Wil gaan leren voor Hoefsmid en/of paardentandarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cojo79

Wil gaan leren voor Hoefsmid en/of paardentandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 12:09

maar is dit ook te doen??

Het blijkt een vrij beroep te zijn en echte diploma's zijn niet eens noodzakelijk.

Maar wil misschien toch overwegen om dit te gaan leren.

Heeft iemand goede tips en of opleidingen.

Ik werk wel de hele week in de ochtenden ..............dus kan helaas niet volledige opleiding volgen waarbij je dagelijks naar school toe moet.

Groetjes: Corina

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:49

Hoi,

Het klopt, beide zijn vrije beroepen. Maar er gaan (gelukkig) weer stemmen op om een rijksdiploma verplicht te maken voor je je als hoefsmid of paardentandarts kan uitgeven en kan gaan praktizeren. Ik zou dan ook zeker een opleiding gaan volgen als je in een van deze beroepen aan het werk wil, zelf zou ik nooit een ongediplomeerd iemand aan m'n paard laten komen.
In Zwolle kun je ook deeltijd voor hoefsmid leren, duurt twee jaar en je gaat dan 1 dag in de week naar school. In Deurne kan dit volgens mij ook.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:20

Er bestaat helaas geen opleiding voor paardentandarts, wat ik erg jammer vind.
Het lijkt me erg interessant om die opleiding te doen, ik doe nu mondhygiëne voor mensen Tong uitsteken

Misschien dat ik na mijn opleiding nog fut heb om nog een opleiding te doen, dan ga ik naar Amerika.

Voor mijn eigen geweten zou ik nooit als ongediplomeerde aan iemand zijn paard zitten. En ik denk dat je ook niet zo snel als ongediplomeerde aan de bak komt Knipoog

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:33

Op de site van FNRS staat ook een opleiding tot hoefsmit. Heb begrepen dat het een soort cursus is, zal dus misschien niet voltijd zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:48

Opleiding tot hoefsmid is onwijs zwaar.
Kennis van ons heeft het gedaan, maar het is lichamelijk gewoon onwijs zwaar. Hij moest van school en dokter ook een pauze inlassen vanwege zijn rug.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:03

Hoefsmid is een heel zwaar beroep, dus ik zou dan wel van te voren kijken of je dat aan kan. Paardentandarts: opleidingen zijn meestal in Amerika. Het is idd. een vrij beroep. Ze mogen bijv. paarden dus niet verdoven, dat mag alleen een echte dierenarts.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:58

Wel leuk dat je je dat in gedachten hebt!Zoveel vrouwelijke hoefsmeden zijn er niet,vind het wel stoer eigenlijk,maar natuurlijk,het is fysiek wel heel zwaar.
Als je meer informatie wilt,kun je misschien eens met mijn nichtje bellen.
Zij is net klaar met haar opleiding en nu gediplomeerd hoefsmid.
Eén van de weinige in NL dus.

Als je meer wilt weten,stuur me dan even een pb,dan geef ik je haar nummer.Ze kan je wel veel vertellen denk ik!

Succes!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:01

Ik zou aan beide zeker niet zonder opleiding beginnen, je kan er zeer veel mee verpesten als je het foutdoet.
In Amerika is er wel een opleiding voor paardentandarts.
Hoefsmid is erg zwaar, eerst al de opleiding en dan nog het werk zelf.