dagje stalrust

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cheyenne3

dagje stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 18:19

Hoe slecht is het als je paard een dag per week op stal blijft, verder wel wordt verzorgt (voeren en mesten)
ik geloof dat veel paardeneigenaren hier "schuldig"aan zijn.
Wat vinden jullie hier van?

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:21

Volgens mij is het heel slecht voor een paard om hem een dag lang op stal te laten staan. Het liefst loopt hij in een weiland/paddock. Ik zou als ik een paard had nooit mijn paard een hele dag op stal laten staan

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:50

Ik dus ook niet, ik wil hem zoveel mogelijk buiten..
In de bak, paddock, wei of iets anders..

Maar zeker niet op stal, okee heb ik ook het paard nu niet voor maar toch,
vind dat een paard niet de hele dag op stal kan staan..

Een paar uur okee, maar moet er dan wel voldoende uit komen !! Lachen

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:54

mijn paard heeft 3 maanden boxrust gehad (vanwege een botbreuk),en mag deze winter sowieso de weide niet op.
ik moet nu heel langzaam opbouwen en er over doen tot ongeveer het voorjaar,maar ondanks zorg ik toch echt dat ze elke dag de stal uit komt!
ook voorheen als ze niks had,heb ik gezorgt dat ze dagelijks eruit kwam,ze ging dus wel dagelijks de wei op,maar dagen dat ze er niet op kwam zorgde ik wel dat ze haar beweging kreeg,ze heeft nog nooit een dag de hele dag binnen gestaan zonder wat te doen (ja geloof een of twee keer toen ik echt doodziek was)

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 00:28

Hoi Lachen
Mijn pony komt iedere dag uit zijn stal. Ik ben van mening dat het niet goed is voor een paard om 24 uur per dag op stal te staan. Een paard is een bewegingsdier en moet iedere dag bewegen voor een goede gezondheid. Natuurlijk heb je weleens paarden die vanwege een blessure boxrust moeten houden, maar dat kan dan niet anders.
Maar als je paard gezond is, en niet vanwege een blessure op veeartsadvies op stal moet, dan is die beweging iedere dag erg belangrijk.
Je hoort ook weleens mensen zeggen: mijn paard krijgt vandaag een rustdag. Nee je neemt zelf een rustdag en niet je paard.
Je paard vindt het echt niet leuk om de hele dag op stal te staan. Die wil naar buiten, de frisse lucht in en bewegen.
Ik vind ook als je zelf niet kunt of geen zin hebt dat je voor vervanging van jezelf moet zorgen. Je kunt dan eventueel op stal vragen of iemand je paard even in de paddock wil zetten. Op de meeste stallen zijn er echt wel mensen die bereid zijn om dit voor een ander te doen.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 01:28

In principe iedere daq los in de bak of in elk geval beweging geven. Is gewoon niet gezond om zolang stil te staan. Maar als het vriest en/ of glad is en de bak is te hard om je paard in los te gooien...dan kan het wel eens gebeuren, een dagje op stal.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 01:39

een paard staat dan niet 24 uur op stal maar veel langer...
stel je gaat de dag ervoor weg om vier uur `s middags en je komt de dag na de "dagje rust" weer om 6 uur `s avonds dan heeft je paard in totaal 44 uur in een box gestaan ...
terwijl paarden bewegings dieren zijn en dus eigenlijk horen te kunnen lopen en dan bedoel ik geen rondjes door de box.... als je paard een loop stal heeft is het wat anders maar ik ben er tegen je paard een "rust dag " te geven als deze dan niet naar buiten kan/mag....

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 01:41

beautyfull_mickey schreef:
mijn paard heeft 3 maanden boxrust gehad (vanwege een botbreuk),en mag deze winter sowieso de weide niet op.

dat vind ik iets anders hier doe je het voor de gezondheid van je paardje en niet omdat jij even geen zin hebt om die dag te komen of omdat het je wat beter uit komt dat je even een dagje niet gaat ...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:39

ja een dagje stalrust is slecht voor een paard.

Een paard is een bewegingsdier en hoort niet opgesloten te worden in een hok van pakweg 3 x 3.

