Muesli, maakt wel dik, maakt niet dik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Muesli, maakt wel dik, maakt niet dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 17:09

Ik merk dat ik omhoog ga moeten met de hoeveelheid brok die ik geef. (ze worden anders slanker)
Ik geef nu alleen brok, maar voor het feestelijke wil ik 1/4 brok vervangen met muesli, maar dan moet het wel hetzelfde effect hebben als de brokken.
Nu las ik dat reform kruiden muesli van havens eigenlijk het zelfde is als brok.
Toch lees ik zojuist iemand die zegt, van deze muesli komen ze geen grammetje van aan (haar eigen ervaring).
Oh jee denk ik dan, want dat is wel de bedoeling
Ik loop al elke dag de brok op te krikken omdat ze wat ronder mogen.
Dus mijn vraag, maakt muesli nu wel dik of juist niet?

BenI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:16

Je zou de meusli van Pavo kunnen proberen, Pavo Melange schijnt een muesli te zijn waar veel in zit qua energie en qua vetten etc. Dit omdat er gepofte mais en melasse in zit. Worden ze zeker niet dunner van (is een sport meusli).

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:17

ik weet het eigenlijk ook neit zeker nu ik er ineens zo over nadenk.
Maar volgens mij wel!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:20

Houd rekening met het feit dat 1/4 schep muesli veel minder energie bevat dat 1/4 schep brok: muesli is nl lichter van gewicht, dus zou je (qua volume) meer moeten geven.
Muesli is wel een stuk duurder (zit meestal in 15 kg verpakking ipv 20 kg) Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 17:30

Peruaansepas, het is ook niet de bedoeling om energie te zoeken.
Het moet gewoon voeding zijn, zoals brok.
Het zou niet het juiste product zijn als ze er niet van aankomen, want dan kan ik binnenkort ribben gaan tellen en dat is ook weer niet de bedoeling.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:34

Ik zou gewoon de hoeveelheid brokken laten en dat muesli extra geven!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:37

Als je je paard ronder wilt hebben, dan zou ik het eerder in het opvoeren van de hoeveelheid ruwvoer zoeken. Of bijvoorbeeld gebroken mais voeren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:54

Muesli zorgt eerder voor meer pit.
Beetje meer hooi zorg voor een wat ronder buikje.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:09

Ik zou de muesli erbij voor het 'lekkere' voeren, en wat gebroken maïs of maïsmeel erbij voor het ronder maken

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 21:58

Hooi is er genoeg. Maismeel zoek ik niet.
Normaal gesproken voer ik alleen brok.
Dat wil ik nu 1/4 vervangen. Daarvoor dus de muesli, maar dan moet het wel bijdragen aan het behouden van het spek op het lijf.

Om het wat duidelijker te maken, ik ben pas net weer begonnen met bijvoeren, omdat nu het gras echt niks meer doet en ook echt op is.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:12

Als je hem dikker wilt hebben of minimaal zou houden, moet je het denk ik toch zoeken in maismeel of hooi/kuil. Van brok en muesli worden ze niet dik daar halen ze alleen de energie uit

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:24

Je zou ook wat lucerne bij kunnen voeren, is ruwvoer wat ook aanzet.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 00:32

Ik heb het gevoel dat ik niet helemaal begrepen word.
Ik ben vorige week begonnen met het weer gaan voeren van brokken.
Dat is vrij normaal, want we gaan de winter in en uit het gras valt gewoon niks meer te halen. (ja ze krijgen ook hooi)
Als ik deze brok niet zou voeren, dan zouden ze echt dunner worden.
Zo langzaam aan moet de hoeveelheid omhoog, totdat je op een punt zit dat het genoeg is.
Nu zou ik dat normaal gesproken alleen met brok doen, maar ik wil het nu eens anders proberen.
Daarom wil er graag muesli aan toe voegen, maar dan moet dat wel kunnen bijdragen aan het op gewicht krijgen en houden door de winter heen.
Heb ik het zo wat duidelijker uitgelegd?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:35

ik voer alleen maar muesli en sjaak is al jaren keurig op gewicht. Hij krijgt 2- 2,5 kg muesli per dag.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:56

Als ik je wel goed begrijp dat wil je voor het feestelijke een deel van de brok vervangen door de muesli? Dan zou ik de muesli van pavo nemen, deze heet Pavo Melange en wordt door het bedrijf op hun site omschreven als een muesli die ook uitermate geschikt is voor paarden die iets te slank zijn. Dan zou je die dus kunnen gebruiken.
Ik voer 1,5 kg brok en 0,5 kg muesli naast (wanneer er gewerkt is) een flinke emmer slobber van muesli met een grote hoeveelheid gebroken mais.( en natuurlijk ruwvoer maar daar hebben we het nu niet over Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 08:49

van te weinig ruwvoer worden ze dacht ik sneller dun dan van te weinig krachtvoer(muesli)
ik zou gewoon het brok geven blijven die ze nu krijgen maar iest meer hooi geven, dan heb je ook geen problemen met te veel voedingsstoffen die ze dan niet kwijt kunnen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 08:52

Muesli bevat door de melasse een extreem hoog percentage suiker, wat uiteindelijk wordt omgezet in verkeerd eiwit, dus geen optie.

Dit is wat ik van een andere bokker (die behoorlijk goed op de hoogte is!) kreeg toen ik naar een dieet ( om aan te komen) vroeg.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:23

Alles wat je er teveel aanvoert moet je er ook weer afrijden. Voer en arbeid moeten met elkaar in verhouding staan. Dit even wat dik worden betreft..... Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:27

Ik voer Muesli van Marstall, ze hebben echt allerlei soorten en bij Pardoes Aurora geven ze ontzettend goed voer advies! Ze adviseren juist veel hooi te voeren en niet al te veel Brok/Muesli, dat terwijl ze het verkopen. Ik voer dus puur Muesli en helemaal geen brok, in hun Muesli zitten namelijk ook vitamine brokjes, ik kan het je echt aanraden!
Voor meer info www.pardoes-aurora.nl

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:51

jeddah schreef:
Ik voer Muesli van Marstall, ze hebben echt allerlei soorten en bij Pardoes Aurora geven ze ontzettend goed voer advies! Ze adviseren juist veel hooi te voeren en niet al te veel Brok/Muesli, dat terwijl ze het verkopen. Ik voer dus puur Muesli en helemaal geen brok, in hun Muesli zitten namelijk ook vitamine brokjes, ik kan het je echt aanraden!
Voor meer info www.pardoes-aurora.nl

ook ik voer van marstall en de melasse die daar in zit is hooguit om losse "stofdeeltjes te laten plakken Lachen
Maar hoe zet je suiker om in verkeerd eiwit Verward