Hoeveelheid stro in de stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflingertje

Hoeveelheid stro in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 00:22

Ik sta met mijn twee paardjes op een boerderij, sinds september.
Ben een luxe pensionstal gewend dus ik moet even wennen aan de boerderij!
Ze staan nu sinds gister voor de nacht binnen.
Er ligt een heel dun laagje zaagsel en daarop een paar plukjes stro.

Op de vorige pensionstal stonden ze tot boven hun enkels in het stro.

Ik vind het dus echt te weinig, helaas vinden de eigenaren het meer dan genoeg. "ze gaan toch bijna nooit liggen"
Het is ook nog zo dat ze niet teveel mest kunnen hebben want dat wordt pas in het voorjaar over het land verdeelt.

Hoeveel bodembedekking hebben ze eigenlijk nodig?

Ook krijgt ze nu af en toe van het mais dat ook de koeien te eten krijgen, is dat wel goed?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Heel erg bedankt!
Laatst bijgewerkt door haflingertje op 12-11-04 00:25, in het totaal 2 keer bewerkt

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:24

Wij zijn er van overtuigd dat een pard languit moet kunnen liggen en daarbij niet bij het opstaan het beton moet bereiken. die van ons staan over het algemeen goed in het stro (ongeveer tot de enkels)

Snijmais (als de koeien dat krijgen) voeren ze ook op sommige maneges die van ons eten het niet maar volgens mij kan het geen kwaad maar dat weet ik niet zeker Iemand anders?

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:28

Over het snijmais. Dit is dat ik weet niet slecht voor paarden en wordt op meerdere stallen gegeven.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 00:32

Het mais ligt buiten onder zo'n groot zwart zeil.
Ik zie het wel vaker op boerderijen liggen maar zou niet weten hoe het heet Verward
In de ochtend en avond krijgen ze daar een schep van.
daarbij voer ik granenmix.

floortje_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 07:40

mijn paard staat op een gewone bodem niet teveel want van te veel stro krijgen ze koliek. maar je moet wel zorgen als ze geen stro hebben dat je ze genoeg hooi geeft.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:29

ik heb mijn paarden lievere op een dikke bodem staan
staan ze droog, kunnen gaan liggen en opstaan zonder dat ze de betonnen bodem raken , en heb minder afval als ze ruimer staan dan als ze zumier staan , laat ze het maar uitproberen op jouw paard Haha!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:11

Mijn paard staat ook lekker dik in het stro. Kan ze lekker gaan liggen als ze daar zin in heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:23

mijn pony staat in een niet zo grote stal, krijgt elke dag twee plakken stro.. voorin de stal liggen twee rubbermatten, daarop ligt geen stro( hij schopt t toch naar achteren.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:13

Officieel hoort een paard bijna tot aan de knie in het stro te staan.. Maar helaas gebeurt dit bijna nooit... Tis gruwelijk duur.... ALs je paard maar een goede onderlaag in zijn stal heeft.....

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:20

Het klinkt wel een beetje weining...

Zelf heeft mijn paard niet zo'n heel grote stal en gooi ik er dagelijks zo'n 4 plakken stro bij. Ze is heel schoon op haar stal en poept en plast op een plek. Dit haal ik eruit en het schone stro wat dan overblijft verdeel ik weer over de stal. Dit is al zoveel dat ze er ruim tot haar enkels in staat. Dan gooi ik er nog 3 tot 4 plakjes bij. Staat ze dus bijna tot haar knieen, heerlijk....

Mest je zelf uit? Ik zou er gewoon wat meer zaagsel inkiepen. Hoeveel plakjes stro gaan erin? Misschien dat je hier een beetje mee kan smokkelen.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:24

floortje01 schreef:
mijn paard staat op een gewone bodem niet teveel want van te veel stro krijgen ze koliek. maar je moet wel zorgen als ze geen stro hebben dat je ze genoeg hooi geeft.

van teveel stro in stal krijgen paarden geen koliek hoor... alleen van teveel stro eten Lachen

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:27

joycje schreef:
Officieel hoort een paard bijna tot aan de knie in het stro te staan.. Maar helaas gebeurt dit bijna nooit... Tis gruwelijk duur.... ALs je paard maar een goede onderlaag in zijn stal heeft.....

Officieel volgens wie? Sorry, maar ik ben het echt niet met je eens. Ik heb mijn paarden op rubbermatten staan. Verder niets. Kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl voor meer creatieve ideeen. Die gebaseert zijn op hoe paarden zelf leven en niet op wat wij denken dat goed is voor onze paarden. Ik vind zo'n dun laagje prima hoor.

Wat snijmais betreft: mais is een bekende dikmaker voor paarden. Op zich kan mais geen kwaad maar als ik het zo hoor en die boer geeft dit als hoofdvoer dan is er iets anders in de hand. Je paard komt dan eiwitten, vitaminen en mineralen tekort. Dit moet je dus zelf aanvullen, met bv een goede granenmengeling zoals je al geeft.

Succes met op je nieuwe stal!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:52

ben heeft een stevige onderlaag van schoon stro met daarop los stro. hij staat tot ongeveer zijn knieen in een knisperende laag.
onder de compacte laag liggen ook nog rubberen matten Haha! Ben ligt nogal graag namelijk en dan is het wel zo lekker als hij niet op het beton komt.
Als mijn paardje op zo'n dun laagje zou staan zou ik daar echt niet mee akkoord gaan! Waarom ben je eigenlijk van stal verhuist?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:02

Pendrag schreef:
Officieel volgens wie? Sorry, maar ik ben het echt niet met je eens. Ik heb mijn paarden op rubbermatten staan. Verder niets. Kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl voor meer creatieve ideeen. Die gebaseert zijn op hoe paarden zelf leven en niet op wat wij denken dat goed is voor onze paarden. Ik vind zo'n dun laagje prima hoor.

