nerveus paard *graag advies*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

nerveus paard *graag advies*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 21:23

een vriendin van mij heeft een merrie van 4.5 jaar die nogal nerveus is. Ze heeft dit eigenlijk altijd al gehad maar op het moment is het wel heel erg. Ze vind alles bang, gaat hangen aan haar halster, laat zich gewoon vallen. Als ze in haar stal staat en je wilt haar aaien dan gaat ze heel nerveus met haar hoofd bewegen. Onder het rijden kan ze nogal druk zijn, maar dat zijn momentopname. De ene keer is ze heel braaf en de andere keer neemt ze telkens de benen. nu is mijn vraag eigenlijk of meerdere mensen ervaringen hebben met pavo nerv control of NAF easy going, zal dit eigenlijk wel helpen. Het heeft niet met aandacht te maken want dat krijgt ze in overvloed, ze krijg genoeg beweging, niet te veel voer, geen krachtvoer, soms slobber. dus wie weet raad.
Laatst bijgewerkt door melissa7 op 10-11-04 21:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:26

Als ze gaat hangen, niet vastzetten
Verder zou ik eens met een stoeltje voor stal gaan zitten en wachten tot zij naar jou toekomt ipv andersom, en dan niet lomp je hand naar boven en aaien maar rustige bewegingen, toespreken en haar vertrouwen geven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:50

Ik heb een nerveus ponietjes gehad dat amper in handen was geweest tot ze zestien was en ik haar kocht en ging inrijden... Ze kreeg van mij een kruidenmengsel (ben wel merk even vergeten, helaas) en dat hielp echt heel goed. Niet dat ze in eens mak was, maar dat hele schrikachtige was gewoon veel beter te hanteren. Is een top ponietjes geworden, maar wel eenkennig... Daarbij moet je natuurlijk consequent en rustig met zo´n dier omgaan...

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:57

Ik denk dat het heel belangrijk is om zelf rustig te blijven en niets te dwingen (zoals bijv vaststaan) vooral als ze onrustig of bang is.
NAF Easy going ken ik wel, hebben we een keer bij een paard uitgeprobeerd maar ik merkte weinig verschil. Ik denk dat het toch
vooral in de omgang met het paard zit en haar ook niet te veel aandacht
geven als ze dat niet wilt. Ook lekker in de wei ontspannen en bijv met /naast rustige paarden zetten wil wel helpen. Zelf heel rustig blijven en niet boos worden als ze onrustig is Lachen maar ook niet teveel aandacht geven als ze schrikkerig is, dan juist weer net doen of er niets aan de hand is, Je kunt het ook eens met de DA bespreken Lachen Succes

Nynke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:53

Vast zetten kan ook wel eens helpen bij onrustige paarden, maar dan moet je ze ook goed vastzetten. Oftewel, zo vast zetten dat ze het halster of touw niet kapot kunnen trekken (halsriem). Want als ze zo nerveus is en ook niet vast te zetten is, wordt het wel moeilijk bij dingen als poetsen en opzadelen.
Hoe lang heeft je vriendin die pony al? Want een verzorgpony van me was ook altijd heel schrikkerig, maar ze ging je langzaam steeds meer vertrouwen en toen een vriendin echt een band met haar kreeg werd ze steeds rustiger.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:57

Ik heb dé tip!!
Mijn merrie was ook zo vreselijk nerveus, dat het elke dag een gevecht was om gewoon door de bak heen te rijden.
Nu ben ik de voer hoeveelheid gaan aanpassen en druppels gaan geven van VSM, Nervelet.
Na een paar weken begon het te werken en het erge is er nu vanaf!
Ze is nog steeds allerd genoeg en veel beter bij de les, ook veel prettiger voor het paard zelf!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:13

