weer een deken vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

weer een deken vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 08:23

Mijn kwpn merrie staat snachts op stal en overdag de hele dag in de paddock.Ze is niet geschoren en staat nu nog onder een ongevoerde regendeken. Waneer moet ik een gevoerde op gaan doen? En hoeveel grams? bedankt groetjes eline Lachen

Welpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 08:43

Dat hangt er van af. Ik heb al 2 winterdekens (dunne) op. Mijn paard heeft een vachtje om te zoenen.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:04

Volgens mij zit het winterhaar er nu allemaal wel op. Als je dikkere dekens op wilt leggen om dik winterhaar te voorkomen ben je al te laat. Ach gut Winterhaar wordt al aangemaakt aan het einde van de zomer (augustus) als het daglicht minder wordt. Dan begin ik ook meestal al met dunne zomerdekens. Op dit moment staan ze bij ons al met dubbele dekens. Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:13

als de temperatuur constant rond de vijf graden blijft zou ik een dikkere op doen, hoeveel gram weet ik niet 300?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:37

mijn paard staat binnen, en heeft toch wel een wintervacht, ze staat nu onder een dikke winterdeken, van 370 gram (?) en heb daar gisteren een zweetdek onder gedaan, ik wil er voorlopig nog even niks bijleggen, of het moet echt nodig zijn, maar ze wordt in december geschoren, en dan zal ze zowizo wel een dikke winterdeken, met onderdeken, en wollen deken op krijgen...

maar ik denk dat je die van jou wel onder een winterdek kan zetten hoor Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:52

Ik heb die van mij nu onder een 200 grams deken staan, maar wil binnenkort overgaan op de 300 grams. Ik ben alleen nog aan t twijfelen wanneer. Ik denk als t rond de 5 graden overdag wordt.

jelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:54

Misschien half off topic, maar het deed me hieraan denken: Ik zag laatst een paardje met een prachtig dekkleed op ik denk echt een winterdekentje, en ook een heel dun zwart strak nylonachtig kleed eronder? Wat is dat?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 13:33

Bedankt voor de reacties. Het gaat me niet om om de dikke vancht te voorkomen.maar omdat ze het misschien koud krijgt? Ze heeft nu nl nog niet echt een dikke vacht

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:35

tyson20 schreef:
Bedankt voor de reacties. Het gaat me niet om om de dikke vancht te voorkomen.maar omdat ze het misschien koud krijgt? Ze heeft nu nl nog niet echt een dikke vacht

als je het niet erg vind dat je paard een dikke vacht krijgt zou ik hem/haar zonder deken laten staan. koud krijgt ze het niet, daar zorgt de vacht wel voor.
als je nu begint met een deken kan je een 200 grams deken op doen en als het heel koud wordt daar een dunne deken onder. maar nogmaals, je moet je paard geen deken op doen omdat je denkt dat hij/zij het koud krijgt Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:41

ik zie wel eens paarden rondlopen met drie dekens op. dan vraag ik me elke keer weer af wat daar het nut nou van is...

de huid kan volgens mij totaal niet ademen, wat me erg slecht lijkt, die drie lagen werken volgens mij niet erg mee als ze hun warmte kwijtmoeten..

en een paard koud? alleen als het de hele dag pijpestelen regent, dan kunnen ze het koud krijgen als ze tot op de huid nat zijn, maar anders echt niet..

kennisen van me hebben sportpaarden en rijden er op hoog nivo wedstrijden mee, die paarden lopen allemaal onder 1 simpel dekentje, hebben allemaal superkort haar en glimmen alle kanten op.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:00

mijne heeft al een winterdeken op. Daarvoor een zomer deken en daarna 2 dunne (zomer)dekens, 1 water en wind dicht. En heeft nu toch een dikke vacht *baal baal* Frusty

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:11

ellepel schreef:
ik zie wel eens paarden rondlopen met drie dekens op. dan vraag ik me elke keer weer af wat daar het nut nou van is...

als eef maandag wordt geschoren komt ze toch echt onder 2 dekens te staan. als het echt koud wordt komt daar gewoon nog een deken bij.
meerdere dekens isoleren veel beter dan 1 hele dikke.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:31

jelle99 schreef:
Misschien half off topic, maar het deed me hieraan denken: Ik zag laatst een paardje met een prachtig dekkleed op ik denk echt een winterdekentje, en ook een heel dun zwart strak nylonachtig kleed eronder? Wat is dat?

