Ik ken een pony die extreem laks is. Ik heb al wel eens staan kijken, en ook wel een tips gegeven maar de pony is zo laks en raakt niet geimponeert door been/kuit/sporen of zweep. Je kunt drijven, porren, schoppen en slaan wat je wilt, maar de pony gaat praktiscg geen stap harder lopen. Het is geen manege pony, er rijden per week 3 verschillende personen op.
Nu is mijn mening dat je elk paardje kan leren voorwaarts gaan op de juiste hulpen. Maar bij deze pony dus niet. Dat verbaasd mij ten zeerste en nu vraag ik me af of er meer mensen zijn die ervairngen hebben met zo een sloome, lakse donder.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met dergelijke extremen.
Mac
Geplaatst: 08-11-04 11:03
Ik denk dat deze pony de luiken dicht heeft gegooid. Drie maanden de wei op, daarna veel buitenritten en dan langzaam opnieuw beginnen in de bak?
Amadeo
Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-04 11:06
is best een goed plan, kan ik aan ze voorleggen. Zo komt de pony inderdaad over, volslagen lusteloos, saai, nukkig en vooral niet voorwaarts. Ik zie ze deze week ws wel, ik geef het door!
Sanet
Geplaatst: 08-11-04 11:39
Of op een hele andere manier beginnen, niet erop, maar ernaast..
Delphi2
Geplaatst: 08-11-04 12:10
Misschien eerst eens zorgen dat de pony graag voor je wil werken, dus belonen voor alles wat hij (goed) doet. Gewoon zorgen dat het beestje plezier erin krijgt, dus dingen gaan doen waarvan je weet dat hij ze leuk vind. Paar maandjes de wei op en dan met leuke buitenritten beginnen is denk ik een hele goede tip.
nikkigioa
Geplaatst: 08-11-04 12:17
Deze pony klinkt een beetje afgestomd. Blijkbaar heeft hij zijn plezier in het rijden een beetje verloren. Een tijdje niet de aandacht op het voorwaarts rijden vestigen. Andere afwisselende dingen met hem doen die hij leuk/moeilijk vindt zodat hij weer wat plezier in het rijden krijgt. In de bak kan je je aandacht vestigen op bijvoorbeeld creatieve figuren rijden, overgangen en dat soort dingen. Als het maar even iets anders is! Vindt hij springen leuk? Zet eens een spring neer. Een buitenrit -alleen of met andere paarden- vinden de meesten paardjes altijd wel leuk! Je kan ook oefeningen met hem doen zoals kunstjes leren. Mijn pony bakt daar niets van maar het staat garant voor plezier voor beiden! Een tijdje lekker de wei op kan je natuurlijk voorstellen, dat zou fijn voor hem zijn! Als hij wat lekkerder in zijn vel zit en weer wat beter loopt kan je natuurlijk best vragen wat voorwaartser te lopen. Wees duidelijk en niet bang dan streng voor hem te zijn. Ik hoop dat het gaat lukken! Veel succes!