Wel / geen musli i.v.m. haver

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schaap

Wel / geen musli i.v.m. haver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 12:29

Ik heb al in de zoekoptie gekeken maar kan niet echt een antwoord vinden.
Mijn paard: KWPN van ongeveer 1.67 meter

Het volgende is het geval:

Ik voer op dit moment:
0.5 schep Pavo All -Sports 's morgens en 0.5 schep 's avonds
1.5 schep Pavo Musli 's morgens en 1 schep 's avonds
0.5 schep Haver van Havens een uur voor ik ga rijden 's avonds.

ik rij 6 dagen per week (2x per week springels , 1x per week dressuurles (intensief) en overige dagen rij ik voor mezelf) en ik rij ongeveer 1 wedstrijd spring of dressuur om de week.

Ik voer mijn paard 's avonds haver bij om hem wat veller te krijgen.

Is mijn voer patroon wel goed?
Ik voer eigenlijk musli bij omdat iedereen dat doet, maar is het noodzakelijk om te voeren? Doe ik er wel goed aan? Of kan ik beter de muslie acherwege laten en hem wat meer brok te geven en haver?
(en dan bv puur als beloning met een wedstrijd muslie geven?)

Wat zouden jullie doen?

p.s. hij krijgt weg gewoon zijn hooi en op zijn tijd een appel of wortel.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:34

Ik heb wel eens gelezen dat veel verschillende soorten voer niet goed zijn. Anders probeer je toch of hij het zonder muesli ook goed doet gewoon meer hooi geven als dat kan.

belinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:51

Het kan aan mij liggen,maar ik vind je voerverhouding niet helemaal kloppen.Je geeft hem nu meer muesli dan brok.Bij normale arbeid hoort het volgens mij andersom te zijn.Ik zou hem 2 keer per dag een hele schep brok geven,aangevuld met 1 keer een halve schep muesli of haver.Allebei vind ik wat veel.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:54

in muesli zitten ook veel suikers. als je paard veel windjes laat komt het daardoor. Knipoog zorgt voor gasvorming.

maar ik vind het ook een beetje raar voerpatroon.
zou de haver door je gewone voer mengen samen met de muesli.
en ik zou meer brok geven en minder muesli.

alleen als je het nou wijzigt, dan wel langzaam aand oen.

alleen wat ik e nou zit te bedenken, als je paard het er goed op doet, waarom zou je het dan veranderen. hij is het waarschijnlijk zo gewend.

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 13:27

Als ik de haver meng met de muslie haalt hij toch niet die energie eruit? dat heb ik wel gelezen hier op bokt. Ze kauwen dan niet op de haver terwijl ze dat wel moeten doen.

Ik wil het voerpatroon aanpassen. Dit omdat ik dus brok - muslie en haver voer. Haver voer ik sinds kort bij en wil hiermee doorgaan. Het bevalt met goed. Hij wordt er "ietsie" veller op.

Is het dan verstandig om met de muslie te stoppen, hij hoeft ook weer niet tonnetje rond te worden.

In welke verhouding kan ik hem dan het beste voeren qua de Brok van Pavo All-Sports en de Haver van Havens?
Dus geen muslie maar alleen brok en Haver.
(hij laat geen windjes Haha! )

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 13:55

En hoe weet je nou hoeveel kg je paard moet hebben dan?

Hoeveel brokkenv - muslie heeft een paard nodig, is daar een soort van test van ofzo? (pavo brokken)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:32

Je kunt ook op de site van pavo kijken en een voederadvies aan hun vragen. Mijn ervaring is alleen dat ze veel meer kg's opgeven dan vaak nodig is. Maar dat is kwestie van uitproberen.

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 16:47

dat duurt dagen zo'n voederadvies.
Ik ga vanmiddag naar de winkel om voer te halen. Een verkooppraatje hebben ze daar altijd.

Is Muslie noodzakelijk in combinatie met Pavo All-sport brok en haver? OF is het alleen maar voor de lekkerheid. En in welke hoeveelheid raad je me aan met het voer?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:53

Op een goede brok met hooi moet een paard het al kunnen doen op zich. Qua hoeveelheden: ik voer altijd op het oog. Beter meer hooi geven dan meer krachtvoer vaak.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:55

Musli zou ik eraf laten, alleen overgaan op brok en haver en veel hooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:24

ik sluit me aan bij het hooi advies, verder zou ik gewoon een brok nemen waar alle vitaminen wel inzitten.
vooral de brok van havens is erg goed.