Ik denk dat jij zo'n ding bedoeld dat schuurplekken voorkomt op de schoft en schouders Lachen Heel fijn ding, ik ga er ook een halen!!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:44

Ik ga zelf over op een dikkere deken als het zo ronde de 5 of zeven graden blijft.
Nu heb ik ook een 0-grams deken er op, dan komt de 200-grams.

jelle99 schreef:
een heel dun zwart strak nylonachtig kleed eronder? Wat is dat?

Ik denk dat je het hier hebt over een Sleazy.
Ik heb ze wel gezien bij westernpaarden. Ik meen dat dat lekker warm is en ze kort in het haar houdt na het scheren.
Zoiets als dit (lekker printje is het...) bedoel je?
Afbeelding
Ze zijn er ook in andere modellen, alleen de hals en het hoofd, of alleen de borst. Die laatste is vnl tegen schuurplekken van dekens.

jelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:14

Ja, ik denk inderdaad dat het zoiets is. Ik heb net even snel op internet gekeken of ik iets zie wat er op lijkt. Het is heel dun, nylon, glanst een beetje, en zit superstrak. Bij dit paard (gisteren weer gezien, ik vind het zo'n lekker beestje! Lekker knuffeldiertje, onze koppies tegen elkaar! We zijn geloof ik beste vriendinnen, en ze is niet eens van mij! Lief he.) zit het onder het winterdeken. Gisteren had ze het er ook onder aan.

Het zit inderdaad heel strak, (net als bij een wielrenner vind ik, hihi). Het ziet er in ieder geval heel erg aerodynamisch uit! Knipoog Dit paard heeft er eentje om die alleen om het lichaam zelf heel strak zit, dus hoofd e.d. vrij.

Ik zal vanavond nog eens in de catalogussen kijken die ik thuis heb, ik begin nu wel heel benieuwd te worden naar wat het is! Ook eens kijken of ik die dikke deken zie, is echt heel mooi: om te zien maar ook qua kwaliteit!

Groetjes,
jelle

jelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:17

Het viel me trouwens op dat haar haar in haar hals/nek wel flink dik was al... op de rest (onder deken) niet gelet eigenlijk...

LoveTarkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 10:04

haai jelle...ja dat ding wat eronder zit is idd voor schuurplekken te voorkomenm op de borst...is trouwens heel handig hoor scheelt weer kale plekken....en over die dekens..het ligt er natuurlijk aan of je paard het snel koud heeft en hoe dik zijn vacht is...bij ons staan ze allemaal al onder twee dekens...en als het kouder wordt kan er eventueel nog 1 dunne bij...maar het ligt er maar net aan hoe snel jou paard het koud heeft natuurlijk..

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 10:51

LiSSy schreef:
als eef maandag wordt geschoren komt ze toch echt onder 2 dekens te staan. als het echt koud wordt komt daar gewoon nog een deken bij.
meerdere dekens isoleren veel beter dan 1 hele dikke.

De eigen vacht is altijd nog veel beter dan 1 of meerdere dekens.
*LOL*

Een paard krijgt het echt niet koud, daar zorgt hun vacht wel voor. Want dan maken ze gewoon nog meer haar aan.
Dus een deken voor de kou is echt onzin.
Je kan met een deken alleen er voor zorgen dat de wintervacht minder dik word en dat maakt je niet uit, dus laat hem lekker zonder deken staan. (www.paardnatuurlijk.nl)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:21

Ik vraag me af of het welprettig is als een paard onder 3 dekens staat, dan ligt me er toch een pak op. Benniet anti deken hoor Knipoog mijne staat nu onder een 490gr (geschoren).