Beginnen van een pensionstal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Beginnen van een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:48

Ik moet voor school een sectorwerkstuk maken. Ik doe het over het beginnen van een pensionstal. Ik weet al een paar dingen, en ga vanmiddag ook even bij de manege hier vlakbij langs. Maar weet iemand of hier ook regels voor izjn? En waar je ong rekening mee moet houden. Ik vind het namelijk best pittig, en kan niet veels goeds vinden. Ik moet iig een beetje documenatie hebben. Dus als iemand mij op weg kan helpen? Zou ik dat heel fijn vinden. Al zeg je maar een ding, of geef je 1 tip, maakt niet uit Lachen . Bedankt

p.s : zou je misschien bij de gemeente wat aan kunnen vragen? Met informatie over dit onderwerp?

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:57

nou je moet ten eerste allerlei vergunning hebben.. bouwevergunning en natuurlijk voor de mesthoop en voor alles wat je aan wil leggen..
verder moet je als je een pension hebt voor meer als zes paarden geloof ik ook meer belasting betalen omdat je dan als kleine manege wordt gezien..
of dat echter ook zo is als het andermans paarden zijn dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...

Tis neit veel maar hoop dat ej er iets aan hebt..

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:57

ik denk dat je bij de gemeente ventueel de eisen waar je aan moet voldoen om de vergunningen te krijgen wel op kan vragen..

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:07

Het moet op grond van het bestemmingsplan mogen. Er moet een bouwvergunning en een milieuvergunning worden aangevraagd. er wordt niet eerder een bouwvergunning verleend voordat de milieuvergunning is verleend. Aan de regels voor de milieuvergunning moet je denken aan voorschriften voor de mestopslag maar ook voor afval uit de kantine etc, afvalwater, brandveiligheid, geluid etc.

Djeda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:20

Hoi !

Als je een pensionstal wilt beginnen dan moet je rekening houden met
- Bestemmingsplan van het perceel natrekken omdat je als particulier maximaal 5 paarden mag stallen. Is je perceel voorzien van een agrarischbestemming dan is t mogelijk bij de gemeente vergunning te gaan aanvragen voor een pensionstal
- Milieu vergunning hebben
- Bouwvergunning hebben, voor stallen
- Stallen aanschaffen
- Mestopslag hebben
- Een contract met de mestophaaldienst hebben, dat moet ook ergens blijven.
- Eventueel land hebben.
- Ruimte voor paddok(s), buitenbak en/of binnenbak hebben, met de bijbehorende vergunningen.
- Ruimte voor parkeer gelegenheid hebben en vergunning daarvoor aanvragen.
- Opslagruimte voor hoor/kuil en stro hebben, dit als het om kuilbalen gaat aangeven bij de gemeente.
- Hooi/stro en kuil regelen.
- Ruimte voor kasten van de pensionklanten.
- Gereedschap zoals mestvorken, bezems, kruiwagens enz.
- Springmateriaal
- afrastering

Volgens mij heb je zo al een idee hoe of wat......

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 14:35

Ja, heel erg bedankt. Hier heb ik namelijk al heel veel aan. Dan kan ik dit soort dingen uit gaan zoeken! Misschien nog meer mensen met tips?

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:39

Misschien dat je ook wat aandacht kun besteden aan de plaats waar je het bedrijf het beste kunt vestigen; wanneer is een lokatie aantrekkelijk voor de klanten en waarom?

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:40

Djeda schreef:
Hoi !

- Opslagruimte voor hoor/kuil en stro hebben, dit als het om kuilbalen gaat aangeven bij de gemeente.
- .

Waarom moet je dit aangeven bij gemeente? hier heb ik nog nooit van gehoord.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:41

en je richt je vaak natuurlijk ook een bepaalde doelgroep, daar moet je weer rekening mee houden bij het bouwen etc. bijvoorbeeld als je dressuurruiters wilt trekken is het noodzakelijk een goede binnenbak te hebben, met goede bodem en spiegels. Is je stal gevestigd in een natuurgebied en wil je vooral recreatieruiters trekken is het natuurlijk belangrijk dat er een ruiterpad naar je stal is(of dichtbij) en is de binnenbak weer iets minder belangrijk. Daar moet je natuurlijk ook wel rekening mee houden.

dat zo weer 2 hele andere dingen, maar wel belangrijk lijkt mij.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 15:01

Heel erg bedankt Pluutje! Ook aan zulke informatie heb ik veel!