Afspenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirZam

Afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 10:16

Hoe lang duurt et voor de merrie stopt met produceren van melk?
dus hoe lang is het noodzaak om het veulen erbij vandaan te houden??

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:44

mijn merrie heeft nu anderhalf jaar geleden haar veulen gehad, en geeft nu nog melk...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:45

maar m weghouden zou ik minstens 1 maand doen, en dan ook dat ze elkaar niet meer zien, zodat de merrie haar kind niet meer herkent.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 10:47

ik zou graag concrete dingen horen..
dus hoe lang et duurt voordat de gemiddelde merrie stopt met produceren van melk..
in het geval dat ze elkaar dus niet kunnen zien..

En na een maand herkent ze der kind echt nog wel hoor.. volgens mij na een jaar nog!
en dat je merrie nu nog melk geeft is ook niet goed trouwens..
weet er iemand concrete cijfers?
of moet ik naar een dierenarts bellen? (zou die dat weten?)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:56

MirZam schreef:
ik zou graag concrete dingen horen..
dus hoe lang et duurt voordat de gemiddelde merrie stopt met produceren van melk..
in het geval dat ze elkaar dus niet kunnen zien..

En na een maand herkent ze der kind echt nog wel hoor.. volgens mij na een jaar nog!
en dat je merrie nu nog melk geeft is ook niet goed trouwens..
weet er iemand concrete cijfers?
of moet ik naar een dierenarts bellen? (zou die dat weten?)

ze heeft geen dikke uiers ofzo hoor, alleen als je zeg maar "melkt" komt er nog een beetje uit. voor iedere merrie is het verschillend met stoppen hoor. niet dat het heel ver uit elkaar ligt, maar als jij het veulen weghaalt, wordt de productie na een paar dagen al minder. het veulen van mijn merrie is een half jaar weggeweest, en ze herkennen elkaar echt helemaal niet meer. 1 maand is misschien wel wat kort ja. De DA weet heus wel hoe het zit met de melkproductie. Nog even over het veulen en de moeder, na een paar maanden slaat de merrie haar veulen echt wel af ALS hij nog zou proberen te drinken. Als ze maar de tijd krijgt de productie te remmen....

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:30

Mijn merrie en veulen zijn 2 maanden uit elkaar geweest. De melkproductie was volledig gestopt, maar de herkenning was er zeker nog wel ! Het veulen ging ook rechtstreeks weer met z'n neus onder de buik van moeders, maar kreeg meteen een flinke waarschuwing DAT DAT NIET MEER DE BEDOELING WAS !!! Haha! Ach gut . Nu staan ze gewoon weer bij elkaar, ze zijn dikke maatjes maar er wordt niet meer gedronken Knipoog .

Succes ermee !!

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:34

Keevagirl schreef:
Mijn merrie en veulen zijn 2 maanden uit elkaar geweest. De melkproductie was volledig gestopt, maar de herkenning was er zeker nog wel ! Het veulen ging ook rechtstreeks weer met z'n neus onder de buik van moeders, maar kreeg meteen een flinke waarschuwing DAT DAT NIET MEER DE BEDOELING WAS !!! Haha! Ach gut . Nu staan ze gewoon weer bij elkaar, ze zijn dikke maatjes maar er wordt niet meer gedronken Knipoog .

Succes ermee !!

kijk das de bedoeling.. dat ze weer lekker bij elkara kunnen zodner dat er gedronken wordt..
Ze zijn nu twee weken uit elkaar.. zou dat al alng genoeg zijn?
of moet et langer?

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:41

Ik heb net even de dierenarts gebeld..
hij zegt na twee weken is het gestopt.. je hebt echter wel akns als je nu het veulen trug zet dat de procuctie weer opnieuw begint..
Na een maand is die kans zo goed als nihil..

Hij raad dus aan om een maand de pony's uit elkaar te houden..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:48

Dat vind ik nog steeds erg kort hoor! Denk dat je eerder aan 5-6 maanden moet denken. Melkproductie stopt al na een dag of 4-5, maar het is zo ook weer aangezwengeld. Denice, melken mag je nooit doen bij een net afgespeende merrie, dit is ws bij jouw ook de reden dat er nog steeds melk uit komt, als de vraag naar melk blijft zal de merrie melk blijven geven.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:55

irish_lady schreef:
Dat vind ik nog steeds erg kort hoor! Denk dat je eerder aan 5-6 maanden moet denken. Melkproductie stopt al na een dag of 4-5, maar het is zo ook weer aangezwengeld. Denice, melken mag je nooit doen bij een net afgespeende merrie, dit is ws bij jouw ook de reden dat er nog steeds melk uit komt, als de vraag naar melk blijft zal de merrie melk blijven geven.

ik zou et leifst ook langer uit elkaar houden, maar et punt is dat ik maar 1 wei heb... en 1 stal...
dus nu staat moeder dag en nachte buiten.. die maakt een goede dikke vacht aan.. maar als het echt hartje winter is zou ik er toch graag weer binnen hebben..
en het veulen staat snachts binnen in een hele ruime stal en overdag aan een ketting buiten..
dus niet echt ideaal...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:11

irish_lady schreef:
Denice, melken mag je nooit doen bij een net afgespeende merrie, dit is ws bij jouw ook de reden dat er nog steeds melk uit komt, als de vraag naar melk blijft zal de merrie melk blijven geven.

Hey!!
ja ik weet dat t niet mag, maar van de week dacht ik ineens, zou er nog melk uit komen?, en ja hoor. misschien toch eens aan de dierenarts vragen, wat dat nou betekent....
ze is nu wel weer drachtig, maar k denk niet dat dat er veel mee te maken heeftm duurt nog zo lang...
maar is t na 2 maanden gestopt en droog, of alleen gestopt?

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:26

mijn merrie is afgelopen vrijdag een week geleden af van haar veulen.
De eerste drie dagen liep de melk eruit als ze bewoog. Na het rijden gutste het eruit. Langzaam werd dat minder. Nu zijn we 10 dagen verder en na het rijden zie je een puntje melk aan de tepel hangen. Haar benen zijn nog een beetje nat (moet van melk zijn) maar het is bijna niets meer. Dus het duurt een paar dagen tot ze echt minder melk heeft en in een paar weken is het helemaal opgedroogd.