Goede bakgrond voor buitenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Goede bakgrond voor buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 18:58

Er valt gewoon niet te rijden, in 1 wei in de winter, dus willen we een bak gaan aanleggen.
Maar wat is nou en goede kwaliteits bakgrond maar toch ook niet te duur.
Ik heb gehoord dat, houtssnippers ook fijn zijn om te rijden.
Iemand een idee?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:13

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:17

goed gedraineerde buitenbak, zodat het water weg kan zakken in de grond. kost wel even wat, maar dan heb je ook wat. verder zal ik informatie gaan aanvragen op internet bij bodembedekkers

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:24

ja dat hebben wj ook gedraineerde buitenbak,, rijd wel lekker maar in de zomer erg zwaar.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:31

om de hoeveel meter zou je moeten draineren dan?

het hangt van het zandmengsel af in hoeverre het gaat stuiven denk ik?

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:38

Onze bak (aan laten leggen) is gedraineerd onder de hoefslag op de lange zijdes en daartussen om de twee meter.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 22:29

Buitenbak wordt 20x40, en wat wiepie zegt is misschien wel een goed idee, iemand een idee hoe duur het gaat worden voor het te laten draineren?
En wat voor grond komt er dan bovenop?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 22:33

Ik heb de prijs gevonden Scheve mond dat is toch niet echt een prijs dat we willen.
En het is ook alleen maar voor 1 paard in te rijden, en na de winter komt er nog 1tje bij. dus 2000 euro vind ik wel prijzig Schijnheilig
En er moet er 15 tot 20 cm zand in liggen, alleen er ligt gewoon een grasboden onder.

Iemand een idee hoe duur draineren is?

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:48

een bak laten maken ís behoorlijk prijzig. Als je er een tijdje plezier van wil hebben. Ik vind 2000 euro eigenlijk nog wel meevallen als je nagaat wat onze bak heeft gekost :S. Ik denk ook dat 15 tot 20 cm zand echt veel te weinig is, in de winter wordt het dan een grote blubberzooi en kan je net zo goed in de wei rijden.
Het klintk hard maar je moet het natuurlijk wel in 1 keer goed doen en er niet na een jaar achterkomen dat je je geld eigenlijk weg hebt gegooid Lachen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 22:53

Ja het is ook zo wat je zegt Shetfan, maar wat het is ik maak maar 4x in de week gebruik envan dan, omdat ik ook veel buiten rij.
maar wat voor bodem hebben jullie dan?

En iemand ervaring met boomschors>

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:58

Wij hebben een goed gedraineerde bodem, diep uitgegraven en veel zand erin. Maar dat zand is dus niet bepaald fijn zand, oftwel, ploetern door zwaar schelpenzand. Mijn zus heeft les gehad bij iemand die een mengsel had van kunsstof vezels met zand. Het was ontzettend goedkoop en reed heel fijn. Het nadeel daarvan is dat je het niet zomaar kunt verkopen omdat er dus niet alleen natuurlijke stoffen inzitten.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:09

op zich kun je best houtschors gebruiken (denk ik), maar het is eigenlijk wel een must dat er veel zand onder ligt(tenzij je al op een zandvlakte ligt, maar daar zou geen water op moeten staan dus lijkt me niet..) anders vermengen de snippers zich met de blubber en is er niks meer van te zien dat daar ooit houtsnippers hebben gelegen.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:39

Je zult in ieder geval de graszode kapot moeten laten maken. De verdere kosten zijn afhankelijk van de ondergrond. Als je op zandgrond woont, is omkeren van de grond vaak al voldoende. Soms beetje extra grond erop. Ik heb hele goede ervaringen met woudzand, boszand dus. Niet te fijn zand, er moet wel genoeg leem door heen zitten om te voorkomen dat het heel zwaar wordt. Als toplaag kan zijn houtsnippers vaak erg fijn, is erg lang in te rijden, ook als het regent en vriest. Maar alleen als toplaag. Je kunt niet zomaar houtsnippers op het gras gooien.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:31

woudzand gebruiken ze bij mij op stal ook maar het is een flinke blubberzooi als het een tijdje regent en zomers al snel te droog. maar er ligt weer geen drainage onder dus dat kan het probleem zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:48

Agterberg bodems. De keren dat ik daarop gereden heb waren die altijd droog. Op stal hebben ze die ook en volgens mij nooit nat.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 15:49

Pendrag schreef:
Je zult in ieder geval de graszode kapot moeten laten maken. De verdere kosten zijn afhankelijk van de ondergrond. Als je op zandgrond woont, is omkeren van de grond vaak al voldoende. Soms beetje extra grond erop. Ik heb hele goede ervaringen met woudzand, boszand dus. Niet te fijn zand, er moet wel genoeg leem door heen zitten om te voorkomen dat het heel zwaar wordt. Als toplaag kan zijn houtsnippers vaak erg fijn, is erg lang in te rijden, ook als het regent en vriest. Maar alleen als toplaag. Je kunt niet zomaar houtsnippers op het gras gooien.

Oke, bedankt en het omkeren van grond kan je dat gewoon door zown tractor laten doen wat ook een maisveld omploegen?
Wij hebben volgens mij een klei grond, zal het wel eens navragen.
Maar bedankt voor je info

De rest ook bedankt al vast, maar boomschors is dus niet zo super?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:34

Bij ons in de bak ligt een flinke laag houtsnippers. Je moet er na 1 of 2 jaar wel weer een nieuwe laag ingooien, want de snippers worden steeds kleiner, maar het rijdt lekker. Én het is niet zo duur, voor 250 euro hadden wij een flinke laag liggen, goede kwaliteit Lachen

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 16:37

Haden jullie er onder een zandbodem ligen? of wat.
En loopt het water goed weg?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 18:28

Heeft er ook iemand ervaring, met het gewoon omploegen van een wei?

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:14

Ik heb zelf mijn bak door een kraan laten omkeren. Omdat er op ruim een meter diep een leemlaag zit waar je eigenlijk helemaal doorheen moet om te voorkomen dat al het water blijft staan. Klei rijdt met nat weer super zwaar en erg glibberig. En als het droog is, krijg je van die scheuren. Als je inderdaad op kleigrond woont zou je de graszode kapot kunnen laten maken en dan zand door een laagje klei mengen. Zodat je een beetje leemmengsel krijgt. Dat rijdt erg goed.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 19:17

Pendrag schreef:
Klei rijdt met nat weer super zwaar en erg glibberig. En als het droog is, krijg je van die scheuren.

Aan jou beschrijving te lezen hebben we inderdaad ene kleigrond, bij de kleinste regenbui, glijden mijn pony's in de draf al uit. Boos!
Maar dus gewoon goed laten omploegen, kan ik door de buren laten doen, (hebben maisveld) en dan met zand mengen? wat voor zand?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 19:20

Maar wordt het dan trouwens geen grote modderzooi?

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:13

er is hier al een topic over geweest, misschien kan je daar eens kijken, daar staat wat beter uitgelegd hoe mensen (oa ikke) een bak hebben aangelegd. Volgens mij heette die topic "informatie over bak aanleggen"
Succes... als je nog meer wilt weten hoor ik het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:04

Wij hebben zandgrond en bij elk weide paaltje zetten, dus zo ongeveer op een halve meter diepte, kwam ik gele grond tegen.
Iemand ervaring met die gele omhoog halen en wat zoiets ongeveer zal kosten?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 18:22

Ja dat vraag ik mij dus ook af Runningkawa.
Iemand een idee van de kosten?