Wat is jullie droombedrijf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Wat is jullie droombedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 13:15

Goeiemorgen iedereen,

vandaag lekker een dagje vrijgenomen, leuke-dingen-dag noem ik dat!
Nou zit er echter wel een addertje onder het gras
Voor mijn opleiding moeten we een opdracht maken, een hele leuke opdracht dat wel maar vrij ingewikkeld!
Hier komt ie dan:

Maak een bedrijfsplan voor een goed lopend, winstgevend paardenbedrijf(ik doe paardenhouderij & management!)
Er zitten geen budget eisen aan , dus alle mogenlijkheden!
Ook gaan we fijn mierenneuken want van Alles maar dan ook echt Alles moet een begroting gemaakt worden, van de dakgoot totaan de poetsspullen!

Echter dit is niet het probleem, ik ben al met Corton BV in contact over de boxen etc maar nou is de grooooote vraag:

Wat voor bedrijf wil ik???!!!???

Ik zit heel erg te twijfelen, help me eens op weg en vertel wat jouw ideale droombedrijf zou zijn!
Dus wat voor bedrijf,wat voor paarden,hoeveel,accomodatie,activiteiten etc etc!

Thanks! OK dan!

Kus Manon Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:46

Ik zou dan een superdeluxe manege met trainingsstal opzetten *LOL*

Besteed aandacht aan het comfort voor de paarden. Dus ontwerp een plan, voor grotere boxen (4*4) omdat de meeste boxen te klein zijn. met een halve deur naar buiten, waar ze overdag permanent op en paddock kunnen van 4 * 8 ofzo. Ook kan je een voercomputer regelen (zoals op Deurne) met dat je invoert welke box wat moet krijgen etc. Denk ook aan waar sla je het voer op, gescheiden wegens brandgevaar, hoeveel ramen krijgt alles (licht en frisse lucht). Ook regel je natuurlijk een 30*60 binnenbak met een Agterberg bodem. Twee buitenbakken met eb en vloed systeem, eentje ook 30*60 en eentje 20*40. Ook een stapmolen, twee afspuitplaatsen met warm water, een solarium enzo. Voor de indeling van de stallen zorg je dat manege paarden gescheiden staan van pensionpaarden en van trainingspaarden enzo.

Dream on!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:52

ik zou een opfok bedrijf / pensionstal beginnen in Noord Holland, hier in de buurt zijn erg weinig opfokstallen, dus dat gaat vast wel lopen.
Ja en de eisen.....dan worden het 3 kantjes, dat zal ik je niet aan doen, als maar het comfort voor de paarden voorop staat!
Zorg dat je een praktische stalling bedenkt!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:01

Een manege waar mensen ook nog eens goed geleerd wordt hoe ze met paarden moeten omgaan Haha! Dus niet gelijk erop zitten en hup in de krul, maar eerst een paarden observeren in een kudde, stukje uitleggen over lichaamstaal van paarden onderling en wat wij daar precies mee moeten doen.

Daarna zitlessen en dan pas naar het 'normale' rijden toe, maar altijd met respect voor het paard.

Dus geen ruiters die het hele terrein over getrokken worden doordat het paard een lekker grasprietje ziet. Geen ruiter die na twee lessen een veiligheidsspeld aan z'n (trainings)broek bevestigd die als een soort spoor moet dienen Boos! . Geen ruiters die na een half jaar rijden lopen te zagen als een gek om maar ten koste van alles het paard in de krul te laten lopen. Geen ruiters die een week later maar een eigen paard kopen, want die rot-manegepaarden kunnen niks en vervolgens hun eigen paard naar de kl*ten rijden.

De paarden/pony's moeten zoveel mogelijk buiten in groepen gehouden worden, ruime lichte en 'luchtige' stallen binnen. Klanten moeten actief betrokken worden bij het paardenhouden, dus zelf paarden ophalen uit de wei, poetsen, zadelen en na het rijden verzorgen (alles onder goede begeleiding uiteraard).

Goede bakbodems en afwisseling in het werk (niveau van de lessen, springen/buitenrijden/dressuur).

Let wel: geen manege op NH gestoeld, maar op gezond verstand !

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:13

Een handel, africhting en wedstrijdstal.

Met idd alle comfort voor de paarden maar óók voor de klant zodat het zeer aantrekkelijk is om je paard daar te stallen.

*Ruime buitenboxen aangezien die gezonder zijn met de mogelijkheid tot verschillende stalbodems. Automatische drinkbakken waarvan de leidingen niet bevriezen in de winter.
*Een solarium.
*Een stapmolen.
*Een binnenwasplaats met warm en koud water en een buitenwasplaats met warm en koud water.
*Een 20x60m binnen+buitenbak met eb en vloed bodem, een 20x40 binnen+buitenbak met eb en vloed bodem. En een springbak met eb en vloed bodem, buiten maar overdekt. De binnenbakken met goede ventilatie en kantine. De buitenbakken met zit mogelijkheden. Een longeerbak ook met eb en vloedbodem.
*Ruime weides, zodat klanten de mogelijkheid hebben om hun paard apart op de wei te laten staan of in groepsverband.
*Poetsplaatsen waar paarden niet te dicht bij elkaar staan en ze tussen 2 stangen (touw aan beide kanten van het halster) vast staan. Goede afvoer tussen de poetsplaatsen voor eventuele urine weg te laten stromen. Een emmer voor de mest, haren etc in te doen bij elke poetsplaats.
*Voerkamer met kasten voor eventuele medicijnen ed.
*Bezemkamer met goede bezems, harken, mestvorken en scheppen en kruiwagens. Handig opgeborgen.
*EHBO kamer.
*Voldoende brandslangen.
*Overdekte mesthoop achter het bedrijf waar hij zo veel mogelijk buiten het zicht ligt maar toch makkelijk te bereiken.
*Overdekte opslag voor hooi en stro waar het droog blijft dus de kans op schimmelen heel klein is.

