Vraagje over het koken van lijnzaad...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Vraagje over het koken van lijnzaad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:42

Ik voer mijn paarden regelmatig lijnzaad met slobber, en de lijnzaad kook ik dan ongeveer een uurtje langzaam door, omdat ik dacht dat als je het niet goed door kookt, er giftige stoffen uit kunnen komen Scheve mond
Nu was mijn dierenarts er vorige week, en ze zei dat het prima is om lijnzaad bij te voeren, alleen zij adviseerde mij dus om eerst een pan water aan de kook te brengen, en er dan pas het lijnzaad in te doen en vervolgens meteen het vuur uit te zetten, omdat er bij te lang doorkoken juist risico zou zijn op de giftige stoffen Verward
Doordat het water nog wel even heet zou blijven, zou er ook diezelfde dikke brij onstaan.

Ik neem aan dat zij het wel weet, maar vraag het nog maar even voor de zekerheid, want ik was er van overtuigd dat ik dus altijd geleerd heb om het goed te laten doorkoken....

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:57

Mijn DA vertelde me dat ik gewoon kokend water in een pan met lijnzaad kon gooien en het de volgende morgen kon voeren, dus zonder doorkoken.
Ik ben nogal voorzichtig dus ik breng de hele zooi aan de kook, even doorborrelen en dat draai ik de plaat uit. Blijft het nog een poosje door pruttelen en als het een beetje afgekoelt is, voer ik het. Zeker geen uur koken hoor, is het helemaal slijm.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 08:58

ik doe altijd water en lijnzaad tegelijk in de pan, breng het aan de kook en draai dan het vuur laag zodat het nog doorpruttelt.
dat doe ik een tien minuten en dan draai ik het vuur uit, ik heb altijd gebroken lijnzaad dus dan gaat het sneller.
na die tien minuten is het wel klaar

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:21

Het zit ook door de slobber van pavo en dat kook je ook niet. Daar gooi je alleen kokend water in.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 00:25

Margee schreef:
Zeker geen uur koken hoor, is het helemaal slijm.....

Dat is toch juist de bedoeling, dat het slijm wordt Verward

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:44

Koken is onzin. Gewoon in een beker stoppen, kokend water erover en laten afkoelen, dan krijg je exact hetzelfde als dat je het uuuuuren kookt.
Het kost je alleen minder tijd en moeite en het resultaat is precies eender.
Het zijn indianenverhalen dat je het zolang moet koken....