Singelvrees/zadeldwang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tommycat

Singelvrees/zadeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 15:45

Ha allemaal, mijn eerste vraag hier op Bokt:
Mijn merrie (nu anderhalf jaar onder het zadel) doet sinds drie weken behoorlijk moeilijk bij het opzadelen. Als je het zadel oplegt begint ze al gefrustreerd te doen: te schudden met haar hoofd, heen en weer te lopen. Ze gaat ook heel erg gapen.Als ik de singel dan vastmaak trapt ze met haar achterbeen richting haar buik en draait ze haar nek zo dat ze de singel ziet, soms hapt ze ernaar. Ik zadel nu rustig op en doe de singel gaatje voor gaatje vast, allemaal zonder geweld of dwang, met tussenpozen.
Al voor dit begon was ik op zoek naar een nieuw zadel, het oude lag niet supergoed meer, ze is nog wat gegroeid en heeft spieren gekregen. Nu heb ik sinds een week een nieuw zadel, maar ze blijft het doen.
Waar zou dit vandaan komen en wat kan ik er aan doen? Het is niet zo dat het oude zadel zo slecht lag dat het pijn zou kunnen doen en het nieuwe zadel ligt erg goed. Ik rij ca. vijf keer per week (ze staat op de wei) en varieer veel in het rijden, maar zou het kunnen zijn dat ze opziet tegen het rijden ofzo? Ik heb gecheckt op drukkingen op rug of buik maar die zijn er niet.
Wie heeft hier ideeen/tips over? Ik schrik steeds weer van haar heftige reactie zodra het zadel er opkomt...., dit had ze eerder nooit. Scheve mond

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:19

Nou, als je zo variërend rijdt, lijkt het me sterk dat ze geen zin heeft in het rijden.
Misschien is het gewoon singelnijd, kan het zijn dat ze voordat ze van jou was (als dat het geval is) iets heeft meegemaakt, waardoor ze bang is geworden? Als dat niet zo is, misschien is iemand als bijv. de da er naar laten kijken? Ik weet het anders ook niet, succes ermee!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:23

vaak is het toch een uiting van pijn.
Wat wellicht ook kan; is er misschien een keer een velletje tussen gekomen?

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:29

Hoi,Hoi,
Weet je zeker dat ze geen last heeft van het zadel of haar spieren in haar rug, ze geeft het nl heel goed aan.
Mijn paard had dat ook heel erg en zijn rug was inderdaad slecht, daarbij toen hij ( dan is hij wel echt ziek ) spierbevangen was, werd hij eerst opgezadeld omdat we op stal in de eerste instantie niks zagen, dus ook niet doorhadden dat hij niet goed liep, maar bij het zadelen stond hij steeds te flamen.
Zij geeft echt aan dat er iets niet goed is en doorrijden zou ik niet doen zonder eerst haar rug of het zadel alsnog na te laten kijken.
Ik heb zelf een duur ( 1300) zadel bij een goede zadelmaker gekocht en ik moest toch terug omdat hij met rijden niet goed lag.
Als je doorrijd kan je meer schade aanrichten of de rest van haar leven moeilijkheden met zadelen omdat het in haar hoofd blijft zitten dat het pijn doet.
Groetjes Pharlap

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:48

Bontje om de singel en een dikke deken onder het zadel kunnen helpen. Maar dat is natuurlijk niet de oorzaak wegnemen. Toch zadel en rug goed na laten kijken.