Als het je niet uitkomt om een dagje naar je paard te gaan, kan je beter een andere oplossing zoeken: een verzorgster of iets met een stalgenoot regelen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:05

Paard van een vriendin van me kreeg verplicht 2 weken stalrust. Die werd knettergk en heel erg chagerijnig.
Ik denk niet dat het dus goed is voor een paard om de hele dag op stal te staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:20

Weiderust kan wel, maar stalrust absoluut niet. Een paard MOET er elke dag even uit, anders krijg je kribbebijters en wevers....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:27

Mijn paard krijgt nooit een rustdag, ik heb haar nu 3,5 jaar en we hebben nog nooit een dag overgeslagen, als ik het 'n keer rustiger aan wil doen dan gaan we of longeren of wandelen, ik heb de luxe dat ik het samen met m'n zusje en moeder doe, maar daar is bewust voor gekozen, ik wilde nl niet dat m'n paard iets te kort zou komen omdat ik bv. 'n dag hard gewerkt had en geen puf meer voor m'n paard zou hebben, ik vind dat als je geen tijd of zin hebt dat je voor een andere oplossing moet zoeken, bv iemand zoeken die wel zin heeft om je paard te doen of als zulke dagen vaak voorkomen misschien je paard wel weg doen naar iemand die er wel tijd en zin in heeft, het paard is van ons afhankelijk en daar mag je geen misbruik van maken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:28

Ik vind het zelf not done. Ik weet dat het op veel stallen gebeurt uit gemakzucht. Maar weer of geen weer: mijn paard komt iedere dag zijn stal uit!
En als het dan echt niet kan vanwege ijzel o.i.d. dan geef ik iig een uitgebreide poetsbeurt zodat hij wel wat aandacht krijgt.
Het is in al die jaren misschien 2 x voorgekomen vanwege de weersomstandigheden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:31

Nou hij zal er niet dood aan gaan van een dagje, maar er zijn wel meer dingen waar ze niet dood aan gaan en die toch ook niet goed voor ze zijn. Je doet je paard er absoluut geen plezier mee en als je 'm regelmatig een dag z'n hok niet uit haalt, dan zal hij er lichamelijk ook niet van opknappen. Paarden die op medische indicatie stalrust hebben zie je meestal ook hard achteruit gaan, lichamelijk en geestelijk.

Een paard dat op stal staat is afhankelijk van jou voor z'n broodnodige beweging, als je die verantwoordelijkheid niet aan kunt, dan kun je er misschien maar beter niet aan beginnen. Tuurlijk kan het voorkomen dat je een dagje zelf niet kunt, maar dan valt er toch altijd wel iets te regelen met een stalgenoot ofzo? Dat valt ook onder je verantwoordelijkheid nemen!

Ik zit zelf dus echt niet op m'n gemak als ik weet dat m'n paard binnen staat en er misschien wel niet uit komt, ik wring me echt in alle bochten en tot nu toe is het nog nooit voor gekomen dat hij er een dag niet uit geweest is. Meestal komt hij er trouwens meerdere keren per dag uit, ik voel me al niet lekker als het maar 1 keer is.

Ik weet dat er stallen zijn in bepaalde regio's van het land waar je op zon- en feestdagen niet bij je paard mag komen, nou daar zou ik dus echt niet willen staan, al is het verder nog zo mooi.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:32

BeNGeL schreef:
dat vind ik iets anders hier doe je het voor de gezondheid van je paardje en niet omdat jij even geen zin hebt om die dag te komen of omdat het je wat beter uit komt dat je even een dagje niet gaat ...

ja maar ik bedoelde dus,en daarom zorg ik nu nu zeker dat ze veel eruit komt,veel stapwerk op het harde enzo.

komt ze wel straks dagelijks de wei op,dan kan ik dat wat achter wege laten,en hoef ik dus bijvoorbeeld een dag echt helemaal niks te doen (omdat ze op de wei komt)
ik legde het mischien wat onduidelijk uit Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:33

Ik geef er liever de voorkeur aan om ze inderdaad iedere dag uit de stal te halen, maar ook ik maak me er schuldig aan dat ze wel eens een dagje op stal blijven staan. Toch geloof ik niet dat de paarden er echt onder lijden, ze staan nog steeds vrolijk op stal, en gaan een dag later net zo vrolijk als anders de stal uit, echt niet met een opluchtingsgevoel. En toevallig heeft mijn paard dus gisteren wegens omstandigheden de hele dag op stal gestaan. Bloos! Maar nu staat ze lekker in de wei! Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:40

Stel je eens voor dat je de hele dag opgesloten zit op de wc. De verhoudingen kloppen wel aardig, al is een wc in sommige gevallen zelfs nog wel riant. En je kunt nog doortrekken, hoeft niet in je eigen uitwerpselen te staan. Af en toe wordt de deur open getrokken en wordt er een kant en klaar maaltijd naar binnen gesmeten en af en toe loopt er eens iemand langs, maar verder is er weinig te beleven, een krantje kan er nog niet eens vanaf.

Het moet wel heel bont zijn wil een paard openlijk klagen over z'n situatie, maar dat ze dat niet doen en er dus niet met een zure kop bij staan, wil nog niet zeggen dat ze het aangenaam vinden....
Die van mij wordt overigens wel degelijk zuur als hij te lang binnen staat en begint tegen z'n stalwand te rammen, die kan er helemaal niet tegen om lang aan een stuk binnen te staan.

