veulen die je uitprobeert....wat te doen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

veulen die je uitprobeert....wat te doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 21:07

hoi hoi,

nou ik heb dus een veulen/jarling en hij nu 1,5 en mij erg aan het uitproberen... soms wordt ik er egt niet goed van en wordt ik heel boos, dat moet ik duszzz. niet doen enzet hem maar gauw weer terug in de wei... ook pakt hij alles wat los en vast zit vast en dat is erg vervelend.. wie o wie weet hiet een oplossing voor...

b.v.d

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:13

dat je hem terug zet is al verkeerd.... je geeft hem zijn zin nu namelijk. Als hij vervelend is geef hem maar gerust een bestraffende tik. Als hij nu al over je heen loopt is dat geen goed teken. Die van mij heeft ook vaak een knal gehad, want anders is er straks geen houden meer aan en waar komt ie dan terecht? Juist het slachthuis

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 21:14

nou ik zet hem niet gelijk terug maar ik laat hem eerst doen wat ik van hem vroeg... maar als ik hem een tik geeft doet ie het de volgende keer net zoi hard weer en om dan steeds weer een tik te geven lijkt mij ookniet goed...

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:20

wie is er dan de baas van jullie 2??? Jij of je jaarling? Zoals ik uit je verhaal begrijp jij niet. De volhouder wint zeggen ze weleens. Een bestraffende tik is niet erg hoor, wat denk je dat zijn moeder of vader zou doen in de kudde?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:32

Flinke knal geven, hij mag dat dus echt niet!! (met knal bedoel ik een flinke tik Niet gelijk erop los raggen)
Niet accepteren en afleren dus!!

Hoort dit trouwens niet bij VMR
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 09-11-04 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:32

Wat doe je überhaupt met een veulen van 1,5?
Die hoort in de opfok te staan en er weer uit te komen als ze ten minste 3 jaar zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:35

Niet alle veulens gaan toch naar de opfok...
Dat is toch niet verplicht.. als hun het zo willen.....

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:36

Jolliegirl schreef:
Niet alle veulens gaan toch naar de opfok...
Dat is toch niet verplicht.. als hun het zo willen.....

De opfok is wèl het best.
Van soortgenoten leren ze nog het meest die eerste levensjaren

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:54

Alles heeft zijn voor- en nadelen.

Ik persoonlijk zou nooit kiezen voor de opfok, omdat ik bang ben een half verwilderd paard terug te krijgen.

Mijn paard heeft ook nooit in de opfok gestaan, maar ze kwam wel overdag buiten met een leeftijdgenootje (hengstje, waarover ze echt de baas was Haha! ). Ze werd tussen de middag en einde van de dag binnen gehaald voor te eten (en 's nacht binnen te staan). Daarbij werden ze ook
geborsteld (dus vastgezet), hoeven gekrabt enz.
Dus ze is opgegroeid met mensen.

Ik weet niet hoe dat met jouw veulen is, maar zo te horen moet ze gewoon even weten wie de baas is. Streng zijn dus, niet leuk om te doen
maar wel noodzakelijk.

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:57

ps: volgens mij hoort dit topic niet echt hier thuis.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:03

neej moet bij VMR als k het goed heb...
Moet ffuh verplaatst worden Lachen

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:15

Jolliegirl schreef:
neej moet bij VMR als k het goed heb...
Moet ffuh verplaatst worden Lachen

Poging gedaan om te temmen, nog nooit eerder gedaan dus hopelijk gaat het goed! Haha!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:31

Als het gedonder nu al begint en je er nu niks aan doet kan je er donder op zeggen dat je over een aantal jaar nog verder van huis bent.
Ik heb in je profiel gezien dat je een tinker hebt, ik zeg je 1 ding... Als dat gaat rennen... Nou... Haha! Haha! Haha!

Mijn advies: Met een volwassen iemand met dit paardje aan de slag gaan. Houdt wel rekening met zijn leeftijd. Je kunt nog niet te veel van hem vragen, daar is hij nog te jong voor. Hij moet alleen wel respect voor je hebben, en dat krijg je niet door hem terug in de wei te zetten als hij niet luistert.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:38

Lurdes schreef:
Poging gedaan om te temmen, nog nooit eerder gedaan dus hopelijk gaat het goed! Haha!

Ja, dat ging hartstikke goed *LOL*
Bedankt allemaal voor jullie meldingen.