Nouja ik denk niet dat dat veel met voer te maken heeft. Tuurlijk, teveel energie is niet altijd handig, maar als het tussen zijn oren zit heeft dat niks met voer van doen.
Mijn paard stond ook achterin de stal als je je vinger maar ophief, nu is hij soms zelfs brutaal. Het eerste wat ik me van hem herinner was die angstige blik in zijn ogen, en nu heeft hij ondeugende kraaloogjes en dat heeft niks met voer te maken maar dat is met de jaren gekomen, hij moet een persoonlijkheid ontwikkelen, iemand durven zijn en dat begint met vertrouwen, stel je vooral niet dominant op. Zet haar bijv. in de bak, pak je stoeltje weer en ga in het midden zitten tot ze naar je toekomt. Dan ga je proberen of je haar overal kan aaien (maar niet op een brutale manier), kijk of ze achter jou aan wil lopen enz. Als ze in jou een leider ziet heeft ze ergens houvast aan.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 23:32

je precies lenn en dat is nou net het probleem, als ze haar gaat longeren dat gaat ze gewoon naar haar steigeren, als ze haar stal in gaat dan doet ze ook heel lelijk naar haar. ik heb zelfs gezien dat ze haar kont naar haar draait en dat ze naar haar steigert in haar stal. gelukig doet ze dit niet altijd het zijn van die momenten. nou is mijn vriendin niet echt bang voor haar. vandaag is er een veulen op stal bijgekomen en die begon behoorlijk te hiniken en dan schiet haar paard gelijk in de stress en haar paard is ook bang voor sommige paarden op stal. als ze die ziet dan begint ze gelijk te draaien. oja ze heeft haar nu 15 maanden dus het vertrouwen moet er dan toch wel zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 01:01

Ik denk dat deze pony behoorlijk getraumatiseerd is en het roept eigenlijk wel om professionele hulp. Ik denk dat we op bokt niet zoveel kunnen doen. Als ik in Nederland had gewoond, had ik wel even een kijkje willen nemen, maar ik zit helaas een beetje te ver weg... Ik snap dat jullie met een echt probleem zitten.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 01:27

wij hebben ook een "zenuwachtig" paard op stal staan,en mijn instructrise adviseerde
Rescue remedy van bach bloesems remedieen.
Dit wordt voor mens en dier gebruikt.
dit zijn druppels op natuurlijke basis,wij hebben dit ook gebruikt voor onze hond en dit hielp wel.
je hebt er ook een boek over: bach remedies voor honden en paarden
door margriet dudok van heel.
http://www.dierennieuws.nl/nw/art/200401/nw18320.htm

wij hebben er positieve ervaringen mee.
Door deze druppels wordt de balans beter tussen lichaam en geest.
Dit zijn geen verdovende of verslavende middelen!
Ik kan niet zo goed uitleggen wat het doet,dat wordt op de site wel duidelijk gemaakt.
als je via google zoekt,zul je heel wat vinden

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:41

melissa7 schreef:
je precies lenn en dat is nou net het probleem, als ze haar gaat longeren dat gaat ze gewoon naar haar steigeren, als ze haar stal in gaat dan doet ze ook heel lelijk naar haar. ik heb zelfs gezien dat ze haar kont naar haar draait en dat ze naar haar steigert in haar stal. gelukig doet ze dit niet altijd het zijn van die momenten. nou is mijn vriendin niet echt bang voor haar. vandaag is er een veulen op stal bijgekomen en die begon behoorlijk te hiniken en dan schiet haar paard gelijk in de stress en haar paard is ook bang voor sommige paarden op stal. als ze die ziet dan begint ze gelijk te draaien. oja ze heeft haar nu 15 maanden dus het vertrouwen moet er dan toch wel zijn.