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:40

Mijn paardje heeft veel last gehad van koliek
Op het moment krijgt hij:
's morgens hooi
's middags 1.5 schep sportbrok + 1 schep musli
's avonds 1.5 schep sportbrok + schep muslie + hooi + 1.5 Kilo Peen
Hier doet hij het echt super op, we rijden echt heel erg intensief, werken 6 dagen in de week + 1 dag relax aan de wandel

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:47

Schaap schreef:
dat duurt dagen zo'n voederadvies.
Ik ga vanmiddag naar de winkel om voer te halen. Een verkooppraatje hebben ze daar altijd.

Is Muslie noodzakelijk in combinatie met Pavo All-sport brok en haver? OF is het alleen maar voor de lekkerheid. En in welke hoeveelheid raad je me aan met het voer?

Dagen??? Ik heb naar PAVO gemaild en dezelfde dag had ik nog bericht terug! Ben daar goed geholpen. Klopt wel dat ze meer opgeven dan ik zelf zou doen maar de combinatie die ik kreeg is mijn paard echt van opgeknapt!

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 09:32

ik heb voor 3 dagen geleden een vraag aan hun gesteld of ze mij een voederadvies wilden geven. Via hun internetsite.
Ik wacht nog steeds.

Ik weet dus ook nog steeds niet of mulsie nou wel goed is ja of nee. En als ik de muslie weglaat hoeveel brok en haver ik dan moet geven.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:41

Hoi Lachen
Ik heb mij in een veevoederhandel laten vertellen dat wij een van de weinige landen zijn die als basis een brok hebben.
Andere landen hebben toch vaak een meusli of iets dergelijks. Je paard schijnt prima op meusli te kunnen leven. Het is tevens ook makkelijker verteerbaar. Het is alleen wel iets prijziger vaak.
Als ik jou was zou ik toch informatie inwinnen bij een veevoederhandel, zoals bijvoorbeeld pavo. Die mensen hebben er voor geleerd en kunnen je het precies vertellen.
En als je paard goed in zijn vel zit: niet te dik of te dun en alle juiste voedingsstoffen binnen krijgt dan zit je toch goed?
Succes

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:16

Mhh vind dat je weinig voert hoor?. Een paard wat zoveel loopt mag best wel wat meer hebben.

Vind je trainingsschema ook best zwaar je hebt zoveel les wat natuurlijk de nodige inspanning vraagt en hij moet dat wel weer kunnen opladen.
Zelf ben ik voorstander van 5x rijden in de week de andere 2 dagen is of longeren of molen. Losstaan zie ik niet als training. Van de 5 dagen is 1x les of soms 2 dus 1x dressuur en 1x springen. De andere dagen gewoon rijden en trainen. Ook in de training afwisseln ene keer meer andere keer minder.

Musli is leuk en lekker maar of ze eer echt wat aan hebben??. Ik zie het meer als extra. Zou meer brok geven en idd haver. De musli is lekker als beloning na de training. Je zou het wat kunnen afwisselen met slobber.

De Pavo kan je ook bellen voor advies dat zou ik zeker even doen maar voor die tijd even je schema bekijken of het niet wat veel is voor je paard. Dit telt natuurlijk ook mee wil je hem fitter hebben.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:38

ik kies hier voor.

's morgens 0,5 schep sportbrok havens 0,5 kruidenreformmusli havens.
's middags 0,5 schep sportbrok " , 0,5 schep gepunte haver havens.
's avonds 0,5 shep sportbrok", 0,5 schep kruidenreformmuslie havens.

ik geef hem niet altijd haver het ligt eraan hoe zwaar de arbeid is waar ik op dat moment mee bezig ben, in de zomer zal ik hem dit eerder geven dan in de winter, in de winter krijgt mijn paard sowieso veel minder ivm fris heid.

