Maar heb even wat wijze raad nodig. Sinds een half jaar heb ik mijn eerste eigen paard, mijn lieve maar eigenwijse Tolstoi. Hij heeft zo zijn rustige maar ook zijn drukke dagen. De laatste weken beginnen steeds meer dingen op te vallen: - Hij gilt vaak, tegen andere paarden maar ook tijdens rijden wanneer hij weer eens een bok geeft.
-Zijn gedrag is onvoorspelbaar (dan weer rustig en dan staat hij in ene weer naast me te steigeren) , de ene dag sloom, de andere dag super voorwaarts.
-Hij valt andere ruinen aan wanneer de merries naast hun op t land staan
-Hij heeft een bepaald soort afscheiding (uit zijn edele deel
) wat ik niet kan plaatsen -Zijn nek is wel erg bespierd...
Door deze dingen op een rijtje te zetten zijn we op stal een beetje gaan discusieren over de vraag of Toi misschien geen ruin is maar een klophengst?
En zo zijn er nog wel een aantal dingen wat is opgevallen. Nu wil ik niet zeggen dat, wanneer je paard dit soort gedrag vertoont, meteen een klophengst is... Aangezien zijn leeftijd (4,5 jaar) zou er ook een deel puber- gedrag tussen kunnen zitten. Over zijn verleden weet ik weinig, hij heeft geen papieren en geen echt bewijs dat hij goed 'geruind' is. Hij komt uit Letland.
Nu was ik benieuwd naar de mening van jullie mede- bokkers... Wat zouden jullie doen?Testen? Wat zijn typische klophengst trekjes? En wanneer hij een klophengst is... Is een castratie dan een goede optie? Wie heeft er ervaringen mee?
(Ik heb de zoekmachine gebruikt maar heb niet de antwoorden gezocht die ik graag wilde weten)

tja kans is dan toch wel groot