vermagerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

craz

vermagerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 21:57

Hey

Heb nu mijn paardje ongeveer 3,5weken. Bij zijn vorige eigenaar 'zat hij goed in het vlees' om het zo maar te zeggen . Maar hij zag er toen wel gezond uit en blonk mooi. Sinds ik hem hier op de pensionstalling heb staan is hij in 3 weken echt vermagerd! Verdrietig
Kan dit zo snel? Volgens mij voeren ze dan toch echt weinig als hij op zo korte tijd zo duidelijk vermagerd is. Ik heb nu gevraagd of ze hem meer zouden voeren maar denk er ook aan om hem zelf nog bij te voeren.
Ze voeren hem smorgens gerst en dan smiddags krijgen de paarden bieten(die mijn paardje niet eet) en dan savonds hooi.
Dat lijkt mij echt niet voldoende te zijn. Wat denken jullie hiervan, is dit een normale manier van voeren of is dit te weinig?

groeten

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:00

hij moet zo ie zo brokken bij krijgen daar zitten veel vitaminen en mineralen in die ze nodig hebben

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:01

tip belde oude eigenaar wat ie daar kreeg meestal geen verkeerd rantsoen

ezzie996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:09

Idd bel de oude eigenaar. Mijn paard krijgt al 4 plakken hooi op een dag dat heeft hij egt nodig. Ook krijgt hij 2,5 kg bix per dag.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 22:17

ik weet wat hij bij de oude eigenaar kreeg. Hij kreeg sportbrok en musli.
Maar de veearts zei dat gerst en mais(de pensionhouder beweerde dat ze ook mais gaf maar daar heb ik nog niks van gezien)goede voeding is.
Het probleem is ook dat je zelf niet kiest wat ze krijgen. Ik vroeg mij gewoon af of dit voldoende voeding was?
Ik vind het echt raar dat hij zo snel vermagerd is.
Het is trouwens een kwpn van 19 jaar.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:27

Ik zou toch proberen om bij te voeren. Duidelijk heeft je paardje hier niet genoeg aan. Mais helpt over het algemeen om wat 'vet' aan te zetten, en hij zal toch brok nodig hebben voor zn vitaminen en mineralen, en hooi.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:33

Je kan wel zeggen dat dat paard een beetje heimwee heeft!
Jukebox van Ylana hier op bokt, is een aantal weken geleden bij ons gekomen na 13 jaar op dezelfde stal te hebben gestaan.
Jukebox werd snel magerder en nu ie iets meer op zijn plaats is, begint ie héél langzaam weer te groeien, dit terwijl het paard erg goed kuilgras en voer krijgt!
Vergis je niet wat een impact het voor een paard het is, om van stal te verhuizen, paarde doen het het beste bij rust en regelmaat.
Ik zou zeggen rustig aan, goed blijven voeren en geduld hebben.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 22:42

Hey
Bedankt voor de reacties!
Hij gaat elke dag op de weide en in het begin deed het hem precies helemaal niets dat hij op een andere stal stond. Nu vind ik dat hij er zo lusteloos bij staat. Het is ook niet zo dat ik hem zwaar werk want de piste ligt meestal te zwaar om te werken. Wel ga ik bijna elke dag naar hem toe om hem te verzorgen. Ik maak mij echt zorgen en ga alvast beginnen met bij te voeren.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:43

Ik zou 'm gewoon hetzelfde gaan voeren als dat ie bij zijn vorige eigenaar kreeg want daar deed ie het goed op Lachen Misschien ook nog extra hooi of van dat soort kuilvoer wat ze speciaal voor paarden maken; dat helpt ook goed Lachen

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:52

Vermageren kan heeeeeel snel..
Als een paard van sportbrok en musli afkomt en gaat daarna op gerst en verder weinig snap ik dat dat niet goed gaat. Verhuizen heeft een geweldige inpact op je paard. Nieuwe omgeving, nieuwe eigenaar.. Dat went niet zo maar.. Ga je paard weer een sportbrok voeren. En eventueel een musli met veel maisvlokken.. (havens reform) En ruim voldoende.. Hoop dat hij dan weer wat opknapt.. Gerst is te eenzijdig gezien waar dit paard vanaf komt.
Dat het paard lusteloos is komt omdat het geen energie meer heeft.. Het wordt winter, kouder, heeft zijn energie nodig om goed warm te blijven en krijgt dan ook nog minder dan dat hij gewend is.. Al deze faktoren bij elkaar maakt het hem natuurlijk niet makkelijk om op gewicht te blijven

craz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 01:18

Echt heel hard bedankt voor de tips.
Ik ga dit weeknd onmiddellijk zo een zak sportbrok gaan halen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:26

belangrijkste is 3x per dag hooi en daarnaast ene goede brok waar alles inzit....