hoever gaat dat natuurlijke bekappen?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperYola

hoever gaat dat natuurlijke bekappen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 11:22

Boos!
Hoi, ik volg al een tijdje het forum van PaardNatuurlijk, en sommige dingen zijn echt wel goed die daar voorbij stuiven, maar bij andere dingen haal ik me schouders op.
Zo ook bij de cursussen Natuurlijk bekappen... Dat houd in dat je je paard zelf kan bekappen, ook al heb je helemaal geen opleiding of iets dergelijks. Diegene, die man waar de site van is, heeft nog maar pas paarden 4 jaar ongeveer, en noemt mensen als Emiel Voest, en Parelli prutsers, maar ik vraag me af, waar moet dit heen, als iemand zomaar een rasp of wat ook in die hoeven zet?

Jij en ik, wij kunnen dit allemaal gaan doen, je doet een cursus en oefent op paardenbenen van de slachterij (lijkt wel horror), en daarna mag je het zelf doen.

Ik werk in de zorg, en heb daar een opleiding voor moeten doen, terwijl ik wel weet dat een hoop dingen ook de normale mens kan weten of doen,
ik geloof ook dat dat Natuurlijk bekappen helemaal uit de hand gaat lopen als iemand dat zomaar mag doen.
Rolleyes Rolleyes
Oww en bitten ook al zo een gevoelig onderwerp, want dat is niet goed, is misschien ook niet goed, omdat het vaak verkeerd gebruikt wordt, maar ik heb die touwhalsters waar ze mee rijden even bekeken, maar wat denk je dat zo een touw doet? DAT SNIJD TOCH?

Ik weet niet waar dat PN eindigt, natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel, maar ik vind dat er een wet moet komen, die het Natuurlijk bekappen aan regels legt, dat je eerst een goede opleiding moet hebben.

OP die PN hebben ze een forum, en diegene die daar opzitten, halen de meeste info uit boeken, en waar je ook over begint, je wordt er enorm afgebekt als je niet doet zo als zij zeggen.

goede tip voor diegene die wel naar PN site gaan.
Praat niet over bitten, dekens, en hoefijzers verder kan je alles vragen.

zo ik ben me ergenis even kwijt, zijn er meer die er zo over denken?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:31

Op paardenpraat loopt al een tijdje een discussie over paardnatuurlijk-leden, misschien kun je daar even kijken? En het zelf bekappen vind ik ook niet zo'n geweldig idee .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:02

je kan eens hier [HK] de natuurlijk bekappers kijken, dat is niet zo extreem als de site die jij net noemde.

Er worden ook namen genoemd van mensen die in Amerika een opleiding hebben gedaan in natuurlijk bekappen en er worden diverse methodes van natuurlijk bekappen besproken.

De meeste mensen vijlen zelf wel wat aan de hoeven, maar het echte werk wordt toch vaak door een vakman gedaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:26

ik heb zelf jaren hackney pony's bekapt, gewoon alle boeken gelezen die er waren en met een beetje aanwijzing van de hoefsmid..
die pony's stonden vanaf veulen frans op de hoeven dus moest ze zelf gaan bijvijlen om ze recht te krijgen.

toen die pony's ongeveer een jaar of 8 waren kon ik het niet meer doen, vijf stuks werd me teveel, en mijn rug kon t ook niet meer doen.
toen kwam er dus een hoefsmid bij, en die vertelde me dat de pony's netjes op de hoeven stonden en welke smid we altijd gehad hadden..
toen ik antwoorde dat ik het altijd zelf gedaan had, kreeg ik een compliment van hem!

had het supernetjes gedaan en waar ik dat geleerd had...uit een boek en daar stond ie toch van te kijken..

gewoon normaal bekappen kan naar mijn mening iedereen wel, maar je moet je er echt goed in verdiepen, goed lezen, goed kijken.
het gaat niet alleen om de hoef die je bekapt maar er zit nog een heel been boven wat meetelt..

ijzers onderzetten is absoluut een must voor de smid, dat moet je niet zelf gaan doen...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:37

PN, tja, weet niet, volgens mij hoor je er dan niet op te zitten ook, maar de paarden van tegenwoordig worden gefokt om te presteren en dus niet om vrij in de natuur rond te hobbelen, misschien wel wat kort door de bocht, maar zo zie ik het. Natuurlijk bekappen, er zullen gerust pluspunten aanzitten, maar waarom nemen ze me niet serieus als ik zeg dat dat echt geen optie is voor mijn pony omdat ze echt ijzers nodig heeft...
Tuurlijk zitten er gerust wel goeie punten bij, maar laat ieder lekker zelf beslissen hoe hij met zijn paard omgaat en mocht het nou echt niet 'paardwaardig' zijn, grijp dan pas in, i.m.o. wil toch iedereen het beste voor zijn paard en doet ieder dat op zijn eigen manier.....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:41

