Tolstoi: Ruin misschien klophengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niessie

Tolstoi: Ruin misschien klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 16:17

Hoop dat ik m'n verhaal bij het goede forum zet...
Maar heb even wat wijze raad nodig. Sinds een half jaar heb ik mijn eerste eigen paard, mijn lieve maar eigenwijse Tolstoi. Hij heeft zo zijn rustige maar ook zijn drukke dagen. De laatste weken beginnen steeds meer dingen op te vallen: - Hij gilt vaak, tegen andere paarden maar ook tijdens rijden wanneer hij weer eens een bok geeft.
-Zijn gedrag is onvoorspelbaar (dan weer rustig en dan staat hij in ene weer naast me te steigeren) , de ene dag sloom, de andere dag super voorwaarts.
-Hij valt andere ruinen aan wanneer de merries naast hun op t land staan
-Hij heeft een bepaald soort afscheiding (uit zijn edele deel Knipoog ) wat ik niet kan plaatsen
-Zijn nek is wel erg bespierd...

Door deze dingen op een rijtje te zetten zijn we op stal een beetje gaan discusieren over de vraag of Toi misschien geen ruin is maar een klophengst?
En zo zijn er nog wel een aantal dingen wat is opgevallen. Nu wil ik niet zeggen dat, wanneer je paard dit soort gedrag vertoont, meteen een klophengst is... Aangezien zijn leeftijd (4,5 jaar) zou er ook een deel puber- gedrag tussen kunnen zitten. Over zijn verleden weet ik weinig, hij heeft geen papieren en geen echt bewijs dat hij goed 'geruind' is. Hij komt uit Letland.

Nu was ik benieuwd naar de mening van jullie mede- bokkers... Wat zouden jullie doen?Testen? Wat zijn typische klophengst trekjes? En wanneer hij een klophengst is... Is een castratie dan een goede optie? Wie heeft er ervaringen mee?
(Ik heb de zoekmachine gebruikt maar heb niet de antwoorden gezocht die ik graag wilde weten)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:42

Hmm, pas geleden hoorde ik ook al een paard wat klophengst was, terwijl die persoon hem als ruin had gekocht. Die werd ook steeds lastiger, en wilde op merries springen. En om die reden heeft hij het na laten kijken, en is hij alsnog goed gecastreerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:36

Het zou heel goed kunnen.
Een goede manier om erachter te komen is een hengstige merrie zoeken en kijken of hij daadwerkelijk wil dekken. Als je een deel van zijn 'uitvloeisel' op zou kunnen vangen kan dit gekontroleerd worden op aanwezige zaadcellen. Als dit het geval is is hij duidelijk geen ruin.

Als je van dit gedrag afwilt zal de overgebleven bal operatief uit de buikholte verwijderd moeten worden of via de nieuwe 'via-de-lies' methode op non-actief worden gezet Haha!

Of hij daarna veranderd een 'sullige' ruin is nog maar de vraag. Er zijn genoeg ruinen die allang 'bewezen' ruin zijn en waar het tussen de oren nog steeds niet is doorgedrongen Haha!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:46

De DA kan een bloedtest doen, dan weet je snel (en zeker Knipoog) of je met een klophengst van doen hebt.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:19

Het kan heel goed voorkomen dat het nog een klophengst is. De DA kan heel makkelijk een test doen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:39

gezien je vraaggehalte naar Vraag Maar raak verplaatst

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:21

Kan ook laat gecastreerd zijn...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:32

gewoon bloedtestje laten doen weet je t direct
kan zijn dat hij nog maar net gecastereerd is
het kan een half jaar duren voordat alle hormonen uit het lijf zijn en
tot 7 weken na de casteratie nog vruchtbaar ..

bij schurk duurde het bijna 2 jaar voordat je aan zijn gedrag merkte dat hij gecastereerd was..

