peesbeschermers om in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

peesbeschermers om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 00:37

oke,ik open dit topic omdat ik het nogal raar vond hoe er gereageerd werd omdat (mijn)paard peesbescherming omhad in de wei nu wil ik weten wat jullie ervan vinden als (dure,sport)paarden peersbeschermers omkrijgen in de wei....
Laatst bijgewerkt door Revanches op 09-11-04 00:38, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:38

Ik doe het ook altijd. Paard heeft teveel blessures gehad om het risico zonder nog te gaan lopen.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:39

Die van ons hebben het nooit. Maar die staan dan ook dag en nacht in de wei en komen in ieder geval dagelijks buiten. Ze zijn daardoor niet zo explosief. Het lijkt me ook niks om ze altijd die beschermers om te laten hebben. Dan zouden ze die dingen week in week uit altijd moeten dragen.
Laatst bijgewerkt door eveline_B op 09-11-04 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:40

Ik vind het wel overdreven voorzichtig.
Als hij zich een keer stoot leert ie misschien dat hij volgende keer een beetje moet uitkijken.
Bovendien lijkt me het niet echt lekker zitten, nee mijn paard gaat gewoon de wei op zonder halster, beschermering of what ever.
Zo gaat het in de natuur ook niet.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:40

Peesbeschermers mogen ivm warmteafvoer nooit te lang om. Een uurtje rijden of wei is dus niet erg, langer kan wel funest zijn voor de pezen.
Als je paard dus maar even in de wei staat kan het makkelijk, anders is het al snel gevaarlijk.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:41

Ik was er eerder geen voorstander van maar ben inmiddels van mening veranderd. Als een paard het niet nodig heeft zou ik het niet doen. Mijn paard is soms een echte malloot in de wei en heeft zichzelf zo een peesblessure bezorgd die met beenbescherming voorkomen of minder ernstig geweest was. Mijn paard staat nu dus met peesbeschermers om in de wei Haha! nu staat ze niet de hele dag maar een paar uur buiten.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:44

Wat een ondoordachte reactie poison! alsof mijn paard express zich al drie keer een peesblessure opgelopen heeft. Als jij op je bek gaat en je breekt allebei je poten zeg ik toch ook niet eigen schuld, volgende keer je benen maar optillen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 00:46

Poison schreef:
Ik vind het wel overdreven voorzichtig.
Als hij zich een keer stoot leert ie misschien dat hij volgende keer een beetje moet uitkijken.
Bovendien lijkt me het niet echt lekker zitten, nee mijn paard gaat gewoon de wei op zonder halster, beschermering of what ever.
Zo gaat het in de natuur ook niet.

ja maar hier gaat het om (dure)goeddoortrainde sportpaarden!!!!in de natuur hoeven ze niks te presteren... je doet toch zelf ook bescherming om als je bijvoorbeeld gaat skaten,of wat dan ook...zo moet je dit ook zien.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:47

Hoi Lachen
Heb die toptic niet gelezen, maar die van mij krijgt geen peesbeschermers om in de wei.
Maar als jij graag je paard extra wilt beschermen tegen blessures wie zijn wij om daar raar op te reageren.
Je moet er alleen wel mee uitkijken wat voor soort beschermers je omdoet. Niet alle beschermers zijn geschikt om voor lange tijd om je paard te zitten.
Je ziet soms namelijk wel eens paarden met witte plekjes op hun benen en het enigste wat ik kan bedenken is dat de beschermers daar te lang om heen hebben gezeten.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 00:49

nee oke,ik snap ook jullie reactie wel hoor,maar mij gaat het er alleen om,dat ik wil weten wat jullie ervan vinden...daarom die vraag Knipoog

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:54

Kan ik ruiken dat het om dure sportpaarden gaat?

Tja is ieders eigen keuze. Ik denk zo er kan altijd wat gebeuren kan je ook je paard kniebeschermers en alle zooi omdoen.
Ik vind dat een paard op de wei vrij hoort te zijn, kan nooit goed zijn die dingen de hele tijd om zijn pezen.
Bovendien vind ik het een groot verschil of het hier om een paard gaat dat even 2 uur wordt losgegooit, of(waar ik vanuit ging) de hele dag(ca 12u) op de wei staat.

skaten is een sport, op de wei staan niet Verward ik zeg toch niet dat ik ze met rijden geen bescherming omdoe?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 01:00

Ik denk dat een wild paard z'n benen misschien nog wel harder nodig heeft dan zo'n duur sportpaard.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 01:03

Bij mij gaat het niet om een "duur sportpaard" maar om een 19 jarig paard, welke overigens wel z gelopen heeft maar door peesblessure uit de sport is. Liever die peesbeschermers om dan hem weer de hele zomer niet buiten kunnen gooien omdat ie met peesblessure in de box moet staan (zoals afgelopen jaar)

Daphne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 01:14

Peesjes zo lang om houden is echt niet goed hoor! Het wordt hartstikke warm onder die dingen en dat heeft (op den duur) wel ergere gevolgen dan die ene glijer die hij maakt...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 01:45

toen ie drie was zette ik hem met bandages, peesbeschermers eroverheen en 4 springschoenen in de wei de eerste paar dagen van het weideseizoen en dan vond ik nog ijzers 3 weitjes verderop terug en had hij gaten in zijn benen vanaf zijn sprong en knie omhoog. tegenwoordig is hij iets normaler Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 08:02

