onbeleerd paard van 8 jaar oud...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

onbeleerd paard van 8 jaar oud...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 19:45

doordat ik naar frankrijk verhuisd ben heb ik sinds kort de zorg over drie paarden die niet van mij zijn.
de paarden [bwp'ers] zijn hier vorige week donderdag uit belgie aangekomen.
zelf heb ik ijslanders, en ik heb toch wel wat schrik van deze grote mannen.
in een grijs verleden wel op grote paarden gereden, maar ik houd me al een jaar of 12 met de kleine mannen bezig en ik kan je zeggen, het is een groot verschil, de mannen zijn bangelijk groot.
1 van deze paarden, een merrie van 8 jaar oud, is nog nooit iets mee gedaan.
ze kent niets, ze kent eigenlijk niet eens een halster, het omdoen gaat wel goed, maar met afdoen gooit de dame haar hoofd steeds in de lucht, en doordat je er dan nog nauwelijks bij kunt, is dat zeg maar lastig.
nou zou mijn baas willen dat ik iets met haar ga doen.
beetje longeren en dergelijke, beginnen met met haar wandelen.
ze wil geen vin uit de stal verroeren als de anderen er nog op staan, en als de anderen weg zouden gaan word ze knettergek.
snoepjes snapt ze niet, en pakt ze ook nooit aan, blijf ik steeds proberen, maar tot nu toe pakt ze ze niet.
een keer heeft ze er 1 in haar mond gepakt, toen spuuwde ze hem uit, en dit zijn snoepjes waar mijn paarden letterlijk álles voor doen.
ik ben nogal van de harde aanpak, huppikee eroverheen.
omdat de paarden hier naar de wei gebracht moeten worden [nu even om te beginnen, ze kunnen er later wel los heenlopen wat ze ook gewend was] dacht ik, omdat ze nogal lastig was, kettinkje over de neus, dan is die poonie binnen de kortste keren mak.
nou niet dus he?
ze werd vooral boos.
een boos paard van 750 kilo [ze is 250 kilo 'overweight']is niet mijn idee van een plezierige wandeling.
de ketting heb ik er dus niet meer opgedaan daarna.
nou is er dus nog steeds niet gewoon met het paard te lopen.
snoepjes paaien niet.
ik moet het paard om te beginnen wat grondwerk gaan aanleren...
geen idee hoe, iemand tips???

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:49

Weet je zeker dat het paard onbeleerd is? Het komt op mij meer over of het paard de trucjes kent en daar misbruik van maakt.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 19:52

ik weet 100 % zeker dat er nog nooit iets met het paard gedaan is, ze is namelijk bij deze eigenaar geboren, ik heb haar moeder, die wel beleerd is ook hier...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:14

Is er eigenlijk een reden geweest dat zo nooit beleerd is? Vroeg ik me af omdat de moeder wel beleerd is...

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:17

heb je al andere snoepjes geprobeerd? wortels appels etc etc
misschien moet je iets vinden waar ze echt een moord voor doet ...

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:21

misschien kan je het met andere snoepjes proberen? of met een handje biks of iets anders dat ze wel lekker vind? Ik weet niet of het een optie is om haar eerst aan het hoofstel te laten wennen? Met een bit in heb je toch net iets meer macht dan met een halster.. succes in ieder geval

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 20:21

XchantjuhX schreef:
Is er eigenlijk een reden geweest dat zo nooit beleerd is? Vroeg ik me af omdat de moeder wel beleerd is...

voordat zij 'rijp' was hielden ze zich nog wel met de paarden bezig, daarna eigenlijk niet meer, niet meer in die zin dat er wel voor ze gezorgd werd, maar niet met ze 'gewerkt'.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:28

Klinkt een beetje als Par in het begin, al was zij maar 2 en een half jaar, dus ws wat makkelijker dan een 8-jarige lijkt mij.

Ik was ook altijd van de niet miepen maar doen....iets hardere aanpak.

Werd ze ook alleen maar boos van, ze werd gek als de andere paarden van stal gingen en wou er zelf niet weg als de andere er wel stonden, geen oog voor mij, alleen maar voor de andere paarden.

