Haver pletten of niet???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje1986

Haver pletten of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:33

Wat vinden jullie beter? Haver pletten of niet pletten.
Ik hoorde van iemand dat paarden ongeplette haver niet kunnen verteren, maar iemand anders zei weer dat ongeplette haver goed is voor de darmen... Wat is nou het beste om te voeren???

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:41

Bij ons op stal wordt de haver geplet gevoerd, omdat dat goed is voor de darmen, volgens de staleigenaar. De darmwand word gestimuleerd waardoor het beter verteerd en de darmen gezond blijven.
Ongeplette haver wordt wel verteerd maar minder goed, volgens mij.
Het fijne weet ik er niet van, het feit is wel dat de paarden het bij ons op stal uitstekend doen op geplet voer!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:04

Waarom zou je pletten? Ze hebben toch kiezen!
Je moet alleen wel stimuleren om te kauwen door het niet te gelijk met (zacht) brok te geven. Dan kauwen ze de brok een beetje en slikken de haver heel door. Door te pletten gaan er voedingsstoffen verloren.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:12

geplette haver verteerd beter... tenminste dat is wat ik altijd te horen heb gekregen,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:14

wat ik weet van geplette haver is dat je paardje er nog wel eens erg druk van kan worden!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:29

PeppySan schreef:
Waarom zou je pletten? Ze hebben toch kiezen!
Je moet alleen wel stimuleren om te kauwen door het niet te gelijk met (zacht) brok te geven. Dan kauwen ze de brok een beetje en slikken de haver heel door. Door te pletten gaan er voedingsstoffen verloren.

Zo heb ik het ook geleerd Lachen .
De enigste reden om te pletten is, als je een paard hebt dat niet meer zo goed kan kauwen.
Wij hebben een 18-jarige ruin op stal, met een slecht gebit (en nee, dit kan niet door een paardentandarts gekorrigeerd worden Knipoog ).
Op een gegeven moment zagen we aan de drollen, dat de haverkorrels er net zo uit kwamen, als dat ze er in waren gegaan. Sinds ze geplet worden, is dit "probleem" voorbij Lachen .