Ik zit met de vraag als het gevaarlijk is voor kolieken als je van voer veranderd. In de winter komt mijn toekomstig paardje namelijk in de manege te staan, en in het voorjaar en zomer thuis. In de manege krijgen ze 1soort korrel, maar hier thuis zou ik een mix willen geven. Is dat mogelijk om dan over te stappen? Of is het te riscant voor kolieken?
Anoniem
Geplaatst: 08-11-04 20:08
ik weet niet over het riskant is voor kolieken maar ik weet wel dat somige paarden diaree krijgen met een voer overschakeling. maar in mijn ogen is een overschakeling wel mogelijk
Tibamar
Geplaatst: 08-11-04 20:13
Je kunt best van het ene voer naar het andere over stappen, maar dan zou ik het rustig aan opbouwen. Niet in een keer overstappen, dat is niet gezond voor je paard.
Oscar
Forumcoördinator
Geplaatst: 08-11-04 20:19
De meeste paarden kunnen er wel tegen, maar om het zekere voor het onzekere te nemen zou je een tijdje kunnen mengen. Je begint dan met een groot deel "oud" voer gemengd met wat "nieuw" voer, en zo maak je het percentage "nieuw" voer steeds hoger. Als je er ongeveer een week over doet om over te schakelen, kan het haast niet mis gaan.
ellepel
Geplaatst: 08-11-04 20:20
alleen het overschakelen van biks naar muesli of andersom kan wat moeilijk zijn maar van het ene merk biks naar het andere totaal niet. als je overschakeld van muesli naar biks of andersom moet je gaan mengen, dus muesli en biks door elkaar en dan de verhouding steeds groter maken totdat je op het totaal voer zit.
Karin
Geplaatst: 08-11-04 20:21
Ik ga volledig mee met het antwoord van Oscar.
Zo hebben wij het ook gedaan toen we van stal veranderden. Ons paard kan vrij heftig reageren op 'vreemd' voer, hij krijgt dan geen koliek maar gaat snel aan de dunne.