ik zou altijd kiezen voor een basis van een sportbrok ongeacht welk merk.
en van daaruit verder kijken wat je paard nodig heeft.
mijn paard loopt al jaren prima op deze manier van voeren, ik ben hem sinds het voorjaar haver bij gaan voeren omdat we toen veel zwaarder trainden, als ik maar weinig train gaat de haver er af.

succes ermee

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 16:49

Op de maandag en dinsdag staat mijn les vast (eerst loswerken dressuur, daarna springen)
Woensdag moet ik hem wel rijden omdat het niet goed is om hem weinig te laten doen na een springles.
Donderdag dressuurles, staat ook vast. Dan moet ik vrijdags weer rijden omdat het anders niet goed is voor zijn spieren.
Zaterdags rij ik niet zo intensief, soms i.p.v. rijden laat ik hem in de bak los. En op zondag mogen we niet rijden. Verward

ik werk 40 uur per week dus 's middags voeren kan niet.
Ik rij alleen maar in de avonduren.

Hoeveel brok zou ik moeten vervangen met muslie dan?

( ik weet zo eingelijk niet of hij beter reageerd op brok dan op musli, de manege waar wij eerst stonden kreeg hij alleen maar brok en hooi. Op de manege waar ik nu sta geeft bijna iedereen muslie. Daarom ben ik ook musli gaan voeren. Maar ik wil het eens weer proberen zonder musli, kijken of hij dan "vitter, veller" wordt. Maar in welke verhouding kan ikdat dan het beste geven als ik de musli ga vervangen? Ik heb Pavo Energie-controll.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:30

Waarom ben je overgegaan als het met brok goed ding?. Bedoel wat iedereen om mij heen doet prima maar ik hoef natuurlijk niet te gaan volgen.

Kan begrijpen dat je lessen vast staan maar dan als nog vind ik het best zwaar. Dus hij heeft de nodige brok wel nodig. Hij moet dus wat hebben zodat hij snel hersteld na arbied en dus de volgende dag er weer fit tegenaan kan gaan.

Voer je nog iets van vitamine naast voer?.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:39

belinnie schreef:
Het kan aan mij liggen,maar ik vind je voerverhouding niet helemaal kloppen.Je geeft hem nu meer muesli dan brok.Bij normale arbeid hoort het volgens mij andersom te zijn.Ik zou hem 2 keer per dag een hele schep brok geven,aangevuld met 1 keer een halve schep muesli of haver.Allebei vind ik wat veel.

Ik sluit me hier bij aan. De mijne krijgt 's morgens 1 brok, halve musli en halve haver. Verder nog een dikke plak hooi. Hij loopt de hele dag in de wei.

's avonds krijgt hij 2 of 2,5 brok, halve musli en halve haver, en dikke plak hooi.

De musli voeren we gewoon omdat ze dat lekker vinden. Verder heeft het voor ons geen functie. Die van ons krijgt wel wat meer, omdat hij ook SGW's loopt en wat groter is in afmeting dan die van jou. Maar verder komt het rijpatroon aardig overeen. De brokken zijn het belangrijkste bestandsdeel van het voer, samen met het hooi.

Kenya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:40

Als je wil weten hoeveel je moet voeren moet je volgens mij op het volgende letten:
type paard ( warm of koudbloed)
geslacht
conditie
leeftijd
training

Ik heb een 5 jarige kwpn ruin die 5 maal per week een redelijk zware dressuur gerichte training krijgd. Hij krijgd ook pavo all sports en 3 kilo verdeeld over 3 keer per dag. Plus ongeveer 5 kilo hooi per dag. ook verdeeld.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:59

je kunt deze vraag ook stellen aan een voer deskundige op de site van divoza kun je al je vragen stellen je krijgt dan echt goed advies

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:11

Ik zou jouw brok en muslie omruilen..
Dus de brok als basis en de musli erbij..

Dus 's morgens en 's avonds 0.5 musli
En dan 1.5 en 1 kg brok.

Haver kan je zo laten.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:12

Ik zou ook inderdaad meer brokken geven i.p.v muesli enzo

Schaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 14:42

ik ben het voerpatroon aan het doen van:

1.5 brok ochtend met 0.5 haver
1.5 brok avond met 0.5 muslie

en dan gewoon zijn hooi.

Via divoza heb ik dit voedingspatroon ook doorgeveven.