ervaringen met een luchtzuig muilkorf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpiet

ervaringen met een luchtzuig muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 22:49

hoi mijn pony doet de laatste tijd erg kribbenbijten. hij doet het niet de hele dag door maar als ie gespannen of erg druk is. hij staat overdag in de paddock met nog 2 paarden en savonds op stal. met een luchtzuig band heb ik niet zo goeie ervaring .
hij ging er gewoon dwars door heen. dus daar ben ik mee gestopt.
sinds enkele dagen heb ik nu een muilkorf voor hem. waar ik erg mee blij ben.
nu hoop ik op mensen die eff wil reageren met hun ervaringen met een muilkorf.

knuffel sharon en el carino piedro Lovers

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:20

een muilkorf, schaam je.
staat zo'n paard zich daar te vervelen, kan niet even knabbelen aan een stro-tje of zichzelf even jeuken. je ontneemt hem zijn paard zijn.

ik zou kiezen voor het luchtzuigen, het is vervelend om te horen of te zien, maar het zij zo. Zoek de reden van de stress eens op, lijkt mij veel logischer en geef dat paard iets te doen.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:10

Als je zo'n "draadwerk" muilkorf hebt, geen enkel probleem. Dat strootje knabbelen kunnen ze dan ook nog! Ze kunnen zelfs gewoon eten. Het ziet er alleen niet zo florisant uit.

Tegenwoordig heb je meer keus in luchtzuig banden, die van leder, daar hoor ik altijd veel positieve reacties over.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:26

Een paard dat echt behoefte heeft aan luchtzuigen zal ook met zo'n muilkorf om manieren vinden om door te gaan. Misschien gaat hij anders wel weven of iets anders aanleren.
Verder sluit ik me aan bij wat Kiana zegt: probeer de oorzaak te vinden en weg te nemen in plaats van enkel het symptoom (luchtzuigen) te verhinderen. Lachen

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:51

PeruaansePas schreef:
probeer de oorzaak te vinden en weg te nemen in plaats van enkel het symptoom (luchtzuigen) te verhinderen. Lachen

Hier ben ik het ook mee eens, maar vaak is het luchtzuigen een gewoonte geworden. Ook als je voor voldoende afleiding zorgt, gaan de hardnekkige luchtzuigers vaak gewoon door.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:57

Als je paardje die gewoonte nog niet zo lang heeft, zou ik snel actie ondernemen en dan met name richting maagklachten. Bijvoorbeeld Maagcompositum van www.dierdrogist.nl of GastroCare van www.pardoes-aurora.nl

Onze luchtzuiger heeft de Miracle Collar, maar gaat daar ook nog door heen en strakker durf ik 'm niet te zetten. Ben dus ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen met een muilkorf omdat ik daar ook aan zat te denken.

=^.,.^=

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:18

Unity schreef:
Hier ben ik het ook mee eens, maar vaak is het luchtzuigen een gewoonte geworden. Ook als je voor voldoende afleiding zorgt, gaan de hardnekkige luchtzuigers vaak gewoon door.

Dan is misschien de werkelijke oorzaak niet aangepakt (bv maagklachten, slechte huisvesting, te weinig beweging).

@farichta: Miracle banden zijn echt ongezond. Kale plekken, een band die in de nek is gegroeid, strottehoofdbeschadigingen... Let op dat de oplossing niet erger wordt dan de kwaal. Zie verder [MD] Centrale discussie over luchtzuigen

@TS sorry voor off topic gaan Lachen

Verder geen ervaringen met een muilkorf. Heb je een foto of plaatje?

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:44

Bij ons op stal heeft ook een paard een muilkorf gekregen. Bij hem is ook alles geprobeerd het luchtzuigen op te lossen, maar tevergeefs. Nu heeft hij naast zijn zuigband ook een muilkorf, en hij krijgt het NOG voor elkaar. Maar in ieder geval een stuk minder.

