Hoe kan je een gaatje in deken beste repareren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

falabellatje

Hoe kan je een gaatje in deken beste repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 13:32

Dag bokkers

Ik heb een wollen deken, en nu zit er een vrij groot gat in ongeveer net zo groot als een vuist. Maar nu komt het hoe kan ik deze het beste repareren. Nu heb ik geen naaimachine dus moet het ouderwets met naald en draad gebeuren. Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan doen of ervaringen. Zelf dacht ik een stukje stof er tussen naaien, maar ach vraag eerst jullie bokkers om jullie ervaring.

Alvast bedankt OK dan!

banjer2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:37

Eerst het gat dicht maken en dan er een stukje stof opnaaien.
Succes!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:27

Ik haal altijd met een paar steken de stof weer bij elkaar, zodat het model weer in de deken zit en het niet gaat verschuiven tijdens het echte reparatiewerk. Dan zet ik er een lapje of een stuk band op, dat hangt een beetje van de vorm van het gat af. Een winkelhaak of een rechte scheur repareer ik met band, als er echt een stuk stof mist of het is heel rafelig, dan gaat er een lapje op. Aan de binnenkant en aan de buitenkant. Vooral aan de binnenkant zorgen dat je de randjes goed afwerkt en het liefst ook de hoeken van het lapje dat je er op zet en beetje afronden, dan gaat het minder snel weer los.
Met katoenen dekens heb ik goede ervaring met van die stukjes die je er op kunt strijken, de randen daarvan moet je wel ook afwerken met een zig-zagsteek, maar ik betwijfel of dat op wol goed werkt.
In een wollen deken als het gat niet te groot is kun je het gat natuurlijk ook ouderwets stoppen zoals je oma vroeger misschien met sokken deed.

Het is jammer dat je geen naaimachine hebt, want dat werkt echt veel makkelijker en vooral ook steviger.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:04

Je hebt ook van dat spul wat je in een stoffenzaak koopt dat je er tegenaan kan strijken. En verder met de hand een stukje erop naaien voor de kleur. Dat spul is wit, maar verstevigt wel goed.

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 23:14

Magreet wat bedoel je met band, gewoon een stuk stof?

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 23:15

Kyona schreef:
Je hebt ook van dat spul wat je in een stoffenzaak koopt dat je er tegenaan kan strijken. En verder met de hand een stukje erop naaien voor de kleur. Dat spul is wit, maar verstevigt wel goed.

Is dat ook voor wollen dekens te krijgen dat spul.