Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
kitjuh schreef:daar dacht ik inderdaad ook aan. Of het zadel goed ligt durf ik niet met 100% te zeggen, ik heb er niet super veel vestand van. De ruggegraat is vrij, het zadel "kleppert" niet en hij klemt ook niet, en veschuift geen mm tijdens het rijden. Maar zelf lijkt het mij beter als de zadelkussen wat harder zijn, zodat het de druk beter kan verdelen.

germie schreef:Waarschijnlijk kost het laten vullen meer dan het zadel nog waard is.
Maar ligt het zadel niet goed meer? Want je hoeft alleen op te laten vullen als het zadel niet goed meer ligt. Soms ligt een zadel jarenlang goed.
Passionato schreef:Hier ben ik het niet volledig mee eens. De rug van je paard verandert voortdurend wat betreft bespiering, en naar mijn mening moet je zadel daarin mee gaan.
Ik laat mijn zadel altijd minimaal twee keer per jaar doen, ook als mijn zadel voor mijn idee nog "goed" ligt.
Hij kijkt dan naar mijn paard, hoe zijn rug/schouder etc verandert is, en de interactie van het zadel tijdens het rijden.