Hoeveel voer shetland veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Hoeveel voer shetland veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 21:28

Mijn shetland pony veulen van nu 7 maanden, is erg dik. Een maand geleden kwam de dierenarts voor een enting, en heb ik hem gelijk even helemaal na laten kijken. Op aanraden van de dierenarts moest hij een halve kilo brok, omdat hij gas in zijn buik had. Zo gezegt zo gedaan, dit krijgt hij nu

Perdag
1 volle schep met veulenbrok gemengt met muasli erdoor.
1 hooiruif vol met kuilgras voor met zijn 2e.
in het weekend, of op de zondag of op de zaterdag 1 klein beetje slobber
en geen gras.

Nu ziet hij er zo uit, zoekt foto :

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 21:29

Afbeelding
hier zie je zijn buik

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:32

Ik vind dat hij verschrikkelijk veel krijgt.

Ukkie krijgt 2 handjes veulenbrok en flink hooi (en lurkt nog af en toe bij mama, maar dat is met een paar weekjes ook helemaal gedaan).

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:33

Mijn pony's staan dag en nacht buiten en hebben nog genoeg gras. Ze krijgen dus nog geen hooi. Verder krijgen ze zo af en toe (ongeveer 1 keer per week) een handje muesli en elke dag een wortel of appel.

In de loop van de winter word dat wel opgebouwd. Maar ze krijgen maximaal (als het echt koud is) twee handjes muesli per dag.

Ik vind dat Teun wel erg veel krijgt. Maar als het in overleg is met de DA zal het wel goed zijn. Ik ben echter van mening dat een Shet niet veel nodig heeft.

Mijn pony's zijn trouwens al ouder, maar Sammy is een jaarling. Ik denk dat 1 of 2 handjes veulenbrok al zat zijn voor een veulen.
Laatst bijgewerkt door __Marloes__ op 08-11-04 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:33

Naar aanleiding van wat heen en weer gepb met mij. Ik vind een schep veulenbrok (neem aan dat dit een normaal formaat voerschep is) veel en veel en veel te veel voor een shet veulen.
IMO hebben ze aan GOED hooi en eventueel een handje brok ruim voldoende. Van dat gas in zijn buik hoor ik nu voor het eerst, maar daar heb ik totaal geen ervaring mee

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:52

Mick krijgt:
2 plakken Hooi,(voor met zn 2en ook)
een laagje bix(van zo`n schep) voor emt zen 2en, en brood(gedroogd) Ook afentoe een beetje slobber Lachen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:02

Zoveel???
Toen Tinka vorig jaar winter binnen stond kreeg ze 2x daags een handje brok voor het idee.
Nu staat ze buiten in een kleuterklasje en momenteel krijgen ze alleen hooi bij en af en toe een paar uurtjes op het gras...

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:18

Nou ben ik bang dat ik even tegendraads ga, als die buik nog steeds zo opgezollen is heeft hij nog wel degelijk meer nodig, een dikke pony is overal dik niet alleen de buik.
Als het niet alleen die buik is zou je iets minder kunnen gaan voeren, anders zou ik nog even doorgaan, en nogmaals probeer eens granen.
Mijn veulens krijgen met zijn 2-en een 1/2 kg granenmix en een 1/2 kg veulenbrok, wortels en genoeg hooi.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:30

Olly staat overdag in de wei. en snachts op stal daar krijgt hij hooi, de andere shettes staan overdag met zn 3-en in de wei en snachts op stal daar krijgen ze afentoe een beetje brokken maar daar werder ze nogal hyper van dus dat krijgen ze alleen nog maar al gaan we een lange rit maken

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:21

kun je zijn ribben voelen?
en zijn ruggengraat??
want zijn wintervacht vertekent nog al wat vind ik !
dus je kan niet goed zien of ie juist dik of dun is

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:08

Een Shet krijgt al gauw te veel. Om te zorgen voor voldoende vitaminen en mineralen is een handje brok per dag al voldoende. Onze 2 Shetten kregen als veulen/jaarling een handje Pavo Vital, dan weet je zeker dat ze alles wat nodig is binnenkrijgen en worden ze niet te dik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:00

Meavey schreef:
Nou ben ik bang dat ik even tegendraads ga, als die buik nog steeds zo opgezollen is heeft hij nog wel degelijk meer nodig, een dikke pony is overal dik niet alleen de buik.
Als het niet alleen die buik is zou je iets minder kunnen gaan voeren, anders zou ik nog even doorgaan, en nogmaals probeer eens granen.
Mijn veulens krijgen met zijn 2-en een 1/2 kg granenmix en een 1/2 kg veulenbrok, wortels en genoeg hooi.

