achter de draden houden..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

achter de draden houden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 00:48

Ik heb op het land een pony van een vriendin staan.
Een shethengstje van afgelopen jaar (er staan alleen maar jonge shetten).
Alles blijft netjes achter de draden behalve meneer...
Maakt niet uit hoeveel stroom erop staat, hij wandeld gewoon door.
We hebben hem al een keer met zijn neus tegen de draad gezet, dat heeft geloof ik 3 dagen geholpen.
Iemand nog tips? Hoe ga ik dit monster binnen de hekken houden (zonder overal gaas te hoeven neerhangen).
Er staat stroom op, dat is gecontroleerd, we zetten hem op heavy (ofzo) als hij in de wei staat (normaal op eco).

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:53

lastig,maar zo zijn die meneertjes...voor niks bang en gaan door alles heen...

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 01:14

Hahahahaha... sja... die heb je. Lopen er hier ook een paar van rond. Voordeel is wel dat ik het hele jaar mijn gazonnetje niet heb hoeven maaien.

Als je wat wilt is toch respect voor de (stroom)draad de manier. Wel eens gemeten hoeveel het voltage in werkelijkheid is wat er op de draad staat ? Moet toch zeker meer dan 2000 Volt zijn, liefst het dubbele.
Meten = weten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 07:56

op de eco manier staat er minimaal 3000 op en op die heftige stand min. 6000 (gemeten).
Probleem is dat ze de hele winter buiten staan, in een uitlooopstal en alle dagen op het land. Maar ik heb ook nog 2 merries op stal staan en die willen ook graag nog op de wei volgend seizoen maar op deze manier groeit het natuurlijk niet lekker aan. Ze hebben een mooi groot stuk met voldoende bijvoer, maar meneer wenst op de kleinere stukken te gaan staan.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 08:26

heb je hem wel eens een hapje stroomdraad gegeven? Klinkt heel banketstaaf, ik weet het Bloos
Maar een handje voer, en dan in de draad laten happen terwijl de stroom erop staat. Het liefste wel door een vreemde laten doen die niet veel met hem omgaat.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 08:40

tja,
eens een ontnsapper,altijd een ontsnapper !
mijn shetmerrie ontsnapte ook altijd !
het enige wat hielp was haar verhuizen naar een andere weiland..
daar blijft ze tenminste wel staan.

ik wens je veel succes met deze ontsnapper!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:58

shetjes zijn haast niet achter draad te houden, heb er ervaring mee, die van mij loopt ook niet in zn eigen wei en daardoor veels te dik. Bij ons staat er nu stroom op uit zo'n paddstoeltje en dan 2 draden. Volgende week komt er stroom vanuit de stal via een generator, dus ik hoop dat dat wel helpt. Ik heb ook en keer gewoon het handvat van het draad tussen zn neusgaten geduwd en toen bleef hij wel een maandje braaf binnen de draden.
Dus veel stroom en veel draadjes onder elkaar en als dat niet helpt zal hij toch achter een 'echt' hek moeten Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:50

Mijn arabje beukt er ook dwars doorheen het interesseert m niets!

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:37

Wat heb ik eern slim veulen he Knipoog
Helaas zou ik het ook niet meer weten met hem.
het lijkt wel of hij het liefst alleen staat met bartje en niet bij de kudde wil zijn, maar aan de andere kant wil hij altij weer graag terug.
ik zou het ook echt niet meer weten met hem.
Ik zal nog werl diep nadenken.
anders aan een touw op het land, maar dat vind ik weer heel griezelig en omdat je er nog meer heb lopen weet ik niet of dta wel zo'n succes is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 15:57

Dat shetten nooit achter de draden blijven daar geloof ik niet in.
Heb er 5 en dit is pas de eerste die elke keer ontflipt. Er zitten 3 draden boven elkaar maar het boeit hem gewoon echt niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:23

Shetten vallen er best achter te houden, hier lukt het ook prima. Dat terwijl Dennis er altijd wel wat van kon om te ontsnappen en ik voor Roos voordat ze kwam ook al een waarschuwing gekregen heb. Beide hebben hier nog nooit los gelopen. De enige die los is geweest was ziek in d'r kop, dus die telt wat dat betreft eigenlijk niet mee.

Ik kan niets anders bedenken dan zorgen dat het op het land leuk is en hem zo nu en dan een flinke optater laten krijgen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:46

Shetlanders hebben een goed isolerend vermogen door hun dikke manenbos en hun dikke wintervacht. Ze voelen de schok daardoor niet. Dan moet je een oplossing vinden...

Ik heb wel eens een Shetlander met een halve ijzeren kleerhanger op het kopstuk van zijn halster gemonteerd. Het leek wel een antenne. Toen ik de eigenaar er naar vroeg was zijn antwoord: dat geleid (gelijd, haha) goed en de kleerhanger komt tegen het draad. Zo laat hij het uit zijn hoofd om onder de draad door te kruipen... Schijnheilig

Zo hoef je je pony niet moetwillig tegen de draad te drukken of hem de stroomdraad op te laten eten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:28

Hahahahhahahahahaha!

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:35

Hahaha Tong uitsteken Ik zie et al voor me, mn zusje heeft dus ook zo'n geweldige shethengst die ongeveer om de 2 dagen naar het grote (veel te volle) stuk ontsnapt.. Misschien kunnen we dat een keer proberen Tong uitsteken

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 02:07

Ik had dit dus steeds met m'n fjordenhengstje, brak gewoon alle paaltjes af en de rest ging er lekker achteraan. Gevolg; al de hooibalen stuk gevreten heb ik allemaal weer dicht kunnen tapen

Vorige week heeft m'n man een heel hekwerk gemaakt van grote pallets, evengoed nog extra stroom er op. Als hij nu nog ontsnapt dan weet ik het niet meer.

Hij is wel alvast begonnen met de planken stuk te vreten, want je weet nooit of je je ook een baan naar buiten kan eten Knipoog

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 14:38

hij sloopt de draden dus niet....hij stapt er heel netjes tussendoor...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:56

Het idee van PeruaansePas is niet zo verkeerd. Wij hebben het ook eens zo'n antenne(ijzerdaad) op het hoofd gezet. Dit geleid de stroom veel beter naar het hoofd(dikke manen hielden alles tegen)

Je kunt het altijd proberen. Zorg er wel voor dat het veilig is: dat er dus geen losse punten aan zitten waaraan hij zich kan bezeren tijdens het rollen of iets dergelijks.