Shetlandmerrie verwacht veulen, wat zou jij doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer_S

Shetlandmerrie verwacht veulen, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 23:21

Hallo,

Het is een rare titel ik weet het. Maar het zit dus zo!

Ik heb 15 verzorgshetjes (Even bijvermelden ) 1 merrie daarvan, is 11 jaartjes jonge en wil ik graag gaan inrijden. Ik verwacht niet dat dat zo een probleem is. Ze heeft vroeger enkele keuringen gelopen. Als ze halster omheeft is ze superbraaf en doet ze alles voor je. Stappen, draven en galopperen aan de hand ook geen probleem. Zadel erop gelegt en dat vind ze geen probleem. Ik wil er graag eens op gaan zitten, maar ze verwacht (tegen maart ofzo wel pas!) een veulen. En ik wou haar graag berijden en haar goed trainen en conditie verbeteren enz. Maar ik weet niet wat ik het beste kan doen. Haar trainen aan de hand en aan de longe totdat haar veulen er is en even daarna erop gaan rijden en goed gaan trainen? Of toch maar nu al erop gaan en beetje rijden maar wachten tot het veulen er is om echt te trainen? Of toch nu al goed trainen? Ik weet het niet en ik wil gewoon kiezen wat het beste voor haar is! Want normaal zijn er elk jaar enkele veulens maar als er 1 veulen komt dit jaar is het van haar! EN ik wil absoluut geen risico nemen voor het veulen!

Dus wie wil tips geven? Alvast bedankt! Eerlijke meningen en eigen ervaringen zijn ook altijd welkom! *LOL*

Groetjes, Jennifer

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 01:05

Hoi Lachen
kan niet duidelijk uit je verhaal opmaken hoe oud die shetlander is, maar volgens mij kun je wel al iets met het beestje doen hoor als deze de drie is gepasseert.
Het kan geen kwaad om een paard of pony te berijden als deze drachtig is. Alleen de laatste maanden geen intensief werk, maar aangepast werk dus.
In jou geval zou ik misschien gewoon een beginnetje maken. In het begin doe je toch zo wie zo altijd al rustig aan met een paard om hem alles te leren. Zo rijd je geen spieren kapot en kun je het op een rustige manier aanleren. Het moet allemaal leuk blijven voor het beestje.
Dus als ik jou was zou ik gewoon rustig aan een beginnetje maken en het beestje niet afmatten natuurlijk. Het kan in ieder geval geen kwaad om erop te zitten.
Je moet er in ieder geval niet naar streven om bij het beestje een goede conditie op te bouwen, maar om hem alvast iets te leren. Als het beestje heeft geveuld dan doe je ook weer een poos niets en raakt ze die conditie ook weer gedeeltelijk kwijt. Maar ze heeft al wel wat dingen meer geleerd die je na de "zwangerschapsverlof" weer kunt oppikken.
Succes ermee

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 01:45

11 jaar is de pony toch?
je kan er makkelijk wat mee gaan doen, maar niet te veel belasten aan het eind van de dracht.....maar dat was al gezegd.
Als het een pony is die snel in de stress raakt door nieuwe dingen, misschien dus ook door het rijden.....kan je beter wachten. Paarden kunnen het veulen verwerpen als ze erg stressen! is het een nuchtere pony dan is er niks aan de hand....vorig jaar ben ik ook begonnen met het inrijden van een drachtige merrie en dat is verder ook helemaal goed gegaan!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:33

Net een weekje voor het veulen komt het beestje
elke ochtend of avond twee bieten geven..

Dan komt met de geboorte de nageboorte er sneller af !! Lachen

Heeft niks te maken met inrijden welliswaar,
maar misschien dat je er wat aan hebt !!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:37

Ik zou persoonlijk wachten tot na de bevalling, met inrijden dan. Wel kan je longeerwerk doen om haar conditie wat op te vijzelen...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:48

Ik zou ook wachten met inrijden tot na de bevalling. Maar wandelen of longeren zou natuurlijk goed kunnen om haar wat meer conditie te geven !

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:57

Bedankt voor de tips! Ik heb gisteren eens wat met haar gelopen. Dat wil zeggen, stappen, draven en galopperen aan de hand! Ging heel goed! Maar heb wel daarna zeker 10 minuten moeten uitstappen! Ik wil haar zowiezo niet te veel belasten. Maar ik wou toch heel graag jullie mening weten maar ik denk dat ik weet hoe ik het ga doen!

Ik ga haar beetje longeren, er eens opzitten en de hulpen beetje aanleren, gewoon wat stappen en af en toe drafje. Haar conditie beetje op pijl houden.

Ohja de merrie is inderdaad 11 jaar! Maar een geweldig nuchtere meid! Ze is geweldig braaf. Ik hoef er gewoon op te gaan zitten eigenlijk. Maar ik wacht tot haar veulen er is, dan paar weekje rustig wachten en wat stappen. Dan wil ik haar wel echt gaan trainen zeg maar! Want het lijkt me een ideaal paardje voor eens een beginnetje in de dressuur te maken! Ze loopt altijd aan de hand zoals ze op keuringen moet lopen! Verschrikkelijk mooi dus!

@ Il0na: Bedankt voor de tip! Kan ik wat mee! Maar ik geloof dat elk jaar al voederbieten worden bijgevoert als het zo is maar ik zal het toch eens vertellen!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:29

Ik denk dat het inderdaad wel kan wat je zelf voorstelt. Als je nu al begint met de hulpen aan te leren, en met het gevoel van iemand op haar rug, zal ze er na de bevalling minder moeite mee hebben, want dan zal ze misschien beschermend doen voor het veulen, of in paniek raken als het veulen neit de hele tijd in de buurt is. En als je er dan ook nog op gaat zitten, kan ze wel eens door het dolle heen raken, hoe nuchter het paard ook is beter dus nue een rustige basis aanbrengen

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 14:57

Ok dan! Ja natuurlijk ze krijgt genoeg rust met het veulen. Maar na een weekje kan ik meestal wel bij de veulens komen en als dat gaat kan ik een klein stukje met haar wandelen als het veulen erbij is! En dan zie ik wel hoe ze reageert en hoe het veulen reageert! Als ze te heftig reageren dan laat ik haar met rust! Maar ik ga inderdaad eens rustig de hulpen enzo aanleren! BEdankt voor de tips!!!!