Mijn merrie (nu anderhalf jaar onder het zadel) doet sinds drie weken behoorlijk moeilijk bij het opzadelen. Als je het zadel oplegt begint ze al gefrustreerd te doen: te schudden met haar hoofd, heen en weer te lopen. Ze gaat ook heel erg gapen.Als ik de singel dan vastmaak trapt ze met haar achterbeen richting haar buik en draait ze haar nek zo dat ze de singel ziet, soms hapt ze ernaar. Ik zadel nu rustig op en doe de singel gaatje voor gaatje vast, allemaal zonder geweld of dwang, met tussenpozen.
Al voor dit begon was ik op zoek naar een nieuw zadel, het oude lag niet supergoed meer, ze is nog wat gegroeid en heeft spieren gekregen. Nu heb ik sinds een week een nieuw zadel, maar ze blijft het doen.
Waar zou dit vandaan komen en wat kan ik er aan doen? Het is niet zo dat het oude zadel zo slecht lag dat het pijn zou kunnen doen en het nieuwe zadel ligt erg goed. Ik rij ca. vijf keer per week (ze staat op de wei) en varieer veel in het rijden, maar zou het kunnen zijn dat ze opziet tegen het rijden ofzo? Ik heb gecheckt op drukkingen op rug of buik maar die zijn er niet.
Wie heeft hier ideeen/tips over? Ik schrik steeds weer van haar heftige reactie zodra het zadel er opkomt...., dit had ze eerder nooit.