Scheren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJQuarter

Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:11

Mijn Paint merrie is 2,5 jaar oud en ik ben haar nu drie tot vier keer in de week aan het longeren. Alles gaat heel goed alleen ze zweet na tien minuten al best wel en met die mega dikke vacht droogt ze niet echt snel...

Wat moet ik nu doen? Deze winter alles op een laag pitje houden en bij vijf minuutjes houden of scheren en zo wat spiertjes en conditie kweken voor als ik erop ga volgend voorjaar?

Groetjes Deb en Day!

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:36

Ik zou niet scheren. Een paard van 2,5 moet je nog niet zwaar in het werk zetten. Als je je paard alleen maar rustig laat werken is scheren niet nodig. Veel stappen is alleen maar goed voor een jong paard.

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:40

Ik stap ook heel veel met 'r maar ik wil met het longeren bereiken dat haar spieren lekker ontwikkelen en zo gemakkelijker onder het zadel is straks. Ik zet haar heus niet zwaar in het werk. Ik vind tien minuten niet zwaar...

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:51

van tien minuten wat aan de longeerlijn lopen (neem aan zonder hulpteugels?) kunnen ze niet echt kletsnat worden.
ik zou dus niet scheren,maar gewoon wat langer droogstappen,en ik lees dat je schrijft dat je al veel stapt,dus dan is dat geen probleem neem ik aan Lachen

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 22:11

Ja ik longeer zonder iets, ja wel met lijn natuurlijk en beenbescherming Cool , maar van tien minuutjes een beetje overgangen van stap, draf, stap enz... Is ze aardig vochtig en met dat koude natte weer is ze niet snel droog en ik ben bang dat ze kou vat. is een jachtmodelletje geen optie voor mij?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:11

tja je moet het natuurlijk zelf weten, maar voor weinige werk wat je doet vind ik het niet nodig... lijkt me dat je d'r ook niet elke dag longeerd?

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 20:39

Waterkippie schreef:
tja je moet het natuurlijk zelf weten, maar voor weinige werk wat je doet vind ik het niet nodig... lijkt me dat je d'r ook niet elke dag longeerd?

Schijnheilig Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben dus om de dag tien keer langer bezig met op adem stappen dan dat ik werkelijk wat met haar doe...

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 20:40

Waterkippie schreef:

Mijn Paint merrie is 2,5 jaar oud en ik ben haar nu drie tot vier keer in de week aan het longeren. Alles gaat heel goed alleen ze zweet na tien minuten al best wel en met die mega dikke vacht droogt ze niet echt snel...

Schijnheilig Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben dus om de dag tien keer langer bezig met op adem stappen dan dat ik werkelijk wat met haar doe...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:25

Ik heb een beetje moeite met je verhaal ! Een gezond paard zweet niet na 10 minuten, imo is 10 minuten een normale loswerktijd en dien je na 10 minuten pas iets echt te gaan vragen. Los daarvan vind ik longeren zeker voor een 2.5 jarige veel te intensief, laat staan om dit 3-4 keer per week te doen. Nu weet ik dat het in het westernwereldje niet ongebruikelijk is..........toch ben ik het er niet mee eens.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:38

is een zweetdekentje niet iets voor je? Dan wordt ze wat sneller droog

Ik zou het longeren terug zetten op 1 a 2, hoogstens 3
Laat d'r nog maar fies lekker klein zijn...zo als dit zo klinkt ken ze de basis goed en voldoende. Ze moet nog lang genoeg lopen en werken in d'r leven