Ben ik dan zo´n tut?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Ben ik dan zo´n tut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 15:58

Mijn pony is helemaal geschoren, ook zijn beentjes.
Hij heeft nu een 400grams deken op sinds een paar dagen.
Ook doe ik hem in de winter als ik merk dat hij wat stijver wordt stalbandages om.
Hij is dan gewoon veel minder stijf en heeft dan ook niet zoveel last van stalbenen.
Sommige mensen vinden het blijkbaar raar dat ik dat doe.
Maar ik merk dat mijn pony zich er beter bij voelt.
Ben ik dan zo´n tut Verward

[edit]verzoekje om even te vermelden dat ik wedstrijden start (M2)[/edit]
Laatst bijgewerkt door Kelly_Taco op 11-11-04 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:05

Wat wil je er dan op leggen als het echt koud wordt?

MsCalifornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:07

Ikzelf deed dit ook altijd bij m'n pony's. Ik vind belangrijk dat een paard zich lekker voelt, en het warm heeft. Wel is mijn vraag of ze in een binnenstal of buitenstal staat en de bodembedekking.
Verder vind ik juist goed, dat je veel zorg aan het welzijn van je pony besteed.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 16:08

Marieke_ schreef:
Wat wil je er dan op leggen als het echt koud wordt?

Die stalbandages krijgt hij enkel als ik merk dat hij stijf wordt.
Die heeft hij nu dus nog niet op.
Een winterdeken van 400 gram vind ik ook best meevallen voor een geschoren paard.
Ik heb er nog een die gevoerd is met schapenwol dus als het gaat vriezen krijgt hij die op.
Eventueel kan daar zelfs nog een 200 gram onderdeken onder. Dus dekens zat.
Meerdere paarden staan bij ons al onder een 400 grams dek maar omdat ik een fjord heb zou dat niet hoeven Verward

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 16:09

MsCalifornia schreef:
Ikzelf deed dit ook altijd bij m'n pony's. Ik vind belangrijk dat een paard zich lekker voelt, en het warm heeft. Wel is mijn vraag of ze in een binnenstal of buitenstal staat en de bodembedekking.
Verder vind ik juist goed, dat je veel zorg aan het welzijn van je pony besteed.

Hij staat wel in een binnenstal maar met zijn 5-en.
En de hele dag staat de grote deur open zodat ze lekker frisse lucht krijgen.
Echt warmer dan buiten is het dus niet Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:11

ik snap mensen niet die geen stalbandages gebruiken als een paard helemaal geschoren is. de kou trekt toch in zijn benen als hij de hele dag stilstaat. Daarom scheer ik zelf nooit de benen. En trouwens toch al zo weinig mogelijk.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:11

Taaclover schreef:
Ook doe ik hem in de winter als ik merk dat hij wat stijver wordt stalbandages om.
Hij is dan gewoon veel minder stijf en heeft dan ook niet zoveel last van stalbenen.

nee hoor zou ik ook doen..laat de mensen maar zeggen!
wij kwamen een keer op stal en toen zei iemand: er is wat gebeurt he,mijn moeder zo:wat dan?? er liggen drollen in de stal Boos!

Saltow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:14

Ik vind het best kunnen hoor !
Misschien de stalbandages...
Zijn dingen die ik nooit zou doen !
Mijn paard krijgt zelfs nooit een deken op.
Alleen na het rijden ff een zweetdeken.
Maar iedereen heeft zijn manier.
En ik vind het best goed dat je je pony zo in de watten legt.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:19

Tja, die van mijn staat onder een 300 grams regendeken, maar Patos is dan ook niet geschoren. Nu zit ik even na te denken; een fjord is een koud bloed, zouden die, ongeacht de toestand van de vacht niet beter bestand moeten zijn tegen koud weer, of verzin ik nu maar wat?

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:21

Maakt het iets uit of mensen jouw een tut vinden? Jij bent toch lekker met je pony bezig en als je merkt dat ie er beter van wordt, who cares!
Zelf zou ik het niet doen, ik scheer mijn paarden niet en laat ze in het haar komen, sommige mensen vinden dat dan weer onbegrijpelijk Tong uitsteken

Vosje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:22

Nee vind ik niet tuttig..
En als het weer wat kouder wordt als nu is het haar ook al weer wat meer gegroeid en heeft hij het weer warmer met de 400 gr. En zo te horen heb je zat dekens..
En vind het onzin dat je het niet zou hoeven doe omdat het een fjord is, het is toch een sport fjord Knipoog ..
Als ik Redna schoor was ik ook altijd dekens aan het stapelen. Alleen die bandage deed ik niet wat dan begon ze om zich heen te meppen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:23

jantina schreef:
Zelf zou ik het niet doen, ik scheer mijn paarden niet en laat ze in het haar komen, sommige mensen vinden dat dan weer onbegrijpelijk Tong uitsteken

Nee hoor ik niet OK dan! .
Haha!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:40

ik zou het zelf ook idd niet doen, vooral niet bij een fjord..
laat ze maar een vacht krijgen, dat doen ze in de natuur ook