Ik ga het topic verplaatsen naar VMR.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:06

Amethyst schreef:
De opfok is wèl het best.
Van soortgenoten leren ze nog het meest die eerste levensjaren

Dat ze het meest van soortgenoten leren ben ik met je eens, maar dat kan dan ook een 3-4-5-... jarige zijn Knipoog !
Ik ben ook van mening, dat ze van leeftijdsgenootjes het meeste leren, maar dat hoeft imo niet persé een opfok te zijn.
Ik heb 2 x twenters volledig verwormd en vermagerd uit de opfok terug zien komen, dus dat was voor mijn veulen (nu jaarling) geen optie .
Mijn jaarling staat lekker bij mij op stal, in een zgn. open box (waar ze 24/7 naar binnen en buiten kunnen gaan, wat ze zelf willen), samen met 2 leeftijdsgenootjes.
Het voordeel voor mij is, dat ik zelf in de hand heb hoevaak ze ontwormd wordt, wanneer de smid komt, wat voor voer ze krijgt, enz.
Helaas is hun paddock op het moment een behoorlijke baggerzooi Verdrietig , vandaar dat we de meiden 2 x per dag in de binnenbak zetten, waar ze lekker kunnen uitrazen Knipoog .
Het enige wat ik van mijn jaarling verlang, is dat ze netjes naast me loopt en dat ze netjes blijft staan, als de smid er is.
Vooral het netjes stil blijven staan, koste wat moeite Clown . Van mij krijgt ze echt een flinke ruk aan het halstertouw, of een mep als ze gaat lopen trekken e.d.
Míjn "opvoeding" kost me p.d. ong. 5 tot hooguit 10 min. meer is niet nodig !!
Laatst bijv. kreeg ze vreselijk veel last van schilfers op d´r benen. Ik heb de DA er naar laten kijken en van hem kreeg ik een middeltje om 10 dagen lang d´r benen mee te wassen. De eerste dag vond ze het maar niks, die plons water op d´r benen. Toch ben ik konsekwent doorgegaan met wassen en heb d´r iedere keer weer terug op d´r plek gezet. V.a. de tweede dag stond ze keurig stil. We zijn nu een week verder en ik heb niet langer dan 5 min. nodig, om d´r benen af te sponsen.
Het is voor beide kanten prettig dat ik duidelijk ben geweest; zij weet precies wat ik wil en ik hoef niet -meer- voortdurend te korrigeren Lachen .

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:33

ik snap ook niet waarom iedereen zo weg loop met een opfok
ik heb ook weleens een paard heel slecht uit een opfok zien komen

mijn paard is nooit jaren in de opfok geweest
ik deed mijn paard zomer's op de wei met leeftijd genootjes
en s'winters kwam hij weer terug naar stal ging hartstikke goed\

mijn vriendin had een best moeilijk veulentje
die hebben we toen ook daar in de wei gezet voor een half jaartje
toen hij eenmaal weer terug kwam was hij flink ingedaald
en heeft niet meer gebeten of andere maffe dingen gedaan

ik geef jou als advies niet gelijk terug zetten in de wei
goed concuquent blijven tussen goed en fout
en als het kan zou ik hem wel voor een zomertje in de wei zetten
met leeftijd genoten zodat hij toch wel even op ze punten word gezet
en vooral volhouden want jij bent de baas niet hij

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 11:05

hallow ... bedankt voor jullie anrw... alleen ik denk dat hjullie me verkeerd begrijpen.. als hij zow raar dooet ga ik door tot dat ie het doet van wat ik vraag... en pas daarnaar zet ik hem terug.. opfok kon niet.. maar hij staat bij 2 andee veulens duszzz en 1 oudere merrie die altijd bij veulens gestaan heeft en ook opvoedt... het is pas een week aan de gang.. hij is zeg maar aan het puberen.. en dat vind ik niet erg en weet hoe het moet oplossen allen wou weten wat jullie zouden doen.. tuurlijk geef ik hem wel eens een tik maar om nou steeds te blijven slaan/tik geven.. vind ik ook nix.........