Ik heb dus zo'n cusus gedaan bij Paardnatuurlijk (ook dooie pootjes bekapt, heel leuk!) en hou sindsdien de hoeven van mijn paard zelf bij. IK krijg bij jouw verhaal een beetje de indruk dat je niet precies weet waar je over praat, je overdrijft een beetje nl.
Ik kan me ook niet voorstellen dat Frans Veldman Parelli een prutser vindt, hij heeft zich er nl. nogal in verdiept, heeft al verschillende levels van dat 'systeem' gehaald en is er helemaal lyrisch over!
Wat de halsters van Parelli betreft; heb je er al eens eentje in handen gehad?
Verder hebben de mensen van PN zich wel degelijk verdiept voordat ze zijn begonnen met cursussen bekappen geven en weten heel goed waar ze over praten.
De site en het forum bezoek ik ook niet zo vak omdat het inderdaad een beetje extreem is. Volgens hen zijn dat nou eenmaal de ideale omstandigheden om paarden te houden. Wij houden onze paarden niet exact zo omdat onze omstandigheden anders zijn en ik het nou eenmaal niet overal mee eens ben.
Wat het zelf bekappen betreft; als jou paard/pony geen probleemhoeven heeft is het echt niet zo moeilijk om af en toe een beetje te vijlen hoor. Je moet er misschien een beetje gevoel voor hebben en in de gaten houden dat ze recht blijven, maar meer dan een beetje het afslijten controleren is het niet. Onze hoefsmid komt nog regelmatig langs om onze andere paarden te doen en controleert mijn 'werk' Hij hoeft doet er bijna niks aan en vindt nog steeds dat mijn paard netjes op d'r pootjes staat.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:55

Hoe zit dat eigenlijk met enten e.d. bij PN?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:30

Verplaatst naar VMR

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 21:34

HOi,

Dat over pirelli neem ik terug, dat heb ik verkeerd begrepen sorry hier voor, want dat ging niet over bekappen maar over bitten.
Als je die levels moet doorlopen moest je op een bepaald moment ook een bit in, maar dat is een ander onderwerp, iets wat ik ook wel gevolgd heb, maar niet mee eens ben....

Maar ik heb me bedacht... vanaf nu af aan ga ik mijn paard ook zelf bekappen want zoals eerder gezegd, kappen is een beroep waar je geen opleiding voor hoef te hebben....

Ik zeg hiermee niet dat natuurlijk bekappen FOUT is, ik zeg hier mee, dat ik me angstig maak als jan en alleman zomaar gaan kappen....

maar dat is mijn eigen mening en misschien zie ik het wel verkeerd
.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:44

ik wilde alleen maar vertellen dat mijn paard inmiddels 1,5 jaar natuurlijk beakpt wordt en dat de "normale"" hoefsmid dat dus niet eens ziet !!! Dus zo extreem is dat natuurlijk bekappen niet hoor.

Forum van PN is idd niet zo vriendelijk. ik lees het ook maar afentoe mee. en een reactie plaatsen ..... laat maar. Ach, iedereen zijn eigen mening.

Groetjes,

Maris

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:48

Citaat:
pirelli

dat is een merk autobanden.....

Mijn paard wordt bekapt door een meneer die Practirioner is en opgeleleid is door de American Assiciation of Natural Hoof Care Practitioners en hij zit momenteel al 2 weken in Amerika om bij te scholen.

Dat ze voor dit beroep in Nederland geen specifieke beroepsopleiding hebben, wil niet zeggen dat ze dat elders ook niet hebben.......

Ik type het over van zijn visitekaartje dat hier toevallig op tafel ligt.

Hij heeft zelfs een [url=site] site[/url] waar je e.e.a. na kan lezen en toevallig doet ie ook Parelli, maar niet met mijn paard, die doet daar namelijk niet aan.

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 22:00

site werkt niet smurf jammer want ik ben wel degelijk nieuwsgierig.
ik vind het alleen jammer dat ze zo fel zijn op het forum daar...
ik zit nu bij een veel vriendelijker forum, ook PN en ja ook over Natuurlijk bekappen, maar met meer duidelijkheid.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:00

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 22:01

natuurlijk bekappen is dus voor iedereen weggelegd, dus laat alle smederijen maar lekker failiet gaan!

