ik vraag me 1 ding af waarom zijn de vaders alltijd bekender dan de moeder.
Het lijkt net of de dekhengsten belangrijker zijn dan dekmerrie's?
Of ligt dat aan mij?
Passionato
Geplaatst: 07-11-04 23:41
is ook zo.. Hengsten kunnen voor heeeel veel nakomelingen zorgen, en hun genetische inhoud dus veel meer doorgeven. Merries kunnen maar een bepert aantal krijgen, dus zijn ze in dat opzicht ook minder belangrijk. Vandaar dat ook de hengsten zo gekeurd worden, en de merries veel minder,
Saskia9
Geplaatst: 07-11-04 23:43
een hengst kan in een jaar meerdere veulens doorgeven, en een merrie kan maar 1 keer per jaar een veulen op de wereld zetten..
wil je een echt goed paard, dan is de merrie ook een goed paard met goed papier en 1e premies
Siempie
Geplaatst: 08-11-04 00:05
Saskia9 schreef:
een hengst kan in een jaar meerdere veulens doorgeven, en een merrie kan maar 1 keer per jaar een veulen op de wereld zetten..
Momenteel nog wel, alhoewel embryotransplantatie wel in opkomst is. Hierdoor zouden er ook van merrie's meerdere nakomelingen per jaar kunnen worden voorgebracht ( natuurlijk altijd minder dan van een hengst).
Brendageene
Geplaatst: 08-11-04 10:58
omdat de hengst idd veel meer veulens kan 'krijgen' dan de merrie. Het is trouwens geen dekmerrie hoor, heb nog nooit een merrie zien dekken haha Je kan het beter een fokmerrie noemen.
Lusitana
Geplaatst: 08-11-04 13:11
Niet overal wordt veel waarde gehecht aan de hengst. Een veulen kent gewoonlijk zijn vader niet en imiteert de moeder. Daarom telt voor karakter en gangen de moeder veel meer. Ook qua bouw lijkt een veulen vaak meest op de moeder. Niet alle hengsten drukken hun stempel op het nageslacht! In engeland krijgt bij bepaalde stamboeken (ik weet het niet of het met andere ook zo is). Het veulen en naam met de eerste letter van de naam van de moeder. Je kunt dan zo makkelijk nazien wie de vrouwelijke voorouders waren. de mannetjes zijn daar dus helemaal niet belangrijk! En zo is het ook in een aantal andere landen. In Nederland wordt trots gesproken van ik heb een zus en zo en noemen dan de vader. Nou er wordt genoeg gesjoemeld in de fokkerij, dus je kan alleen zeker weten dat hte de vader is, als je een bloedproef laat nemen. (misschien is dat tegenwoordig standaard, ik ben er al een tijdje uit). Maar dat een paard een bekende of goede vader heeft, is helemaal geen garantie dat het ook een goed paard word. Te veel mensen staren zich daar op dood. Jammer hoor. Er wordt dus nog steeds gefokt met kreupele moeders (en veel oorzaken van kreupelheid zijn erfelijk) en met valse moeders (en die maken hun veulentjes ook meteen vals). Maar wel een goeie hengst erop... wat heeft dat voor zin?
Passionato
Geplaatst: 08-11-04 13:49
Daar heb je wel gelijk in Lusitana, maar het blijft natuurlijk een feit dat de hengsten een veel grotere stempel drukken op de fokkerij, gewoon omdat ze meer nakomelingen krijgen! Als een hengst een erfelijke afwijking heeft,w ordt dat dus veel meer doorgegeven als dat een merrie dat heeft. Zelfs met het draagmoeder systeem (embryo's spoelen) komt een merrie niet aan het aantal van de hengst. Toch blijf ik inderdaad ook van mening dat het fout is om zomaar overal een hengst op te gooien. Wat dat betreft is de Duitse fokkerij verder, als je een Holsteiner hengst hebt, kun je niet zomaar met je kwpn merrietje aankomen om hem te laten dekken. Daar zijn ze wat selectiever. In engeland had je inderdaad aan het begin van de volbloedenfokkerij de zogenaamde "Royal mares" maar dit was maar een heel klein groepje. Het nadeel hiervan is weer dat de genetische variatie ook kleiner is. En dan heb je nog een punt, als je een goede fokmerrie hebt, zal die niet hoog ind e sport kunnen lopen. Als je er (bijna) elk jaar een veulentje van wilt, is het natuurlijk onmogelijk om daar nog mee in de top te komen. Met eenhengst is dat daarentegen wel weer mogelijk. Hier gaat mede door het draagmoedersysteem verandering in komen.
Lusitana
Geplaatst: 08-11-04 14:13
Toch denk ik dat het met de erfelijke overdracht van de hengt zijn kwaliteiten (of gebreken) wel mee valt. Er zijn maar weinig hengsten die iets typisch door vererven. Verder kan ik me aansluiten bij wat je zegt. Eigenlijk best wel een interessante discussie!
Solvej
Geplaatst: 08-11-04 14:18
Ik denk dat een hengst niet persé sterkere genen heeft. Zo ken ik twee paarden met verschillende vaders maar met dezelfde lastige moeder wat ook lastige paarden waren. Slechts een voorbeeld. Het verschilt per paard welke sterkere genen heeft. Het is puur om het feit dat hengsten het hele jaar door kunnen fokken en merrie's maar 1x per jaar. Voor de hengst is naamsbekendheid dus ook veel belangrijker.
ingvdh
Geplaatst: 08-11-04 14:19
De merries zelf zijn vaak niet beroemd, maar wel de stammen waar de merrie's uit voortkomen. Daar wordt tegenwoordig ook een groot belang aan gehecht.