Verder zou ik vooral brave, werklustige en leergierige KWPN paarden willen hebben. Dat verschilt per paard. En uiteraard fijne wedstrijdpaarden. En fijn, fanatiek en ambitieus personeel.

Activiteiten; bijvoorbeeld een goed georganiseerde wedstrijdkalender.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 14:34

hartstikke bedankt, hier kan ik wat mee!
ik zat zelf te denken aan een stoeterij cq handelstal, maar met jullie tips kan ik zeker wat!
zijn er ook nog mensen die bijvoorbeeld iets met pony's willen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:39

Denk ook aan ruimte voor trailers en menwagens te plaatsen. Aan een ruimte met kasten waar genoeg ruimte is voor meerdere (grote) zadels, en indien gewenst, ook haken voor tuig aan op te hangen. Ook met een goede beveiliging. Okkie1 heeft ook zeer goede punten.

Hoe bedoel je iets met pony's?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:50

Voor mij zou het een africhtings stal / fokkerij / hengstenhouderij moeten worden.
En een heel kleintje heb ik zelf al (ik beleer en betuig zomers wat pony's, fok shetlanders en heb een eigen goedgekeurde dekhengst, daarbij bekap ik mijn ponys ook zelf). En het draait hier ook al quit. Wie weet volgend jaar met een klein beetje winst zodat ik in wat dingen kan gaan investeren. Voor mij is het enkel hobby Lachen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:01

hihih dat zou je wel willen weten he Knipoog Haha!

* 30 grote stallen van 5 x 5
*5 hele grootte stallen(voor merries met veulens,en grootte paarden)
*2 grootte stapmolens
*30 weides Haha!
*een heeeeele grote binnenbak(met elecktrisch dak voor als het warm is)
*30 poetsplaatsen (elk 1 tegenover de stal)
*deur met een code om binnen te komen
*10 was plaatsen
*20 opbergkastjes
*35 voorraadstallen
*mesthoop Haha!
*.....maar dan ben k volgend jaar nog bezig Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:18

Verpleeg inrichting voor paarden, met bekleede(zachte wanden) boxen met uitneembare voerbakken, een solaruim, paardendouche, zwembad, ontsmettingsruimte, behandelruimtes etc.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:06

Ik zou een fokkerij met tarinigs en handelsstal. Ongeveer 50 boxen. waarvan 10 speciaal voor hengsten.
een overdekte longeerbak 2x 20-60 binnebanen een 20-60 buitenbaan.
overdekte trainigsmolen (zo'n ovalen) Losgooi paddocks 4X NIET overdekt.
30 hectare weiland. 2 solariums 3wasplaatsen/poetsplaatsen. 2x opvoelbox.
8 opfokhokken. zodat er dus 40 stuks jonge paarden in de winter kunnen staan.
3 zadelkamers. 6 zadels 3 spring en 3 dressuur. 20 hoofdstellen. hele berg sjabraken.
zou dan 30 springpaarden en 10 dressuurpaarden en 10 fokmerries (5 springgefokte en 5 dressuurgefokte)
Een springweide met 15 hindernissen. en los springmateriaal (5 hindernissen) voor binnen. Boven de boxen een zolder voor hooi en stro en zaagsel opslag. Ook heb je dan een aantal stuks personeel nodig. dus ook een kantine.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:12

Ik zou ook graag een galoppeerbaan willen, waar je lange stukken rechtuit kan rijden.
Voor de rest is alles wel gezegd naar mijn idee.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:14

Een handels/pension stal met bos in de buurt, waar je veilig kunt rijden.

Weides die nooit blubbig worden en altijd groen blijven.

Nooit een te kort aan stalruimte.

Dan een paar prachtige, mannelijke stalhulpen Tong uitsteken die bijna geheel op vrijwillige basis de paarden verzorgen en de stallen uitmesten.

En klanten die zo rustig worden van de omgeving, dat ze nooit meer zeuren........

Ja zon droomstal wil ik wel.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 02:13

Paardenmelkerij Haha! Ik vind dat dus echt gewoon een mooi iets....en omdat je melk nodig hebt, heb je meteen een fokkerij
Dan ben je gewoon de hele dag met je paarden bezig (je moet wel) en je maakt ook een hele goede band met de paarden, omdat het contact 5 keer per dag nodig is! heerlijk lijkt me dat...
Het is overigens wel heel zwaar werk *weet ik uit ervaring* en wil je winst maken, dan moet je heel goed nadenken om je stal te promoten.
Ik zou dan een aantal grote groepsboxen hebben, 10 hele ruime geboorteboxen en 20 enkele boxen voor de paarden die niet gemolken worden (die kun je weer inzetten voor een manege), een grote afspuitplaats en heel veel weidegang, zodat ze 24/7 naar buiten kunnen.........dat is mijn droomstal! Haha!