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 11:10

Wat doe je überhaupt met een veulen van 1,5?
Die hoort in de opfok te staan en er weer uit te komen als ze ten minste 3 jaar zijn

nou hij staat bij 2 andere veulens leert hij ook heel veel van....en hij hoeft allen maar netjes met mij meet te lopen en voetjes enz. te geven... dat doet ie ook netjes... ik vind opfok niet het beste.. mijn vriendiun der veulen is daar aan overleden.. dus drm niet gekozen... en nu kan je ze leren wat je wilt.. verkeersmak maken enz... als ze een jaar of 3 zijn is dat veel moeiijker...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:11

Misschien ligt het er ook aan wat ik onder opfok versta. Voor mij is een goede opfok een plaats waar ze samen met soortgenoten van verschillende leeftijden en geslachten opgroeien. Imo krijg je dan de, hoe zal ik dat zeggen, evenwichtigste paarden.
Wat je een veulen leert als het nog bij de merrie is, vergeten ze niet. Dus als 3-jarige krijg je echt geen half verwilderd paard terug. Het is ook heel belangrijk, zoals Sterre ook al aangaf, dat je vooral consequent bent! Nee is nee. Luistert ie niet? Dan mag je hem best een mep verkopen. Hij moet zijn plaats weten.
Nou had ik ook even in je profiel gezien en zag dat je 14 bent. Ik zou i.i.g. een kundig iemand vragen je te helpen! Succes verder!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:23

misschien kun je iets duidelijker zijn met wat hij doet. want een tik geven is niet altijd dé oplossing hè? aan zijn uitproberen gaat iets vooraf, jouw gedrag geeft hem de ruimte om uit te proberen. dat is op zich prima, je kan niet alles voorzien maar misschien is het iets wat je onbewust doet en ziet hij het als een spelletje. en dat uitproberen, is dat steeds hetzelfde of doet hij wisselende dingen? misschien is een correctie met de stem (luid nee) en een rukje aan het halstertouw meer effectief. niet ieder paard is gevoelig voor een tik, schop of wat dan ook.
wat doe je met hem als je hem uit de wei haalt? borstelen? lopen? ook dit is belangrijk om te weten. het is nu eigenlijk te vaag om goed te antwoorden. Lachen

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 20:23

nou ik haal hem gwoon uit de wei hij moet dan w8ten tot ik het hekje dicht heb.. dat doet ie... dan zet ik hem vast en ga ik hem borstelen.. is hij heel erg braaf.. dan gaan we meestal even een stukje lopen, en dan moet ie bijv... halthouden, 8terwaats, zijwaarts, voetje geven .. en dat soort dingen... hij doet het heel braaf maar hij luistert niet meer als eerst... normaal hoefde je maar iets druk op het touw te geven en zeggen 8ter.. en iets tegen zijn borst aan drukken en hij doet het... maar nu luistert hij der niet meer naar... moet je veel grofer zijn.. en dat is met alles zow.. ik hem hem al laten bekijken maar hij heeft nergens last van.. hun zeggen dat het uiproberen is.. wen wat ik al zei hij hapt inalles wat los en vast zit.. nu reaeer ik er niet op omdat hij nog feller terugreageert...

en ik krijg ook hulp.... maar hun zeggen gewoon doorzetten.. dat doe ik ook.. alleen ik vroeg me af wat jullie deden..

hoop dat het zow wat duidelijker is..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:27

jawel hoor. kijk het is natuurlijk nog een peuter en die kun je al snel overvragen. hij kent de kunstjes nu wel en vind ze niet meer interessant. je kan niet dezelfde concentratie van hem verwachten als bij een volwassen paard. en zelfs bij volwassen paarden verschilt dat enorm.
misschien moet je het eerst bij een simpele borstelbeurt houden en zelfs dat is misschien nog teveel als hij lekker buiten staat. als je borstelt haal je zijn lichaamsvet los wat hij nodig heeft om warm te blijven enzo.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:49

Hier op bokt is de opfok een heilig woord....

In een kudde straffen ze elkaar ook bij dit soort gedrag, dit is dus nu aan jou.
Met rijden worden paarden ook gecorrigeert, dus waarom niet gewoon in hun gedrag?
Opfok is ieders eigen mening...., maar als je hem niet aankunt is opfok een mooie oplossing!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 15:12

bedanktn iedereen.... neej hoot poets hem niet teveel.. alleen met de zachte borstel om het grotste vuil weg te halen.. in de zomer poets k hem altijd wel lkkr... okeey dan zou ik nu wel wat minder van hem gaan vragen... en mis. wat andere dingen bedenken.... in ieder geval bedankt/...