er zijn ook paarden die erg laat worden gecastereerd die hengste
neigingen blijven houden

maar als er "spul"uit komt Schijnheilig tja kans is dan toch wel groot
(of vrij recentelijk gecastereerd!)
ik heb ook een klop hengst (tijdens de casteratie iets niet goed gegaan
1 bal naar binnen geschoten en kregen ze niet meer te pakken..)
die is verder braaf en staat nu niet meer bij (hengstige) merries in de wei en gezien de risico's heb ik besloten lekker die bal te laten zitten waar die zit ,

laatst topic geweest op vvd (ff denken tinker diablo als ik het goed heb)
zij had ook een klophengst

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:46

mijn laat gecatreerde ruin gilt als ik bij andere paarden ben geweest en daarna met dezelfde jas nog aan bij hem kom, dan ruikt ie aan mn jas, begint te gillen en met zn voorbeen te slaan
ook 'dekt' hij de 2 merries waarmee hij buiten staat geregeld, ook is hij erg bijterig en dominant in de omgang

bloedonderzoek gedaan, verhoogd testosterongehalte maar geen klophengst

nu is ie 11 en op zn 4e dus gecastreerd, maar ik kan nu prima met hem omgaan, sommige anderen hebben er wat meer moeite mee, t is iig geen mak schaap, zeker niet als er hengstige merries in de buurt zijn Clown

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 00:22

Ik heb vandaag te horen gekregen dat hij juist op jonge leeftijd gecastreerd is, omdat hij toen al behoorlijk sterk was. In hoeverre dit echt goed gegaan is, is moeilijk te achterhalen aangezien dit in Letland gedaan is. Ik ga morgen de veearts bellen ivm bloedonderzoek.
Ik zal nog even proberen op te zoeken wat de voor en tegens zijn met betrekking tot het wel of niet laten weg halen van een eventuele bal uit buikholte. Het is idd geen gemakkelijke ingreep... Ook weet ik niet of zijn gedrag na de ingreep wel zou kunnen veranderen.
Maar goed, ik loop nu een beetje op de zaken vooruit. Ik zal m eerst laten onderzoeken en zal dan weer verder kijken over hoe te handelen. Ik zal sowieso nog even wat oudere topics opzoeken om hierover wat meer te weten te komen.

Bedankt voor de reacties Lachen

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:33

pffff, je weet het echt wel hoor, als je een klophengst hebt......
ik heb er ook 1 gehad en toen hij 3 was begon het gezeik.
niet meerte houden, ging op 5 benen lopen (als je begrijpt wat ik bedoel) en als er een merrie voorbij kwam......
nou, dan deed je maar een stapje opzij of zette ik hem maar weer op stal.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:36

niet alle hengsten zijn het zelfde hoor

er zijn ook hele makke hengsten , maar ja ook wat minder makke Haha! Knipoog

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 00:44

carola1 schreef:
pffff, je weet het echt wel hoor, als je een klophengst hebt......
ik heb er ook 1 gehad en toen hij 3 was begon het gezeik.
niet meerte houden, ging op 5 benen lopen (als je begrijpt wat ik bedoel) en als er een merrie voorbij kwam......
nou, dan deed je maar een stapje opzij of zette ik hem maar weer op stal.

Ja... Tolstoi is ook nog van een wat 'rustiger' ras... En net zoals bij ruinen en merries zijn er ook hengsten met hele verschillende soorten karakters. Met Toi ben ik nu aan t twijfelen of hij een klophengst is omdat hij gedrag vertoont wat ik (en stalgenoten) niet goed kunnen plaatsen. (o.a. ook dat op 5 benen lopen Haha! ) Maar zoals ik al zei, we gaan gewoon voor t bloedonderzoek en zullen dan wel verder zien Lachen
Carola1 Wat heb jij toen met je klophengst gedaan? Nog wel laten ruinen?

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:47

ja, ik heb hem laten opereren.
eerst was ik zo eigenwijs, want ik kon hem natuurlijk wel aan Lachen
not!!!!
toen heb ik idd de vee arts laten komen en die kon die ene bal voelen dus hij hoefde geen bloedonderzoek te doen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:26

dat scheelt wel bij pablo konden ze m niet zo snel vinden
volgens de bloedtest is het een volle hengst maar zijn gedrag valt gelukkig buiten merries die erg aan dringen dekken en nog wat kleine dingetjes erug mee ,..