Paard de trailer aanleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Paard de trailer aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 15:37

Hoe hebben mede-bokkers dit gedaan? Omdat ik volgend jaar met een vriendin op vakantie ga, ben ik nu mijn pony met de trailer aan het wennen, vandaag voor het eerst. Ik was niet ontevreden. Hij ging er niet in, maar heeft al wel met 4 benen op de klep gestaan.
Wat is de beste manier om dit op een goede manier aan te leren?

loveyaliefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:51

in ieder geval in een rustige omgeving zonder andere mensen die zich ermee bemoeien. niet met eten lokken en zeker in het begin niets dwingen. goed belonen bij alles wat hij goed doet. en verder heel veel geduld hebben en regelmatig oefenen. maar ook weer niet zoveel dat je pony er gek van word, maar bijvoorbeel 1 a 2x in de week.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:57

loveyaliefie schreef:
in ieder geval in een rustige omgeving zonder andere mensen die zich ermee bemoeien. niet met eten lokken en zeker in het begin niets dwingen. goed belonen bij alles wat hij goed doet. en verder heel veel geduld hebben en regelmatig oefenen. maar ook weer niet zoveel dat je pony er gek van word, maar bijvoorbeel 1 a 2x in de week.

OK dan! daar ben ik helemaal mee eens
zeker niet met eten beginnen als je het nog maar aan het inoefenen bent
anders mag je de rest van je leven eten gaan geven voor dat paard op de trailer te krijgen

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:02

idd.... Gewoon rustig aan erin lopen. Net alsof er niks aan de hand is.. Hoe minder aandacht je er zelf aan besteed hoe makkelijker het is voor je paard.. Let wel op dat hij in de trailer blijft kijken en niet ernaast... dan is de kans groter dat hij ernaast stapt..

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:03

wij hebben het wel met voer gedaan. zo lokten we ze erin.
Op een gegeven moment liepen ze steeds sneller erin en nu geef ik alleen nog biks als hij er helemaal in staat.
Regelmatig oefenen, veel praten. En let erop dat hij goed op de plank staat bij in en uitlopen.

je mag ook niet trekken aan het halstertouw, vaak gaan ze dan nog meer hun hoofd de lucht in gooien en dan heb je de kans dat ze hun hoofd stoten waardoor je egt grote problemen krijgt!

Succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:07

Veel oefenen. Ook als je geen trailer hebt kun je oefenen. Veel paarden vinden het lopen op de loopplank eng, een ander paard is bang voor kleine ruimtes, of de trailer is maar een donker hok.

Leer je paard lopen over planken om je paard te leren dat er holle geluiden onder hem kunnen zitten, maak een soort trailer van wat staanders wat touwen en een zeil waar je onderdoor moet, zodat je paard ook leert dat er iets boven zijn hoofd zit. Als je een trailer hebt kun je het staan in de trailer dagelijks het even meenemen, maak ook eens een klein ritje om hem aan het rijden te laten wennen.

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:41

met voer gaat het prima, ze weten dat ze lekker hooi krijgen als ze erin staan, en ze krijgen ook pas wat als ze er wat voor doen! Haha!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 18:29

Wat een fijne reacties allemaal Lachen Dat iets hol onder hem klinkt kent ie gelukkig al, hier in het bos zijn altijd veel bruggetjes waar we overheen moeten.
Misschien ook handig om te vermelden dat ik een pony heb, die alleen mij vertrouwt, dus ik moet het ook echt zelf doen. Op de klep staan vond ie niet eng, maar echt helemaal doorlopen vond ie wel eng. Hij stond heel raar te kijken. Dat je niet moet trekken, weet ik, vind ik ook heel logisch. We hebben alles zonder dwang gedaan, als hij niet wil, dan hoeft ie ook niet. Pas in het voorjaar gaan we op vakantie, dus dan moet ie het wel kunnen. Ik heb het deze keer ook wel met brokken gedaan, om hem te paaien Haha! Volgende keer zal ik hem pas borkjes geven als ie zijn benen er echt op heeft staan.
Bedankt voor de tips!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:39

Ik leer mijn paard naar me toe te komen als ik aan het halster trek. Een stap naar voren en de druk is weg. Naar me toekomen is dus "beloning". Dus als ik dat doe als ze de trailer opmoet gaat ze gerust niet terugtrekken.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 18:54

Wat mijn pony doet (ik heb 1x getrokken om te kijken wat ie deed, geen paniek Lachen ) is blijven staan. Hij gaat met zijn nek naar voren maar verzet geen stap, ook niet voor of achteruit. Wat hij wel deed, daar moest ik wel om lachen, om maar niet op te trailer te hoeven maar wel brokjes te krijgen, zichzelf zo lang mogelijk maken. Hij stond tegen de klep aan, en zijn achterhoeven tegen zijn voorhoeven. Hij hinh helemaal naar voren om maar de brokjes te pakken, maar hij ging er niet op. Maar ja, hij hoefde ook niks, was pas de eerste keer. En wie weet hoe hij vroeger, toen ie nog niet van mij was, altijd op de trailer moest. Misschien wel heel slechte ervaring mee, dat weeet je maar nooit.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:52

Bonk Lachen

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:13

je moet hem inderdaad niet onder druk zetten.
De techniek met voer lokken hou ik zelf niet zo van.
Ze moeten er vrijwillig instappen, dat betekend dat ze 100% ontspannen zijn. Als ze erin zijn gestapt kunnen ze natuurlijk voer krijgen als beloning.
Het is maar waarvan je houd