mijn pony bijt!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heid
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 12:44

Napoleon, Je hebt goed gesproken! Volgens mij denkt Desiree bijvoorbaat al dat ik het over negeren heb. Nee Desiree, dat helpt niet in alle gevallen! En ja, ook Bas krijgt wel eens een tik dus geen geitewollensokken gedoe! Wel ben ik al het gezeik over dat slaan meer dan zat (LET WEL: slaan is wat anders dan een tik!). Tegenwoordig wordt daar alles mee opgelost lijkt het wel en dat vind ik geen goede ontwikkeling. Als meisjes van 12 dat soort dingen zeggen dan irriteer ik me helemaal mateloos. Wat moeten dat vor ruiters worden? Je moet gewoon weten wanneer je wat moet doen. En je moet ook weten waarom een paard iets doet. Misschien is het wel knuffelen...? Doet Bas nl. ook maar alleen als ik een bepaalde jas aan heb (en hij weet precies welke!). Vroeger was hij een pittbull: beet hij alles en iedereen wat maar los of vast zat. IEdereen sloeg hem ervoor wat hem alleen maar valser maakte. Ik heb me daarintegen afgevraagd waarom hij dat deed en dat bleek uit zelfverdediging te zijn en gebrek aan vertrouwen in de mens omdat iedereen hem maar sloeg (ook als hij niets deed). En juist daarom irriteer ik me eraan! Als Bas iets heeft gedaan wat niet door de beugel kan, krijgt hij net als ieder ander een tik maar dat is wat anders als slaan en schoppen. Vandaar dat ik bij jou misschien overkom als een geitewollensok. Maar liever dat nog dan een bord voor mijn kop (zoals in dat liedje)

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 20:16

hi, wat vervelend dat je pony bijt!!Je kan ook es kijken op http://www.horsemanship.org en daar heb je ook een stukje wat over bijten gaat, misschien is dat een nuttige tip?!?
Enneh wat ik nog ff wou zeggen sla een paard nooit op zijn hoofd word ie hoofdschuw van.Maar je moet je paard zeker wel straffen, je hebt maar een paar seconde om dat te doen, anders snapt ie het niet..

succes han

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:03

laat zien dat jij de baas bent!
tip:ga eens in een bak met goede omheining en laat hem/haar los en jaag hem/haar op en als je zegt ho dat ie dan ook stopt laat zien dat JIJ de baas bent! en als ie bijt moet je gewoon terugbijten hand omhoog(als je niet dat steigertruucje kan dan kan je je hand omhoog doen Haha! ) wees streng!
gewoon terugbijten hoor!
een pony op de manege doet dit ook maar hij weet wel dat ie dat niet bij mij moet doen!
ik ben daar heel streng in!

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:14

Het absolute toppunt om een paard bijten af te leren is hem eens schrikdraad laten proeven. Mijn ex-vriendin had een Fjord, Lester, bij sommigen hier zeer bekend, die beet ook in zijn jonge jaren. Zelfs ruinen heeft niet echt geholpen. Totdat we eens op weekend waren en hij zo nodig mijn vriendin in haar arm moest happen. Helaas deed ze juist het schrikdraad dicht en had hij dat erbij te pakken. Hij sprong wel vijf meter terug, keek haar aan wat ze nu weer had bedacht en heeft het daarna niet meer gedaan.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 22:29

Zo te horen aan de reactie van je pony als je hem een tik tegen zijn oren aan wil geven, dat ie zijn hoofd schuin weg houd. Zo te horen doet ie dit al een hele tijd en hebben de vorige mensen hem ook elke keer een klap verkocht tegen zijn hoofd.. nu merk je dus wel dat het allemaal niet helpt. Ik zou toch iets proberen zoals hem laten verschieten. stel: hij bijt je en jij verheft je hand en hij draait zijn hoofd weg, dan geef je hem een trap onder zijn buik (LET WEL: bovenkant van je voet vlak en dus niet met de punt) en roep een keer heel hard HEEEE !! terwijl je dat doet.... ik weet zeker dat hij verschiet en toch een beetje ontdaan is van dit alles...
Persoonlijk ben ik niet voor het slaan tegen hoofd, oren, of wat ook maar aan het hoofd zit. Deze dingen zijn zo gevoelig. Ook ben ik niet voor trappen hoor, maar een pony die bijt,; ik vind dat gewoon niet kunnen, dus afleren.... ik denk dat mijn pony/ paard mij maar 1 x zou bijten......

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 00:07

Zet je pony gewoon zo vast dat hij geen kans heeft om te bijten....(simpel)
Hoef je hem ook niet te slaan, schoppen terug te bijten en je stem moet vertrouwen geven dus zeker niet! schreeuwen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 10:22

Antwoord op Napoleon, wie heeft het hier over negeren?:
lees reactie heid: "Mijn pony was een pittbull maar door negeren, een goed gesprek en zo nu en dan eens een bijt terug is het overgegaan"
Zo nu en dan een bijt terug, dat beest is zeker de baas?

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 10:34

Ik heb ook en keertje iets stoms gedaan... Ik beet zogenaamd mijn zus haar (toendertijd) verzorgpaard Dancer in zijn hals.. Ik wilde het niet echt doen maar ik deed het per ongeluk echt! Echt stom ging het! Maar uit reactie beet Dancer mij gewoon terug!! Het is dus meer dan logisch wanneer je paard niets lichamelijks mankeert en hij bijt dat je dan in paardentaal iets terug doet.. zoals trappen (tegen zijn kont) of in plaats van letterlijk terug te bijten knijp ik in de hals, niet heel erg hard maar hij/zij moete r wel van schrikken! Meestal helpt het wel maar wanneer je een paard hebt dat vroeger fout is behandeld is het slaan juist geen oplossing..
Groetjes van Jessica Lips are sealed

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 10:49

Ik heb nu een jonge merrie die pissig wordt als ik een zadel of dek op haar rug wil leggen. Gisteren draaide ze haar achterhand naar me toe om te dreigen. Dat accepteer ik al niet, ik gaf haar een schop onder haar achterste. Ze moet gewoon respect voor me hebben, anders heb ik straks een verwend monster waar niemand nog iets mee kan. Ze wil ook wel eens bijten als ik het dek voor vast wil maken. Dan krijgt ze ook gelijk een elleboogstoot tegen de zijkant van haar neus.