Iemand ervaring met sneeuwbeslag?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

napoleon

Iemand ervaring met sneeuwbeslag?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:39

Ik ben dus op zoek naar mensen die ervaring hebben met speciaal beslag om mee in de sneeuw te rijden

Vorig jaar heb ik me kapot zitten ergeren om het feit dat als het had gesneeuwd dat ik niet heerlijk met mijn paard naar buiten kon. Na een meter of 10 zaten zijn ijzers al zwaar onder de sneeuw en viel er niet normaal meer te rijden. Ook in de paddock kleefde de koude grond, met of zonder sneeuw, gewoon in de ijzers van mijn paard met als gevolg dat het lopen steeds moeilijker ging en dat hij op tennisballen stond te wankelen Boos! .

Dit jaar wil ik dat dus voorkomen, misschien krijgen we wel helemaal geen sneeuw maar dan ben ik er in ieder geval op voorbereid

Wie heeft er speciaal beslag s'winters? Hetzij speciale ijzers maar ik heb ook gehoord van een speciale zool Verward

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:45

Mijn oude ruin staat voor op ijzers omdat hij anders gevoelig loopt.
Maar hij loopt ook 24/7 buiten en in de winter krijgt hij dus zooltjes onder de ijzers.
Gewone rubber zooltjes, geen kit er onder o.i.d.
Werkt prima, zowel in de paddock op het zand als in de wei
Enige waar je nog wel mee op moet passen is op de harde weg, de ijzers kunnen nog wel glad worden op asfalt.
Meestal krijgt hij ze rond eind oktober/begin november. Ligt er net een beetje aan wanneer de smid komt.
Vanaf maart gaan ze er weer onderuit.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:49

Mijn paard had daarvoor soort ijzeren staafjes onder zijn ijzers, heel klein en dun, maar het werkte prima tegen glijpartijen.
Geen idee hoe het heette...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:51

ja, ik kreeg mijn paard uit Oostenrijk en toen had hij een soort rubberringen tussen ijzer en hoef, bij navraag aldaar bleek dat voor de sneeuw te zijn.

Ik heb het er vorig jaar weer tussen laten zetten
Afbeelding

De sneeuw valt er perfect uit, bleek vorig jaar toen er een keertje sneeuw lag

dit jaar loopt Morrie op blote voeten en heb ik hoefschoenen, dus weer anders opgelost met de sneeuw!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:06

Dus die dingen op de foto helpen ook tegen "klompen" sneeuw? Want dit verhaal is eigenlijk bijna precies wat mijn probleem is!

Mijn smid is alleen net langsgeweest!! Scheve mond (pff, slecht geheugen zit in de familie want ik had er nog naar willen informeren...) Kan je die ook nog achteraf erop doen, of moet dat tegelijk met het beslaan? Anders heb ik pech en hoop ik dat het voor januari niet meer gaat sneeuwen... Lips are sealed

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:10

nee achteraf kan niet, het zit tussen de hoef en het ijzer gespijkerd.......

je zal je smid ook ff een paar weken van tevoren moeten bellen dat je dit wil hebben,hij zal ze niet in z'n bus hebben liggen, hij kan ze bestellen bij Kerckaert, de firma waar de hoefijzers vandaan komen

Het voordeel met hele dichte zooltjes is, dat er nog watlucht bij de straal kan komen

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:14

Huh... Als je dichte zooltjes hebt kan er meer lucht bij de straal komen dan op de foto hierboven...? Of bedoel je juist dat dat het voordeel van dit is? Knipoog

Nou ja, ik weet ook niet of mijn vader het ermee eens is... Het zal wel weer niet aan de goedkope kant zijn. >;) Kon je niet ook de ijzers insmeren met olie o.i.d...? Verward

Diana_MabelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:45

Ik smeer de hoeven in met groene zeep voor Mable de sneeuw in gaat dan valt het er okzouit. Heb alleen geen idee hoe lang dat werkt.
Een paar jaar geleden heb ik voor iemand een paard gereden en die deed ook speciaal beslag in de winter en die kon er gewoon mee naar buiten.
Misschien kun je het best je hoefsmid om info vragen die weet wel raad Lachen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:48

Donderdag komt de smid en dan krijgt mijn merrie dezelfde rubberringen als Smurf d´r paard had Lachen . Mijn ruin loopt altijd blootsvoets, dus die heeft nooit een probleem met sneeuw wat onder de hoeven stolt Knipoog .
Roskur schreef:
Het zal wel weer niet aan de goedkope kant zijn. >;)

Ik betaal per ring, 5 € extra. (= rondom 20 €). Het paard van mijn vriendin wordt iedere winter hiermee beslagen en zij doet met een set van die ringen gem. 2 winter-seizoenen (ca. 4 x beslaan). De kosten vallen dus best mee Lachen !

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 01:02

Sterre, daar staat wel tegenover dat jij denk ik iets meer sneeuw krijgt dan wij hiero Lachen Ik heb iig geen ervaring met die ringen, net als Diana_Mabel ga ik op de huismiddeltjes: ik smeer de binnenkant van de hoeven in met groene zeep of met hoefvet.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 10:23

Bedankt allemaal, ga idd maar eens bij mijn hoefsmid informeren wat hij voor me kan betekenen. De kosten vallen me ook erg mee, heb ik er wel voor over

Ik heb de afgelopen jaren steeds met huis-tuin- en keukenmiddeltjes geprobeerd Nap zijn ijzers sneeuwvrij te houden maar het werkt toch niet moet ook heel eerlijk bekennen dat het niet lekker rijdt om om de 5 minuten van je paard af te stappen en sneeuw met je hoevenkrabber moet bikken om je paard normaal te kunnen rijden zonder sneeuwklompen Boos!

Die ring lijkt me wel wat, hoop dat hij eraan kan komen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:26

Citaat:
Ik betaal per ring, 5 € extra

ik 1,- Haha!

de smid kan ze bestellen bij Kerkaert, ze kunnen in een envelop, dus hij kan ze binnen een par dagen in huis hebben.

Ik heb er 1 seizoen mee gedaan, want in het voorjaar begon ie met ijzers aftrappen en kwijtraken, dan ben je de ringen dus ook kwijt.

Ik heb ze nu niet meer nodig: blote voeten en hoefschoenen Lachen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:52

Da´s goedkoop Smurf OK dan! !

*Syl, de hoeveelheid sneeuw valt hier over het algemeen wel mee hoor. Er ligt hier misschien iets meer dan in Nederland, maar het zijn zeker geen Oostenrijk-hoeveelheden die wij hier hebben Knipoog .
Ik kan ze nu overgens goed gebruiken; sinds gisteren sneeuwt het hier en er ligt zeker een cm of 10-12 !
(Maar... ze hebben voor het WE al weer milder gemeld Clown !)