Een paard is natuurlijk heel erg een gewoontedier, dus als de gewoonte vanaf vandaag is dat 'ie z'n hok niet meer uitkomt, dan leggen ze zich daar meestal vrij snel wel bij neer en maken er maar het beste van, maar dat is nog geen vrijbrief om het dan ook maar te doen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:42

Ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden, maar het komt wel eens voor dat het echt niet anders kan. Dan probeer ik het iig nog zo aangenaam mogelijk te maken. Een speeltje in de stal, hooinet en minimaal 3x per dag de mest uit de stal halen.

Maar eerlijk is eerlijk: het beste kan je paard gewoon iedere dag naar buiten gaan.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:51

beauty komt altijd uit de stal om de stal te doen enz...
maar het is niet altijd werken als ze uit de stal komt,maar gewoon op de poetsplaats Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:14

Daarvoor ben ik naar mijn huidige stal verhuisd. Daar staan ze de wintermaanden ook nog zo'n 6 uur per dag buiten. Maar ja, die deurne paarden komen voor zover ik weet ook nooit los. Ik vind dat echt vreselijk.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:07

mijn pony staat met slecht weer ook binnen, ze kan dan egt niet buiten want het is daar erg nat, door de veengrond.. omdat ik stage heb zometeen heb ik ook erg weinig tijd en kan alleen 's avonds rijden en het al heus voorkomen dat ze een dag o stal staat.. is niks aan te doen, we hebben geen bak en geen paddock.. ik heb lieve vriendinnen die mijn pony af en toe kunnen doen als ik niet kan maar verder komt het zker wel een paar keer per jaar voor dat ze langer op stal staat ja.. pas s zomers mag ze weer onbeperkt buiten.. en ik weet hoe veel van jullie er over denken maar het kan gewoon niet anders en ik denk dat het niet veel kwaad kan als je maar zorgt dat ze afleiding en genoeg ruwvoer hebben!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:14

Splash gaat zowiezo elke ochtend naar buiten als zijn stal gemest wordt , soms staat ie er een uurtje , soms korter , vaak langer. Daarna kom ik nog en komt ie zowiezo uit zijn stal....

In de winter is het een ander verhaal , of de bak is een zwembad en meneer wil niet eens de bak in , of het is opgevroren dat we ze de bak niet indoen... en ja, dan heb je een probleem....maar dan nog komt ie zijn stal uit , dan ga ik extra lang met hem tutten , wandelen buiten gaat niet , en als de bak het een beetje toelaat kunnen we wel longeren of desndoods alleen even lopen.

Vorig jaar is het denk ik 5 dagen voorgekomen dat het de stal uitmesten was , Splash aan het hek en Splash dr weer in en later nog even poetsen.
Hij krijgt dan gewoon vaak genoeg iets om op te knabellen zodat ie zich niet verveeld..

Als je echt niet anders kan , dan kan het niet !

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:16

Zo kan ik mijn gal ook een spuwen Haha! Ik haat het als mensen hun paarden op stal laten staan. Misselijk Mijn paard heeft ook een erg lange tijd boxrust moeten hebben en vond het echt heel erg voor haar. we hadden op den duur ook een touw voor de deur anders was ze er zo uit. Eigenlijk vind ik 1 uurtje per dag ook te weinig nog. Maar vaak hebben mensen niet veel keus. Ik heb ze nu thuis staan en in de zomer staan ze 24/7 in het land en nu stonden ze eigenlijk 24/7 in de bak. Maar de laatste paar dagen staan ze 's nachts binnen. En als ik 's ochtends kom kunnen ze niet wachte tot ze weer buiten staan. ik voel mij nu al schuldig dta ik ze 's nachts binnen heb.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:28

Ik denk dat je niet over het algemeen kan zeggen dat het slecht is voor het paard, maar dat je heel goed moet kijken naar het karakter en wat ze nodig hebben. Jacks staat ook wel eens een dag op stal als ik hem niet rij, maar daar wordt hij niet chagrijnig van. Zolang de buitenbakken te nat zijn mag hij niet naar buiten vanwege zijn mok, maar vind dat ook niet eens erg. Meestal als ik hem wel buiten zet staat hij een uur bij het hek te wachten en roepen tot ik hem weer kom halen. Dan laat ik hem liever een dag tevreden op stal staan of ik loop een rondje met hem, dan dat hij zich 1 uur te pletter verveeld en veel liever binnen blijft.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:43

het komt misschien 2 tot 5 dagen op de 365 dagen voor dat mijn paard echt hele dag op stal staat. Maar dan heeft hij veel hooi en hoeft ie zich niet te vervelen.