Hmm dat klinkt een stuk ernstiger dan je eerste post idd
Is ze niet chronisch hengstig ofzo? Knipoog
Ik zou iig stoppen om háár op te zoeken, dat wil ze duidelijk niet. Dan maar meer tijd uitrekken om met haar te werken, zij zou jou op moeten zoeken en niet andersom. Misschien ziet ze het nu zo alsof ze uit haar stal gesleept wordt en weer s moet werken, ipv dat ze je als vertrouwenspersoon ziet. K denk dat je je heel anders op moet gaan stellen voordat ze gevaarlijk wordt.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:13

Haay het gaat om mn paardje Goldflower,en t is echt een scheetje,en ik zie ook dat ze echt op mij bouwt,ze kijkt altijd wat ik doe ze loopt echt achter mij aan enzo.Maar ze heeft gewoon echt van die angst momenten,en dan doet ze zo raar,maar daarna ging mn kleine meisje op haar een privelesje nemen,(en die is ontzettend bang voor Gold),maar dat ging juist prima.
Afentoe doet ze dan heel lelijk tgn mij ,maar ze zal nooit bijten,alleen wel weer met longeren stijgeren en echt speurten door de bak,terwijl aan de andere kant is ze zo mak als een lammetje.
Toen ik haar verleden jaar kocht toen durfde ze nog en eens haar voetjes te geven,want dan gooide ze zich al op haar kont,zodat ze ging hangen.
Een grote fout van mij is dat ze al een paar x verhuist is van stal,en denk dat ze t daar nu echt mee gehad heeft.Maar ik ben zo lief mogelijk voor haar (vaak te lief )zodat ze er soms echt gebruik van maakt door echt ineens lelijk te doen tgn mij. Vriendjes zijn? Vriendjes zijn? Vriendjes zijn?
Maar ik weet zelf nie meer wat ik allemaal kan doen om haar weer heel gelukkig en relax te zien ,want ik vind dit zo zielig!!!!!
Dus ik hoop dat t vertrouwen echt er weer komt zodat ze nie meer zo bang is,ik heb ook al gedacht aan de paardenfluisteraar,om te kijken wat er nou echt aan de hand is en of ik haar dit verdriet heb aangedaan door van stal (een paar x ) te wisselen schaam me diep maar er zit voor mijn gevoel nog iets meer achter,en ja ieder beetje wat helpt neem ik natuurlijk met beide handen aan.
Maar tis zo moeilijk iedereen heeft er zn eigen mening over en die lopen zoooo uiteen,zelfs alle soorten paardensite.s enzo heb ik afgezocht maar t blijft echt het ene uiterlijk in t andere,en aangezien ik toch al zo,n twijfelaar ben is dat heel moeilijk.
Maar goed ieder bedankt voor zn mening en tips hopelijk kom ik er toch nog uit ,dus mensen als jullie nog een tip hebben dan hoor ik t graag THNX Vriendjes zijn? Vriendjes zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:00

ik denk inderdaad dat er bij dit paardje meer achter zit...ze kan ergens pijn hebben en zo reageren..
ik zou er inderdaad iemand bijhalen om het een en ander uit te sluiten

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:21

Ik zou eerst even kijken of alles goed is aan de medische kant, al lijkt dit meer op een trauma. Wat misschien wil helpen is veel vertrouwen opbouwen d.m.v. wandelen, vrijheidsheidsdressuur of dingetjes die zij heel leuk vindt. Maar nog belangrijker vind ik dat je iemand in de buurt heb waar je advies aan kan vragen. Blijf vooral zelf heel rustig en raak niet in paniek, want als het paard jou vertrouwd en jou in paniek ziet raken is het einde zoek. Veel succes, ik hoop dat je er wat aan hebt. Uit ervaring weet ik dat het heel veel tijd en geduld kost, en je het soms even niet meer ziet zitten, maar probeer er dan toch iets positiefs uit te hale.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:11

