was. Maar ik begon toch ook aan mezelf te twijfelen. Of zij niet recht was maar ik er ontzettend scheef op zat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:16

ik heb wel eens perioden dat ik alleen maar ritjes door t bos maak...als ik dan weer eens in de bak aan de gang ga, is de mijne ook ontzettend stijf aan een kant..
gewoon voorzichtig t werk oppakken dan rijd je hem er wel weer doorheen..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 10:40

Margreet schreef:
Zelf zul je er door ziek te zijn ook niet losser op geworden zijn denk ik?

Als een slangenmens Haha!

(nou alleen nog iemand vinden die me uit de knoop haalt) *LOL*

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 10:41

Apple schreef:
Wat ik begrijp is dat hij wel gewoon op de wei heeft gestaan maar verder geen training heeft gehad.

Het kan best zijn dat je nu weer even wordt geconfronteerd met zn 'makkelijke' en 'lastige' kant. Als hij verder niets raars heeft gedaan en niet heeft vastgelegen oid dan zou hij als hij weer regelmatiger in training komt weer soepeler moeten worden.

Behandelen door de paardenmasseur kan nooit kwaad en kan het alleen maar makkelijker maken Lachen.

mmm, toch wat ik dacht dus.... Het viel me wel enorm op moet ik zeggen, Matador is wat dat betreft toch best wel een soepel paard en dan schrik je als je na drie weken een stijve knol uit de stal trekt Bloos!