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 22:02

kijk smurf die link werkt dus weer wel..... bedankt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:03

ik vind je wel kort door de bocht SuperYola..... misschien moet je even verder zoeken dan alleen op paardnatuurlijk.nl

Er zullen altijd mensen zijn die hun paarden op ijzers laten lopen en de meeste smeden hebben meer werk dan ze aankunnen, dus je hoeft niet bang te zijn dat het beroep van hoefsmid uit zal sterven Lachen

Maar het is altijd interessant te weten dat het ook zonder hoefijzers kan, dat die mogelijkheid er is en dat er goed opgeleide mensen zijn die daar hun beroep van maken.

je zou ook nog eens kunnen kijken op www.barefoothorse.com daar komt de tekst van paardnatuurlijk.nl grotendeels vandaan

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:07

Mijn schoonmama was ook al een tijdje bezig over het natuurlijk bekappen en ik ben daar erg sceptisch over. Schijnheilig Ik geloof er niet echt in maar om te kijken wat het nu precies allemaal is heeft mijn schoonmama ons opgegeven voor zo'n cursus. Ik ben erg kritisch en heb al een vragenlijstje klaarliggen, ik hoop dat ze open staan voor discussies Haha! . We gaan op zondag 27 November en zal er wel een verslagje over maken.

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 22:33

de mijne draagt ook geen ijzers, maar wordt gewoon door een smid gekapt, misschien wel omdat ik het zelf niet aandurf...
Laten we het er maar op houden dat ik het niet durf....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:50

Ik heb de cursus ook gedaan. Er wordt met nadruk verteld dat het bedoelt is om gezonde hoeven te kappen. Zieke hoeven MOET een vakman bijkomen. Maar zo buitengewoon ingewikkeld is bekappen niet. IJzers leggen wél dat maakt de HS opleiding ook lang. Daar leer je alleen maar bekappen met het oog op ijzers leggen en dát is heel moeilijk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:02

SuperYola schreef:
de mijne draagt ook geen ijzers, maar wordt gewoon door een smid gekapt, misschien wel omdat ik het zelf niet aandurf...
Laten we het er maar op houden dat ik het niet durf....

dat heb ik een half jaar lang laten doen, helaas kost het me nu anderhalf jaar langer om het weer goed te krijgen Verdrietig Scheve mond Had ik er meteen maar een bekapper bijgehaald en had ik maar niet met een smid doorgegaan, maar ja, da's achteraf geklets

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:06

Citaat:
Wat de halsters van Parelli betreft; heb je er al eens eentje in handen gehad?

Ik heb zelf een touwhalster, niet van parelli, maar wel hetzelfde geknoopt. De meeste mensen die dat om zien hangen bij mijn paard denken dan gelijk dat ik heel vriendelijk ben met dat halster en dat ik het omhang omdat het zo 'zacht' is. Die mensen geef ik dan mijn halster en haal eens een touwtje over hun arm. Dat doet zeer! meer zeer dan een zachte bustrens!
Mijn paardje heeft dit halster omdat hij nog wel eens hard wil trekken, met dit halster kan ik hem gemakkelijk bij me houden en als hij niet trekt dan voelt hij ook niks, omdat het halster zo licht is. Daarom gebruik ik het, als correctiemiddel (andere mensen nemen hiervoor een hengstenketting of een bitje) Mijn paardje is pas 2,5 en zo heeft hij geleerd netjes mee te lopen. Hij kan nu ook gewoon aan een normaal halster mee hobbelen Lachen

Over dat natuurlijk bekappen: ik vind het maar niks, laat dat maar aan een vakman over. Ik heb op school wel een jaar les gehad van een hele goede hoefsmid en weet dus wel wat er bij komt kijken en mede daardoor ben ik van mening dat je voor bekappen/beslaan wel degelijk een opleiding moet hebben gehad.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:09

Citaat:
Over dat natuurlijk bekappen: ik vind het maar niks, laat dat maar aan een vakman over

er zijn dus vakmensen die dit beroep uitoefenen, ik heb een half jaar laten bekappen door een smid, dat is helemaal verkeerd gedaan, hij had de hoeven zo bekapt als hij zou doen bij een paard waar hij ijzers onder zou slaan en niet op de manier waarop mijn paard op blote voeten kan lopen.

Ik stel dus dat een bekapper een andere opleiding heeft dan een smid, als jullie kort door de bocht kunnen, kan ik het ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:14

De dag dat mijn paard kreupel loopt doordat ik zelf bekap moet nog komen. Mocht het zover zijn, zet ik het wel op bokt.... Tong uitsteken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:21

@@

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:44

Ik vind dat natuurlijke gedoe sowiezo onwijze ships. Ik kan er nog inkomen dat je zo vriendelijk mogelijk om wilt gaan met je paard, maar ik vind het onzin om steeds maar te roepen dat dekens, bitten en weet ik veel wat niet goed en vriendelijk en zéker niet natuurlijk zijn.

Wat ik al zovaak heb gezegd (dus ik val in herhaling): in de natuur worden ze niet bekapt, bereden en weet ik veel wat. Dus als je het dan écht zo goed voorhebt met je paard en alles zo natuurlijk mogelijk wilt doen, laat m dan los op de prairie. Dán ben je echt eerlijk en natuurlijk bezig.