Deken om of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoaC

Deken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 15:36

Vraagje;

Mijn paard is nu net 6 jaar en heeft tot vorig jaar altijd 24 uur/365 dagen buiten gelopen.
Ik kreeg hem vorig jaar april (net na de winter dus) en toen kwam hij zo uit de wei; dikke wintervacht en lange haren.
Hij staat bij mij dus voor het eerst op stal.
Ruime stal in een grote ruimte met zo'n 30 andere paarden, hij heeft wel een buitenluik waar geen wind op staat.

Nou zit hij nog kort in zijn vacht en ik wilde wachten met een deken omdoen totdat hij wat meer haar ging krijgen en het dus koud heeft. (den eventueel scheren en deken omdoen)
Hij zit echter nogsteeds kort in zijn vacht dus ik heb zoiets van "hij is door zijn verleden bikkelhard en dat hij nu uit de wind en regen staat maakt dat hij kort in zijn vacht is.
Heb niet het idee dat hij het koud heeft.

Nou beweren een stel miepjes op stal dat hij het wel koud heeft en dat ik hem een deken om moet doen en dat zijn vacht misschien niet goed werkt. Verward

Hij heeft korte vacht, geen opstaande haren en doet zich ook niet koud voor.
Hij is wel erg druk maar dat is hij altijd al geweest. Druk doen komt toch niet omdat hij het koud heeft?

Zijn er meer mensen met een "normaal rijpaard" die nog geen deken om heeft? Of loop ik inderdaad giga achter?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:20

ach joh, van 'miepjes' zoe ik me sowiezo niets aantrekken Knipoog

Ik heb My way vanacht voor het eerst onder zijn deken gezet, omdat het rond het vriespunt kwam en meneer nog niet een klein beetje vacht kweekt. heb het eerst een nachtje met kou aangekeken, maar aangezien ik hem die volgende ochtend (gister dus) toch wat koudig aan vond voelen/zien, heb ik hem vanacht er maar wel onder gegooit. overdag haal ik hem er wel nog af, maar 's nachts is het bij ons in de stalgang nu echt te koud.

als jij echt denkt dat hij het niet koud heeft, doe je hem toch gewoon nog geen deken op? vraag het anders ook even aan iemand waarvan je weet dat die persoon er verstand van heeft en die jij vertrouwd in zijn/haar oordeel....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:25

Nee hoor die heeft het niet koud. Je kan zelfs zeggen dat hij het niet koud genoeg heeft op stal, anders had ie wel meer haar aangemaakt.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 01:33

Hoi Lachen
Ik zou niet naar die miepjes luisteren hoor. Het is onzin dat je paard het koud zou hebben. Zijn vachtje regelt alles zelf.
Als jij geen dekens wilt gebruiken dan doe je dat toch gewoon niet.
Mensen bekijken paarden vaak teveel vanuit hun eigen gevoel. Als zij het koud vinden dan zou een paard het ook koud hebben?
Het zou nu toch al te laat zijn om met dekens te gaan beginnen. Jouw paard en ieder paard zonder deken heeft ondertussen al een wintervacht aangemaakt en heeft dan geen deken meer nodig.
Een zweetdeken na werk kan natuurlijk nooit kwaad, maar om nu nog met staldekens te beginnen zou ik zelf niet doen.
Je hebt namelijk ook van die mensen die dus geen winterdeken om doen, maar al gaat het vriezen dan ineens gaan de dekens op?
Volgens mij regelt het paardenvachtje het dan zelf door de haren rechtop te zetten en is een deken overbodig.
Of je geeft je paard een deken op en begint hier op tijd mee, voordat de wintervacht aangemaakt wordt, of je begint er gewoon niet aan.
Allebei is mogelijk.
Dekens gebruik je ook om wintervacht tegen te gaan, niet omdat je paard het koud zou hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 01:40

Ik ben 1 van de miepjes Haha!

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 08:11

spyro schreef:
Hoi Lachen
Ik zou niet naar die miepjes luisteren hoor. Het is onzin dat je paard het koud zou hebben. Zijn vachtje regelt alles zelf.
Als jij geen dekens wilt gebruiken dan doe je dat toch gewoon niet.
Mensen bekijken paarden vaak teveel vanuit hun eigen gevoel. Als zij het koud vinden dan zou een paard het ook koud hebben?
Het zou nu toch al te laat zijn om met dekens te gaan beginnen. Jouw paard en ieder paard zonder deken heeft ondertussen al een wintervacht aangemaakt en heeft dan geen deken meer nodig.
Een zweetdeken na werk kan natuurlijk nooit kwaad, maar om nu nog met staldekens te beginnen zou ik zelf niet doen.
Je hebt namelijk ook van die mensen die dus geen winterdeken om doen, maar al gaat het vriezen dan ineens gaan de dekens op?
Volgens mij regelt het paardenvachtje het dan zelf door de haren rechtop te zetten en is een deken overbodig.
Of je geeft je paard een deken op en begint hier op tijd mee, voordat de wintervacht aangemaakt wordt, of je begint er gewoon niet aan.
Allebei is mogelijk.
Dekens gebruik je ook om wintervacht tegen te gaan, niet omdat je paard het koud zou hebben.

Zoals ik al zei; hij heeft dus geen wintervacht!
Ik ben ook wel van plan hem een deken om te doen, maar nog niet nu; pas als het echt koud is.
Tuurlijk krijgt hij een deken om als het vriest.

FiekeKendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:55

Je moet doen wat je zelf het beste lijkt, denk ik. Ik heb een tinker met dikke wintervacht die dag en nacht buiten staat met een inloopstal. Alleen als ze heeeeel erg bezweet is na het rijden doe ik haar even een dek op tot ze weer droog is en dan meteen weer af. Ze is nooit ziek en heeft nooit een loopneus en hoest ook nooit. Ze kan het prima regelen met haar vacht, dus ik gebruik bijna nooit een dek. Maar ik kan me voorstellen dat als je wedstrijden rijdt, scheren erg handig is en dan moet je ze wel beschermen tegen de kou

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:17

Mijn zus heeft haar arabier en haar appaloosa ook gewoon zonder deken staan.
De arabier heeft zeker geen dikke vacht, maar hij heeft het ook niet koud.

Zoals je zelf ook al aangeeft is je paard gewent om altijd buiten te blijven, dus je kan gewoon goed vertrouwen hebben in zijn vacht.
Dus ik zal hem zeker nog geen deken omdoen.