Alleen de eerste paar keer aan het begin van het weideseizoen, als de groep net nieuw is, dan doe ik ze af als ze na een uurtje rustig staan. Daarna doe ik ze niet meer om. Hij staat de hele dag buiten, dan hebben peesbeschermers meer nadelen dan voordelen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 08:33

spyro schreef:
Hoi Lachen
Heb die toptic niet gelezen, maar die van mij krijgt geen peesbeschermers om in de wei.
Maar als jij graag je paard extra wilt beschermen tegen blessures wie zijn wij om daar raar op te reageren.
Je moet er alleen wel mee uitkijken wat voor soort beschermers je omdoet. Niet alle beschermers zijn geschikt om voor lange tijd om je paard te zitten.
Je ziet soms namelijk wel eens paarden met witte plekjes op hun benen en het enigste wat ik kan bedenken is dat de beschermers daar te lang om heen hebben gezeten.

inderdaad!! dit wilde ik ook zeggen de mijne lopen inprincipe altijd zonder, maar als hij bijvoorbeeld voor het eerst bij andere paarden de wei in aat, of voor het eerst sinds weken dan doe ik ze meestal het eerste uurtje ff om en haal ze er dan af.

maa rik ken genoeg paarden met die lelijke witte strepen op de benenen, en dat kwam bij hun allemaal van peesbeschermers in de wei.

en dan ook nog van de betere merken af en toe. Wees er dus wel voorzichtig mee Lachen

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 08:38

meiske16 schreef:
ja maar hier gaat het om (dure)goeddoortrainde sportpaarden!!!!in de natuur hoeven ze niks te presteren... je doet toch zelf ook bescherming om als je bijvoorbeeld gaat skaten,of wat dan ook...zo moet je dit ook zien.

ja en dus? is mooi hoor, een sportpaard wat de ring in komt met witte benen een vrouwtje bij mij op stal had het ook de eerste paar dagen gedaan toen haar paard op stal kwam. gevolg was dus witte strepen. nou die baalt iedere dag. als ze wedstrijd heeft stift ze het altijd bij met een zwarte viltstift. *LOL* *LOL* *LOL*

verder vind ik het dus geen ruk uitmaken of je een duur sportpaard in de wei zet of een recratiefpaard. de mijne is recreatief maar is soms ook een explosiebom als hij de wei ingaat. die wil ik toch liever ook zonder blessures hebben, want voor mij is ie toch echt net zoveel waard als een sportpaard hoor....

en met rijden heeft de mijne overigens ALTIJD beenbescherming om.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:18

Die witte benen komt echt niet van een paar uur op de wei met peesbeschermers.
Wat wel witte plekken veroorzaakt, is het aansnoeren van peesbeschermers!! Er zijn zoveel mensen die dat (onbewust) doen. Peesjes moeten gewoon net vast zitten. Dan krijg je ook geen gekloot met onderkomend zand en shore shins(of hoe je het ook schrijft)

De temperatuur onder peesbeschermers loopt pas erg op, als ze gebruikt worden bij het rijden. Van gewoon een sprint en een sprong in de wei valt het wel mee.

Ik gebruik ze niet (meer) in de wei, simpelweg omdat mijn paard veel buiten loopt.
Zodra ie niet meer iedere dag naar buiten zou kunnen, zou ik hem voorzien van peesjes en strijklappen.
En voor de echte klungelaars, bandages, onderlappen en springschoenen!!

Je kunt wel heel hard roepen dat je dat nooit zal doen, maar het hangt er maar net vanaf wat je op stal krijgt. Als de veearts rekening hoger is als een paar peesbeschermers.......

ricoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:44

Mijn paard stond aan het begin van het seizoen met harde BR beschermers, maar daar kreeg ze kale plekken van. Daarom heb ik die zachte omgedaan van action, maar bescherming heeft ze iig wel altijd om!

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:45

Onze sportpaarden komen daglijks 1 tot 2uur buiten ze hebben dan om alle vier de benen bescherming en voor springschoenen om! Dit ivm rare sprongen/hard galoperen enz enz. Anders trappen ze de ijzers eraf en de benen kapot.

Onze fokmerries staan hele dagen buiten zonder bescherming en s nachts op stal.

De jonge paarden (tot 3 jaar) staan dag en nacht buiten zonder bescherming.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:00

...de paarden bij ons staan zo lang per dag buiten, dat ze niet meer raar doen, zij gaan om 07.00 naar buiten en om 17.00 weer naar binnen...toch hebben er wel een paar mensen het in het verleden wel gedaan en zie je ook de witte strepen op de benen, wat je doet moet je zelf weten...als mn paardje raar zou doen...en max. 2 uur per dag naar buiten zou gaan...gaan ze gelijk om..heb geen zin in allerlei problemen voor die 2 uur...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:02

Mijn paard heeft altijd vierkant peesbeschermers en springschoenen om.

Hij gaat zo uit zijn dak dat zijn ijzers regelmatig in de rondte vliegen en hij slaat tegen de bovenste planken van het hek aan dus hij mag nooit zonder beschermers naar buiten.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:13

Als een paard lang op de wei staat zou ik het niet doen.
Voor een uurtje kan het op zich wel.

Een paard dat het eerste kwartier flink tekeer gaat kun je misschien na dat kwartier de beschermers afhalen.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:19

Margreet schreef:
Alleen de eerste paar keer aan het begin van het weideseizoen, als de groep net nieuw is, dan doe ik ze af als ze na een uurtje rustig staan. Daarna doe ik ze niet meer om. Hij staat de hele dag buiten, dan hebben peesbeschermers meer nadelen dan voordelen.
Ben ik het helemaal mee eens ,Mijn paard gaat ook de eerste keer weer bij de kudde of idd begin van het weideseizoen in de beschermers en als ze rustig is gaat alles er vanaf .
En houdt ze alleen springschoenen om die heeft ze wel altijd om Lachen