Ik hoop dat je snel een oplossing vindt natas, want het is idd erg zielig voor haar , maar ook niet leuk voor jou en als ze zo nerveus blijft doen word regina denk ik juist banger en dat voelt gold dan ook weer. denk idd ookm dat er meer achter zit dan alleen de verhuizingen. hou je me op de hoogte?? succes wijffie!!!!!!!!!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:58

ik ben eerlijk gezegt niet zo voor om een paardiets te geven om de hyper tenties onder controle te krijgen. je probleem is dan niet opgelost maar verzacht. probeer meer in het hoofdje te kijken en doe zo veel mogelijk rust gevende dingen met haar, ga bij d'r zitten, praat zachtjes tegen d'r niet hardop kletsen ofzo, maar gewoon heel zachtjes onzin praatjes vertellen. dat zijn de dingen die het beste helpen bij hele drukke paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:04

ik wil een opmerking plaatsen, ik denk niet dat het wat met het gedrag van het beestje te maken heeft, hoor, maar goldflower, op je avatar en in het profiel ligt het zadel te ver naar voren op je paardje...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 11-11-04 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:04

Er werd eerder geopperd dat na 15 maanden het vertrouwen er wel moet zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. Het kan ook zijn dat ruiter en paard gewoon niet met elkaar klikken. Combinatie nerveus paard met nerveuze ruiter botst weleens. En dan is het soms toch wel het beste dat ieder zijns weegs gaat.

Ik heb een advies voor je dat je misschien niet zo graag wilt horen. Zoek het niet in het voer of in allerlei kruidenmengels, maar zoek het in jezelf. Het paard is de spiegel van de persoon die ermee omgaat. IK adviseer je vriendin dan ook om contact op te nemen met Eddy Modde van PNH Nederland. Het kan zijn dat ze compleet om moet denken, maar als ze echt van haar merrie houdt zal ze dat er wel voor over hebben.

www.parelli.nl

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:22

ik ga mee met Cassidy, zo te lezen schort er wel wat aan het vertrouwen/respect en de dominantie verhouding met het paardje. Steigeren naar je met longeren is duidelijk geen respect hebben voor degene in het midden. Het is voor ons makkelijk praten vanaf bokt, maar als ze verder wil met dit paardje zal ze toch hulp moeten zoeken. Ze kan behalve Eddy ook Conrad Pruisen van Dreamstables vragen. Voor info PB je me maar.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:58

Ik wil er ook graag iemand bij gaan halen hoor,want denk idd dat t aan mij ligt ,ik ben echt veel te gestrest,maar ben echt niet van plan om mn Goldflowertjuhhh ooit weg te doen.
Dat zou ik echt niet kunnen.En vandaag kwam ik aan en t ging weer helemaal prima,ze was weer heel lief en trouw en knuffelig naar me toe,alleen toen mn dochter in de paddock kwam,toen ging ze daar op af speurten met haar oren in haar nek.
Zo vreemd joh,echt de ene x is ze zo braaf en de andere x is t gewoon huilen met de pet op.
Maar ik ga zkr leren nog veel geduldiger met haar om te gaan,,soms ga ik wandelen en als ze dan angstig is dan ga ik een liedje voor haar zingen en dan word ze idd veel rustiger.
En op het zadel zal ik ook ff goed gaan letten,dat t niet te ver naar voren ligt,en ik ga een profesioneel iemand erbij halen,want dat heb ik er zeker voor over OK dan! OK dan!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:21

probeer inderdaad eerst eens aan die band tussen jou en je paardje te werken.
Ik heb met een paard bij ons op stal die ook zo wisselvallig is hele goede ervaringen met Betamag forte van Equistro, dit is alleen bij de DA verkrijgbaar en bij een enkele ruitersportzaak.
Het is geen doping oid, maar iets wat het zenuwstelsel bevordert.
Inderdaad iemand erbij halen die er wat van weet (maar laat je wel goed informeren en ga niet gelijk op "mooie" praat af, want ook hierbij is er veel kaf onder het koren).
Heb vertrouwen in je paardje, en probeer het eens positief en nuchter te benaderen.
Succes!