Wat snijmais betreft: mais is een bekende dikmaker voor paarden. Op zich kan mais geen kwaad maar als ik het zo hoor en die boer geeft dit als hoofdvoer dan is er iets anders in de hand. Je paard komt dan eiwitten, vitaminen en mineralen tekort. Dit moet je dus zelf aanvullen, met bv een goede granenmengeling zoals je al geeft.

Succes met op je nieuwe stal!

idd op rubber kan ook
maar met beton .. wat a glad is zeker met mest / urine er op
waardoor paarden kunnen uitglijden (met opstaan..)
en b hard is (waar paarden zich wel eens aan open halen)
is een iets dikkere bodem toch wel lekker

moet zeggen dat ik dadelijk in de stal ook rubber heb maar zeker in de winter zal ik daarbij rapsodi gebruiken al was het maar om het water vorstvrij te houden Haha!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:10

mijn paarden staan tot aan hun knieen in het stro!
eerst een laag houtkrullen en dan lekker veel stro , een paard moet droog en zacht kunnen gaan liggen vind ik !
voer wel genoeg hooi bij dat ze niet heel hun stal met stro leegeten omdat te veel stro inderdaad koliek kan veroorzaken !
en zelfs al gaat een paard maar even liggen zoals de boer zegt dan moet hij nog lekker zacht kunnen gaan liggen !

kan je niet iemand zoeken met een groentetuin waar jij je eigen mest mag naartoe doen , zo heeft de boer geen last van extra mest en zal hij het waarschijnlijk niet erg vinden dat je meer stro gebruikt !
wij laden onze mest in een aanhangwagen en voeren hem naar iemand met een groententuintje !

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:12

met vlas heb je veeeeel minder mest afval dan met stro
vraag anders of je dat er in mag doen ..

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:12

die van mij krijgt elke dag 1.5 tot 2 plakken stro er bij, en de stallen worden wel gewoon uitgemest, en 1 keer in de week gaat heel de box leeg.. weet eigenlijk niet of het te veel of te weinig is, maar voor mijn gevoel staat ze goed nu Haha!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:13

mijn paard wordt elke dag uitgemest en dan blijven er ongeveer 4 plakken stro over,daar overheen komen dan 2 schone plakken,hij staat er dan lekker bij en reken maar dat de paarden bij ons op stal daar op liggen!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:15

ik mag geen zaagsle op de mestput gooien bij ons op stal.
dus hij staat alleen op veel stro. en haal elke dag en drollen plas eruit en het schone stro verdeel ik weer.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:17

Ik gebruik altijd pittig stro, eerst een klein laagje zaagsel, zodat het het vocht goed opneemt, en daarna ongeveer een halve pak stro.

Jij zei dat de stal eigenaren zeggen, ze liggen toch bijna nooit. Nee natuurlijk liggen ze niet, als ze maar dun 'bed' hebben. Jij ga toch ook niet op de grond slapen? en wel op een matras? Met paarden is dat precies hetzelfde, als hun een lekkere laag stro hebben, dan gaan ze zeker wel liggen hoor!!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:28

Mijn kleine tinker staat in een box van 3x3 en als die helemaal leeg is, gaat er hele baal stro in, ik maak hem om de dag helemaal leeg, en op de andere dagen strooi ik er een plak of 4 bij. Ze eet er trouwens nooit van, ze heeft onbeperkt hooi.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:35

Bij ons op stal staan ze ook allemaal lekker flink bedeeld! Pablo heeft een lekkere onderlaag in zijn stal en elke dag gooi ik er een plak bij(euhm, wel van zo'n grote baal stro).

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:41

Ik doe mijn stal zelf en kan kiezen hoeveel stro ik in zijn stal doe.
Hij staat ruim in het stro, helaas zijn de balen niet erg groot en Max een enorme stro-eter is, is de volgende dag al heel veel stro verdwenen.
Doe er genoeg in dat hij heerlijk kan liggen.
Helaas kan ik niet kiezen voor een zaagsel onderlaag, daar krijgt hij hoefzweren van.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 00:13

benangelique schreef:

Als mijn paardje op zo'n dun laagje zou staan zou ik daar echt niet mee akkoord gaan! Waarom ben je eigenlijk van stal verhuist?

Ik ben van stal verhuist omdat we er graag een tweede paardje bij wilden voor mijn zusje, en twee paarden op een dure pensionstal loopt erg hoog op in de kosten!
En we waren erg enthousiast over de plek waar we nu staan.

Ze staan nu voor de tweede nacht binnen en het laagje zaagsel wat er ligt is al helemaal nat. Het beetje stro wat ze erop hadden gelegd was verdwenen Haha!
Helaas is het inderdaad erg moeilijk om de mest hier kwijt te komen zonder dat er veel kosten aan verbonden zijn, maar ik vindt niet dat de paarden er daarom zo bij hoeven te staan!

Het is gewoon een moeilijke situatie, volgens de eigenaren is het prima zoals ze er nu bij staan, vorig jaar ging het ook prima zeiden ze.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 00:18

Pendrag schreef:
Kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl voor meer creatieve ideeen.

Heel erg bedankt voor deze site!