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:41

ik vind het juist goed dat je paardje zoveel aandacht en zorg krijgt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 16:43

Quarterh0rse schreef:

Ik rij wedstrijd met hem, dan ga ik zijn vacht toch niet laten groeien Schijnheilig
Dan zweet hij zich kapot
Dit bedoel ik dus.
Waarom een niet koudbloed sportpony wel inpakken en een fjordje niet Verward

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:48

je had er in dat stukje ook bij moeten zetten eigenlijk dat je wedstrijden met hem rijd (of staat dat al ergens..?) dan kan je idd wel scheren met een goeie deken op (of gewoon vanaf het begin een deken op want dan ga je zo'n vacht ook tegen) maar stalbandages zou ik gewoon niet om doen... maar ieder z'n manier Knipoog

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:48

Idd.. Mijn haflinger staat ook onder een 400 grams in de winter dit jaar, en wordt ook niet geschoren..
(Het tocht nogal op stal.. ze heeft een buitenstal Schijnheilig)

Dus, ik zou lekker doen wat je zelf wilt Knipoog

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:49

Taaclover schreef:

Als jij denkt dat het beter is voor jouw pony, dan moet je het doen ja.. Trek niks van anderen aan Knipoog

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:56

Quarterh0rse schreef:

Waarom niet bij een fjord?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:05

zolang jouw pony zich happy voelt is er helemaal niks aan de hand!!

en dan ben je maar een tut. jaloezie is er toch altijd in de paardewereld, een ander doet het altijd veeeeeeeeel beter!!!
niks van aantrekken hoor..

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:06

Marijke82 schreef:
Waarom niet bij een fjord?

omdat die paarden wel tegen een stootje kunnen en geen stalbandages nodig hebben om warm te blijven.
en nee, ik heb niks tegen fjorden en vind het zelfs hele leuke beesten Knipoog (zie anders me profiel)
maar ik heb het net al neergezet: ieder doet het op z'n eigen manier en moet doen wat hij/zij denkt dat het beste is voor z'n paard

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 17:08

Quarterh0rse schreef:
omdat die paarden wel tegen een stootje kunnen en geen stalbandages nodig hebben om warm te blijven.
en nee, ik heb niks tegen fjorden en vind het zelfs hele leuke beesten Knipoog (zie anders me profiel)
maar ik heb het net al neergezet: ieder doet het op z'n eigen manier en moet doen wat hij/zij denkt dat het beste is voor z'n paard

maar ik geef zelf al aan dat hij heel stijf wordt als ik ze niet omdoe Knipoog
En die van mij is geschoren dus al het natuurlijke is eraf, ook het tegen een stootje kunnen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:10

Dat het een Fjord is maakt toch geen verschil...

Geschoren is geschoren, en dan zijn ze hun natuurlijke weerstand tegen kou kwijt. Of ze nou Fjord zijn of iets anders... Knipoog

Mijn paard is ook helemaal geschoren, behalve de voorkant van het hoofd.
Ze staat nu onder een 350 grams deken met een 100/150 grams eronder, en ze heeft het volgens mij echt niet te warm.

Stalbandages gebruik ik nooit, om de praktische reden dat ik mijn paard niet zelf buiten zet en ik het risico van los gaan een beetje groot vind dan.

Maar als je denkt dat jouw pony baat heeft bij stalbandages moet je dat gewoon doen. Kan jou het schelen wat anderen er van zeggen, als jij en je pony je er maar prettig bij voelen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:13

Het ene paard dat niet geschoren is heeft een dikkere vacht dan het andere paard. Het ene paard heeft het eerder koud dan het andere paard. Om te concluderen dat je meteen overdrijf met een dikke winterdeken is wat voorbarig, maar je moet wel naar je paard blijven kijken. Als je paard staat te zweten onder een 400 grams dan is dat duidelijk teveel. Zweet ze niet dan is het toch goed?
De benen van mijn paard zijn dit jaar niet geschoren, maar de voorgaande keren wel. Ik werk niet met stalbandages omdat ik het eng vindt: mochten ze wel los raken kan je paard zich daar heel erg aan bezeren. Goede stalbedekking is ook belangrijk voor het stalklimaat, een dik pak stro en desnoods een potstal zorgen van voldoende warmte van onderaf. Stijfheid van een paard komt niet door de kou maar door het gebrek aan lichaamsbeweging. Paarden op hogere leeftijd doe je een groter plezier als er een keertje iemand overdag een wandeling met ze maakt, en kunnen veel profijt hebben bij voedingsupplementen voor gewrichten en de aanmaak van gewrichtsvloeistof.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 17:51

Cassidy schreef:
Stijfheid van een paard komt niet door de kou maar door het gebrek aan lichaamsbeweging. Paarden op hogere leeftijd doe je een groter plezier als er een keertje iemand overdag een wandeling met ze maakt, en kunnen veel profijt hebben bij voedingsupplementen voor gewrichten en de aanmaak van gewrichtsvloeistof.

Mijn pony loopt een uur in de molen en staat 2 uur in de paddock.
Daarbij train ik hem zelf zeker een uur.
Dat is echt wel beweging genoeg.