Nou, de titel zegt het al, wat is een steil voetje? En verhinderd dit de bewegingen van het paard? Wie geeft mij het antwoord?
Ingetje
Geplaatst: 12-11-04 16:05
sorry.. ik heb er nog nooit van gehoord... ik zou het ook wel eens willen weten maar hoe kom je er eigenlijk aan, een steil voetje?
LolaTFB
Geplaatst: 12-11-04 17:43
Ik heb een pony gehad die een wat steile (linkse) voorhoef had. De andere hoef was daardoor uiteraard breder. Bij hem was het geval dat hij als veulen af aan met zijn rechterhoef naar voren ging staan als hij ging eten. Daardoor komt er veel druk op die hoef waardoor die breder uitgroeit. Op zijn andere hoef kwam minder druk en is dus wat achtergebleven in de groei. Mijn pony had er verder geen last van in de beweging.
Apple
Geplaatst: 12-11-04 18:47
Dit is geen rijtechnisch probleem dus ik verplaats het naar VMR.
siena
Geplaatst: 12-11-04 19:04
Bedoel je soms een grasvoetje?
germie
Geplaatst: 12-11-04 19:05
Je hebt brede hoeven met lage verzenen en hoge hoeven die smaller zijn met hogere verzenen. Dus meestal is een steile hoef wat smaller en is de hoek die de hoef met de grond maakt meer dan 45 graden (45 is ideaal zeg maar). Een ideale kootstand is ook 45 graden. Bij een steile hoef is meestal de hoef steiler dan de kootstand. Is het heel erg, dan spreek je van een bokhoef. Oftewel een naar achteren gebroken voetas.
Een hele platte hoef heeft een hoek die kleiner is dan 45 graden met de grond. Als de koostand dan normaal is spreek je van een naar voren gebroken voetas.
CM_
Geplaatst: 12-11-04 19:08
germie heeft het goed verwoord
als een paard een echt bokvoetje heeft, kan dit wel degelijk de beweging beinvloeden een platvoet belemmerd de beweging meer, maar een bokvoetje kan ook de beweging iets veranderen als je een paard wil kopen met een bokvoetje, neem dan je smid mee, die kan goed voor je bekijken of ie het kan bijwerken in de loop der tijd !
steile voeten zijn dus idd steiler als de koot, bij een bokvoetje staat de hoef loodrecht op de grond.
Yfande heeft een steile hoef en en gewone. En zoals door Lola aan is gegeven heb ik ook gehoord dat sommige paarden als veulen zo'n hoefje gaan "kweken" door dat ze met grazen een voet ruim naar voren zetten om te kunnen eten. Wat bij Yfi heel erg jammer is, is dat ze geweldig sterke hoeven heeft waardoor ze eigenlijk volgens de hoefsmid geen ijzers nodig heeft, maar door die steile hoef zijn de ijzers gewoon noodzakelijk omdat ze anders een bokhoef zou krijgen. Ze moet iig minimaal om de 8 uiterlijk om de 10 weken bekapt worden en krijgt ze of nieuwe ijzers of de ijzers worden verlegd.