Kan je een waterdichte deken zelf wassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinty

Kan je een waterdichte deken zelf wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 00:59

Ik heb een waterdichte deken van een vriendin overgenomen, maar nu Verward vroeg ik me af als je die zelf gaat wassen zal die dan nog waterdicht zijn?

Normaal gesproken voor zover ik weet niet, met jassen dacht ik, moet je weer nabehandelen. Of zal je hem echt naar de stomerij moeten brengen.
Hij kan namelijk wel gewassen worden staat in de wasbeschrijving.

Wie kan me helpen! Schijnheilig

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 01:00

volgens mij niet
kun je beter laten stomen hoor,zou zonde zijn

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 01:08

Mijn waterdichte winterdeken is sowieso te groot voor een standaard wasmachine. Die heb ik naar een dekenwasservice gebracht (waar ze voor een tientje je deken reinigen in een enorme machine) met de vraag of ze 'm niet te warm wilden wassen. Daarna heb ik 'm zelf voor de zekerheid weer even behandeld met Harmisol uit een spuitbus.

Mijn regendeken past in de wasmachine, die ga ik zelf wassen en daarna op dezelfde manier behandelen. Je kunt ook speciaal 'waterdicht wasmiddel' kopen, bijvoorbeeld van Harmisol of van een eigen merk (Kruidvat bijvoorbeeld). Bucas heeft het ook. Daar kun je je deken mee wassen zodat-ie ook waterdicht uit de machine komt.

Maar ik heb dus geen idee of waterdichte dekens ook daadwerkelijk waterdicht uit de was komen. Bij mijn winterdeken leek het er wel op, ik heb hem met de plantenspuit behandeld en er ging niets doorheen. Alleen heeft een plantenspuit toch net iets minder effect dan een regenbui van een paar uur. Vandaar toch nog maar even waterdicht gespoten. Knipoog

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 01:13

Het is ook niet een dikke deken, past prima in mn wasmachientje Tong uitsteken , maar durf het ook niet aan denk ik...staat koud wassen in, maar als ik dan zo n waterdichtgoedje koop dan zal het wel lukken...
Ga anders even langs mn oude werk, daar verkopen ze dat spul ook bedenk ik me net dat is voor die dure admende en winterdichte jassen, dus dat zal wel goed zijn!
In elk geval bedankt voor jullie reactie! OK dan!

En tja, een plantenspuit, hihi, die staat idd niet in vergelijking met het weer van nederland Haha!

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 01:17

Hoi Lachen
Ik was mijn regendeken met speciaal spul voor regenkleding. Je kunt het in de gewone sportzaken kopen en daar gebruiken ze het voor wintersportkleding volgens mij.
Je kunt het volgens mij ook zelfs in de drogist kopen?
Als extra kun je het ook nog nabehandelen met speciaal spul om het waterdicht te maken, maar dit moet niet nodig wezen.
Conclusie je kunt hem gewoon wassen, als hij in de wasmachine past, met daarvoor bestemd spul.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:52

Danielle_1 schreef:
volgens mij niet

Volgens mij moet je je waterdichte dekens juist NIET laten stomen ! Gewoon zelf wassen of laten wassen met een speciaal wasmiddel (hierboven al diverse keren genoemd), van stomen raken ze juist hun waterdichte laag kwijt.

Brigitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:08

Ik heb altijd begrepen dat je een waterdichte deken gewoon kan wassen. Wat niet mag is hem in de droger laten drogen, dus hij moet gewoon uithangen. Vaak worden dekens bij zaken gedroogd in een droger.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:52

Mijn vader gaat er met de hoge drukspuit overheen en schoon is de deken Lachen EN nog waterdicht!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:54

Ik was hem helemaal niet, een sopje erover en ik vind hem wel weer schoon genoeg hoor Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:07

Sting schreef:
Ik was hem helemaal niet, een sopje erover en ik vind hem wel weer schoon genoeg hoor Knipoog

Maar dan heb je alleen de buitenkant gewassen. Niet de binnenkant, waar al het vuil uit de haren en het vet uit de huid is gaan zitten.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:15

De binnenkant is ook heel goed schoon te krijgen met een sopje en een harde bezem.

Als ik m ingesopt heb dan hang ik hem over een buis heen en spoel net zo lang met water tot er niks van viezigheid uitkomt mn dekens waren dit jaar weer als nieuw..

Ik heb mn deken verder alleen op de naden opnieuw in moeten spuiten en is nu weer hardstikke waterdicht.

Maar stomerij is wel makkelijker daar kun je hem ook nog waterdicht laten stomen....

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:18

Mij is bij de ruitersportzaak toen aangeraden om hem NIET te wassen!
Ook niet met de hoge drukspuit erop. Het beste is een sopje, bezem en een tuinslang en dan schoonmaken!
Zeker niet te vaak doen hoor!!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:20

Danielle_1 schreef:
volgens mij niet

Waterdichte dekens NOOIT stomen, als er een methode is om de waterdichte laag te verzieken is het wel stomen.

Wassen met een fijnwasmiddel of een speciaal wasmiddel voor waterdichte dekens die je in de ruitersport zaak kan kopen. Op lage temperatuur in je wasmachine. Of gewoon met de spuit in de tuin alle vuil eraf spoelen.... NIET met gewoon wasmiddel!!!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:24

Ja dat is waar idd, als je het wilt wassen kon je er speciaal wasmiddel voor kopen bij de ruitersportzaak!

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 14:49

Ik heb de deken dus overgenomen van een vriendin, dus de haren ed van haar paard zitten er nog in, dus wil de deken goed schoon hebben, Niet dat die enge ziektes heeft hoor Tong uitsteken
Maar gewoon voor mn eigen idee, ik denk dat ik de deken met speciaal spul ga wassen dan komt het vast wel goed!

Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal! OK dan!