wanneer een zadel laten opvullen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

wanneer een zadel laten opvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 20:37

-
Laatst bijgewerkt door Kitty_ op 28-04-24 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 00:13

Hoi kitjuh Lachen
Ik heb van Rijs laten komen voor mijn zadel. Deze komt bij je aan huis of bij de pensionstalling. Kijkt of het zadel goed op je paard ligt en aan de hand daarvan wordt deze opgevuld. Hij neemt het zadel mee en je kunt hem later na enkele dagen zelf ophalen bij de winkel.
Van Rijs staat hier in deze omgeving goed bekend. Misschien dat er bij jullie in omgeving ook wel een goede zadelmaker of grote ruitersportzaak zit die dit doet?
Maar als de kussens van je zadel erg zacht zijn en je kunt het velletje van het leer beetpakken dan is het denk ik wel nodig.
Volgens mij is het zowiezo wel verstandig om je zadel om de zoveel jaar opnieuw op te laten vullen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 10:48

-
Laatst bijgewerkt door Kitty_ op 28-04-24 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:52

Ja,dat wilde ik ook al zeggen.Van Rijs laten komen en laten kijken.
Bij ons op stal komt hij ook weer binnenkort

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:11

Sorry dat ik even in jouw topic wat vraag, maar als je van Rijs laat komen, wat kost dat dan ongeveer??

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:23

Weet ik eigenlijk niet Bloos
Wij doen dat meestal met een aantal en dan deel je de kosten.
Anders bel je ze even om het te vragen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 18:48

-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:13

Waarschijnlijk kost het laten vullen meer dan het zadel nog waard is.

Maar ligt het zadel niet goed meer? Want je hoeft alleen op te laten vullen als het zadel niet goed meer ligt. Soms ligt een zadel jarenlang goed.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 20:22

-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:38

Opvullen kost rond de 40-45 euro, ik heb het 2 weken geleden nog door Van Rijs laten doen
Als je niet zeker weet of het zadel goed ligt zou ik hem gewoon voor de zekerheid langs laten komen...dan heb je daarna zekerheid

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:17

kitjuh schreef:
daar dacht ik inderdaad ook aan. Of het zadel goed ligt durf ik niet met 100% te zeggen, ik heb er niet super veel vestand van. De ruggegraat is vrij, het zadel "kleppert" niet en hij klemt ook niet, en veschuift geen mm tijdens het rijden. Maar zelf lijkt het mij beter als de zadelkussen wat harder zijn, zodat het de druk beter kan verdelen.

Heb je een foto van hoe het zadel ligt? Mijn ervaring met Kadet is dat ze nogal eens te ver achterover willen hellen. Dit is meestal niet dat het zadel het paard zeer doet, maar het is niet optimaal, ook niet voor de ruiter. Dit kun je alleen oplossen door er geheel nieuwe kussens onder te laten maken, en dan zit je op zo'n 350 euro.
De vulling hoeft niet hard te zijn, moet wel veerkrachtig zijn. Maar te weinig vulling is ook niet goed.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:30

germie schreef:
Waarschijnlijk kost het laten vullen meer dan het zadel nog waard is.

Maar ligt het zadel niet goed meer? Want je hoeft alleen op te laten vullen als het zadel niet goed meer ligt. Soms ligt een zadel jarenlang goed.

Hier ben ik het niet volledig mee eens. De rug van je paard verandert voortdurend wat betreft bespiering, en naar mijn mening moet je zadel daarin mee gaan.
Ik laat mijn zadel altijd minimaal twee keer per jaar doen, ook als mijn zadel voor mijn idee nog "goed" ligt.
Hij kijkt dan naar mijn paard, hoe zijn rug/schouder etc verandert is, en de interactie van het zadel tijdens het rijden.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:32

Twee keer per jaar vind ik persoonlijk wat vaak maar ik doe het in ieder geval ieder jaar. Is echt nodig. Het zadel verandert, maar je paard ook.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:39

Mijn jonge pony zijn zadel was 3 maanden geleden nog opgevuld...2 weken geleden weer, omdat hij zo ontzettend veranderd was dat het zadel scheef zakte naar 1 kant.

Ik laat in elk geval de zadelmaker 1 á 2x per jaar langskomen, wanneer ik dat nodig acht...soms dus ook nog een keer extra.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:35

Passionato schreef:
Hier ben ik het niet volledig mee eens. De rug van je paard verandert voortdurend wat betreft bespiering, en naar mijn mening moet je zadel daarin mee gaan.
Ik laat mijn zadel altijd minimaal twee keer per jaar doen, ook als mijn zadel voor mijn idee nog "goed" ligt.
Hij kijkt dan naar mijn paard, hoe zijn rug/schouder etc verandert is, en de interactie van het zadel tijdens het rijden.

Ik laat het zelf ook ong. 1 keer per jaar doen. Maar de laatste keer was het niet nodig. De zadelmaker zei zelf ook dat het lang niet altijd nodig is om elk jaar bij de vullen. Het ligt ook nog aan de ruiter, want hoe scheef zit je.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:15

Hoe scheef zit je als ruiter, hoe jong is je paard, hoeveel train je, hoeveel verschil zit er in winter- en zomerconditie? Dan pas kun je bepalen hoevaak je je zadel laat bijvullen. Ik doe het dus ongeveer 1 keer per jaar. Maar volgend voorjaar begin ik met een jong paard. En dan laat ik er vaker naar kijken. Die verandert veel meer.