Tot welke leeftijd goed berijdbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hellgirl

Tot welke leeftijd goed berijdbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 18:25

Ik wil graag opeens weten tot welke leeftijd je een doorsnee paard kan blijven berijden op regelmatige basis.

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:27

Dat is per paard verschillend...

Maar ik denk dat je er met de zoekfunctie ook wel topic's over zal vinden.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:47

Dat ligt gewoon aan de gezondheid van het paard.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:12

Dat verschilt per paard. Meestal kun je op pony's langer rijden dan op paarden. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe hij altijd verzorgt is en of hij gezond is. IJslanders kun je vooral lang berijden...en andere rassen die laat volwassen zijn kunnen ook lang bereden worden.
Er kunnen natuurlijk best KWPN ers zijn die ook lang bereden kunnen worden...

HappyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:55

Ik denk dat het vooral aan je paard ligt, als hij het lichamelijk nog aan kan en het leuk vind kan het wel op een oude leeftijd, maar natuurlijk niet meer zo intensief als vroeger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:59

per paard verschillend....ik ken een paard van 19 dat nog volop m2 cros doet en ook m2 springen...ik ken ook een paard pony´s die 23 en ouder zijn waarvan somige nog dagelijks in de les meelopen

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:05

Idd dat verschilt heel erg per paard (ras, conditie, gezondheid en wat voor training het dier gehad heeft)
Er zijn paarden die na 14 jaar al 'op' zijn en niet meer goed te berijden, maar er zijn er ook die op hun 30ste nog vrolijk en fit genoeg zijn om te berijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:11

Tot hij lichamelijk achteruit gaat. Wanneer dat is , ligt deels aan de verzorging, deels aan hoe vroeg hij aan het werk is gezet en deels genetisch bepaald. Een paard dat geen lichamelijke gebreken krijgt, kan tot op hoge leeftijd bereden worden (over de dertig). Helaas worden de meeste sportpaarden tegnwoordig eerder afgekeurd, vanwege chronische kreupelheid en andere problemen (dampigheid bv). Het lijkt mij, dat door intensieve fokprogramma´s de paarden meer verzwakken. Maar da´s maar mijn idee, hoor.

azriM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:34

Idd. het ligt aan heel veel dingen. Training, verzorging, fysieke en geestelijke staat, ras, enz..

Mirza is gewoon heel sterk (overwegend arabierenbloed) en ze vind het rijden heel erg leuk, als ik het hoofdstel om doe probeert ze altijd al zo snel mogelijk het bit te pakken. Ook met rijden merk je dat ze er echt van geniet, lekker buitenritten maken, loopt ze vrolijk met haar oortjes naar voren. Toch moet je goed oppassen omdat het zo'n taaie is, ze zal niet snel laten merken dat er iets is.

LBLGypsyCobsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:01

Je hoort ook vaak dat oudere paarden die haast niet meer gereden worden heel snel achteruit gaan.
Als een paard lekker in de spieren zit en een goed conditie heeft gaat het langer mee.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:13

Ik heb al eens een pony van 32 gezien in het Mecc! Sprong de sterren van de hemel! Zag er al flink grijs uit dat wel, maar toch knap 2de! Ik kon het eerst moeilijk geloven maar het was waar! Ruiter heeft die pony altijd in topconditie gehouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:27

Ik heb een Gelders paard gekend wat op zijn 32 nog mee ging op een buiten rit.Mijn eigen paardje heb ik tot haar 28 kunnen rijden.Toen ben ik gestopt omdat ze de andere dag zo stijf was als we gereden hadden.Ze heeft toen nog 5 jaar gelukkig op de wei gestaan.Dat was trouwens een Kwpn.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:51

tja,ligt eraan hoe goed je het bijhoudt....als je een paard lekker door blijft rijden en het is een beetje een sterk diertje,dan kun je lang doorrijden!!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:42

Ik denk dat je moet kijken naar de conditie van het paard of de pony. Overigens is het geven van beweging vaak beter.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:10

....Dimitri is nu 20 jaartjes en vind het echt nog heerlijk om te rijden, elke dag, heel afwisselend..van een onstpannende buitenrit, tot een crossbuitenrit...van Z niveau tot de basis..als ik hem stil laat staan..gaat ie echt kapot van ellende!....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:18

Het is wel belangrijk dat je hem regelmatig beweging blijft geven .niet 1 keer in de week een half uur en dan 3 weken later een bosrit van 2uur want dan komt het niet goed.

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:41

Dat ligt aan het paard, het ene paard blijft langer fit dan de andere!