Ze is nu wel bij gedraaid, hard ben ik niet meer, wel streng en consequint, wat vandaag niet mag mag morgen ook niet en ga zo maar door.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om haar naar mij toe te laten komen in plaats van haar steeds naar mij toe te trekken, geen snoepjes, geen knuffels, gewoon afwachten.

Misschien dat als je afentoe gewoon naar binnen gaat, een borstel erover heen haalt en weer weggaat het er beter op wordt?
Dat ze vanzelf ook meer gaat opzoeken.
Na 8 jaar kan ik me voorstellen dat ze niet weet wat ze mist en hoe fijn het allemaal kan zijn.

Succes iig, en Par nam trouwens ook nooit snoepjes aan, nu eet ze ze als een uitgehongerde wolvin, bij vreemde kijkt ze ook altijd nog steeds alles rustig aan, en als je als eerste contact met haar zoekt in plaats van andersom is ze beledigt Tong uitsteken

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:27

onee he, dat ken ik...... dat is echt niet leuk. ik zal je in t kort mijn verhaal vertellen:
ik reed op mn verzorgpaard toen iemand vroeg of ik zijn net gekochte pony wou beleren (had al vaker pony's beleerd, en ze zijn allemaal schatten onder t zadel.)
ik dacht, laat ik het proberen, en de eigenaar zei: een merrie van negen jaar oud, alleen op t land gestaan. ik wist ook niet waar te beginnen, ik had het denk ik iets makkelijker, ze wou wel snoepjes, en liep ook mee aan t halster. ik heb werkelijk hele gevechten gehad, en na 2 weken, kon ik haar longeren. ik begon respect te winnen, en ik denk dat je daar eerst mee moet beginnen. begin met de allerkleinste dingetjes, zoals opzij als jij dat wilt, en echt met de harde hand. toen ging ik erop, en geen stap vooruit zetten. puur natuurlijk uit niet weten wat er bedoeld wordt. toen maar geleerd dat als ik klikte, ze voorwaarts moet. nou, zo kon ik haar na een maand al, zelfs rijden! ik heb enkele keren ik de bak gereden, en ging hartstikke goed!! zelf 1 x-tje buiten. toen werd ze verkocht, werd ongeneeselijk kreupel en is naar de slacht gegaan Huilen .
maar wat ik nu probeer te zeggen is: de enige manier is streng, en hard zijn. het is even moeilijk om zo op te treden, maar echt, na een tijd werkt het. ook belonen als ze t goed doet, maar probeer in de kleine dingen vooral erg consequent te zijn. en op te bouwen, heeel rustig.....
heel lang verhaal, k weet t, maar ik hoop echt dat je er wat aan hebt, en dat jou verhaal wel gelukkig eindigt!!!!
echt superveel succes!!!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 09:26

Sily schreef:
Misschien dat als je afentoe gewoon naar binnen gaat, een borstel erover heen haalt en weer weggaat het er beter op wordt?
Dat ze vanzelf ook meer gaat opzoeken.
Na 8 jaar kan ik me voorstellen dat ze niet weet wat ze mist en hoe fijn het allemaal kan zijn.

haar op stal borstelen gaat uitstekend, dan is ze suikerzoet.
maar hoe iets met haar te gaan doen is het probleem, en ze is grohóót... helemaal niet meer gewend...

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:55

Een paard dingen leren die al 8 jaar is dat gaat meestal best moeilijk, helemaal als er niks mee gedaan is.
Ze zijn niet gewend wat te hoeven doen, alleen maar een lui leventje en doen wat ze zelf willen. Cool
Heb zelf een paard ingereden die was ook 8 jaar, maar die was verder in handen geweest, daar had ik mazzel mee. Maar het is wel moeilijk om een paard zn gewoontes om te zetten dat ie aan het werk moet, daar reageren ze vrij nukkig op en kunnen je gaan uittesten.
Ik zou beginnen met borstelen op stal ed, dan voor de stal borstelen, en zo aldoor een stukje verder van stal. Eventueel met hooinetje erbij.
En probeer ze meer van elkaar te gaan scheiden, gewoon lekker langzaam aan niet meteen te forseren.