Daarom zeg ik, van dat gas wist ik niet toen we aan het pben waren, en daar heb ik totaal geen ervaring mee

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:14

vraag het de DA gewoon
ik zou zeggen dat hij teveel krijgt
maar zoals meavey al zegt het kan ook zijn dat hij meer nodig heeft.
ik zou het gewoon even vragen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:33

2 veulens (shet en appaloosa) krijgen per dag:
- 2 gele voerscheppen onderhoudsbrok van havens
- 1 gele voerschep hippostar granenmix (soort muesli)
- wortels en hooi
Dus met zijn tweetjes krijgen ze dit, een veulen eet normaliter niet meer dan het nodig heeft

Nooit kijken naar de hoeveelheid maar naar de behoefte van een pony.
Aan Teun te zien, mag ie zelfs nog wat meer hebben, die onderbuik moet je niet meetellen, het gaat om de vulling boven bij de rug(gegraat)

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:38

Raar hoor dat de dierenarts dit zegt Verward Veulens hebben juist iets meer nodig omdat ze niet meer melk drinken bij de meoder en die buik. Dat hoort bij shetlanders hij is echt niet dik hoor! Mijn shetje van 6 maanden staat overdag 7 uur op wei...krijgt 2x hooi, 2x ene laagje voer en sávonds nog een halve kilo brok en een halve kilo muesli! En voor mijn gevoel mag ze ernog wat bij...voor de buik neit maar nu heeft ze vooral wintervacht wat het is en dr kont is best dun als je zo onder de dikke vacht voelt...bij teun ziet het er ook zo uit...eerder dikke wintervacht dus ik zou het voer niet minderen eigenlijk als ik jou was!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:55

Ik vind hem een ontzettende buik hebben. Ook al is het een shet. Veel mensen hebben bij een shet een idee van een dik propje, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Vind een schep voer voor een GEZOND shet veulen, gewoon ontzettend veel. Aangezien die van mij het op een handje deed, en er perfect uitzag

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:13

mijn veulentje krijgt ook niet zoveel te eten hoor.
een flinke pluk hooi en 2 of 3 keer per dag een handje biks

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 08:14

Het veulen heeft een onderbuik ja maar in de breedte valt het echt wel mee en ze heeft natuurlijk ook al veel wintervacht dus ik denk neit dat ze teveel krijgt hoor..

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 15:13

Gister was hij helemaal nat geregent, en toen was hij ineens een heel stuk slanker. ik vond hem toen zelfs TE.
ik denk dat het meerendeels toch zijn haar is dan vet. kijk er zit wel vet aan maar als ik mijn hand erop leg dan verdwijnt hij

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:32

Het is die gekke onderbuik die vertekend, want als je bovenop zn rug kijkt zie je zelfs dat hij wat smal is daar. Na de ruggegraat zakt ie meteen wat in... Dus een dikke bolle buik, meer geen dikke pony...

Bas krijgt helemaal geen biks, alleen maar hooi en soms een appel of wortel. Alleen na het werk krijgt hij een handje biks, omdat het zo lekker is.

Zou misschien eens aan wat mais gaan denken... die gekke dikke bolle buik wel in de gaten houden hoor, op deze manier is dat niet echt normaal, ingevallen ruggegraat, dikke buik

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:54

Heeft hij geen wormen?
Ik ontworm altijd met Eraquel(ivermectine)maar daar bleken spoelwormen ongevoelig voor te zijn.Nu dus Strongid-P gebruikt(pyrantel) en dat helpt wel.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:43

Daar had ik even later idd ook aan gedacht Flyer, omdat ie zo ingevallen in maar wel zo'n bol buikje heeft, dat hoor je wel vaker.

Zou idd eens even een goede wormenkuur erin drukken, misschien een beetje overdosis en de tijd ertussen wat verkorten, voor als hij nog niet een goede kuur heeft gehad

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:47

mijn shetjes krijgen 2 maal per dag,2 handjes muesli,en 2 maal daags flink hooi.
verder wat peen,brood of een appeltje.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:33

schurk krijgt nu als volwassen pony 2 handjes pony biks en ongelimiteerd hooi , als veulen kreeg hij een halve kilo pony biks .. kregen hem als 1,5 jarige nu heeft hij zoveel niet meer nodig maar in de groei kunnen ze behoorlijk wat gebruiken hoor

buikje op de foto heeft idd wat weg van een wormen buik
heb je ook tegen spoelwormen ontwormt?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 11:10

Ja Lachen hij word iedere 8 weken, netjes ontwormd en bekapt, ontworming voor 70 kilo.