Het ziet er koddig uit, maar hij kan gewoon eten en drinken. Heeft hem trouwens wel een tijd gekost voor hij de drinkbak aan de praat kreeg met dat ding om, dus het was wel een paar weken emmers sjouwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:59

Waarom wil je het luchtzuigen stoppen? Zolang het dier er geen koliek van krijgt snap ik niet waar je je druk om maakt. De mijne doet het ook en dat is haar tik. Prima, maar de stress die ze krijgt als ze het niet meer doet vind ik nog dieronvriendelijker.

Veel en vaak ruwvoer voeren, voldoende naar buiten en verder je niet druk maken erom.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:00

Het is geen diervriendelijke oplossing. Beter is de oorzaak aan te pakken. Dus is het verveling: zorg voor afleiding.
Voedingssupllementen zoals maagcomposituum kunnen goed helpen. Zorg dan wel dat je er veel ruwvoer bij geeft! Er staat trouwens nu een advertentie van jordens hippo speciaal voor luchtzuigers. Een nieuw soort brokjes uit amerika om bij te voeren. Zou gauw eens zoiets proberen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:28

als je paard dit al langer doet komt ie er waarschijnlijk niet meer vanaf. Bij osn op stal hebben we ook een luchtzuiger. die heeft alle maagpoedertjes die op de markt zijn gehad. krijgt voldoende ruwvoer staat elke dag op de wei. Op stal heeft hij een speelbal liggen, een zoutblok, een oranje pion en uitzicht op een geitewei, en toch blijft hij zuigen.
Hij heeft een jaar lang een muilkorf omgehad. Dit heeft toen heel goed geholpen. ze kunnen nog gewoon eten en drinken, alleen niet zuigen. Alleen na ongeveer een jaar heeft hij toch een manier gevonden om met muilkorf te zuigen.

nu staat hij in een stal waar ze echt niets kan vastpakken. Geen voerbak hij eet van de grond. drinkbak is iets omheen gebouwd waardoor hij niet kan zuigen. de trailies van deze stal staan te dicht op elkaar om vast te kunnen pakken en het luik zit nu dicht zodat hij het weefrek niet kan pakken. En nu wordt het pas minder. hij kan alleen nog maar zuigen als hij op de poetsplaats staat.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:28

Ow en dit paard kreeg er dus wel koliek van. je kon het ook tijdens het rijden merken dan liet hij heel veel scheten. Ook is het gewoon heel slecht voor de tanden en kost het veel energie.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:19

Het betreft hier de pony van mijn zusje... de pony doet (nog) niet luchtzuigen maar heel erg kribbenbijten. Hij staat hele dagen buiten en alleen s nachts op stal. Hij staat buiten met een paar andere paarden en ze hebben genoeg te doen (hooi, gras, takken) maar het is gewoon een tik van hem. Zoals mijn zusje al zegt gaat het met de muilkorf om goed, en kan hij ook nog gewoon eten en drinken! We willen graag voorkomen dat het kribbenbijten luchtzuigen wordt, 2 paarden in onze omgeving zijn hier namelijk aan overleden.

@ Kiana, wees wat minder snel in je oordelen! Ik vind trouwens jou manier van rijden op stang ook niet echt diervriendlijk...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:50

zozo, je vraagt toch een mening ? Ben altijd snel in oordelen, als je niet tegen kritiek kan moet je geen topic starten.
heb wel ervaring met luchtzuigers en weet echt wel waar ik het over heb.

die stang ? dat is een pelham, gebroken. Moet je eens kijken hoe vol ik in de teugels hang, zit ook nog prikkeldraad omheen.
Dus niet. lees mijn profiel en je weet waarom.
Ik respecteer mijn paard en doe wat voor hem prettig is. in dit geval is het de pelham. hij is er rustig van in zijn hoofd. Door een slecht verleden is hij nog steeds bang voor een gewoon bitje.........helaas.
Aangezien je eerst de oorzaak moet aanpakken ( angst) ben ik hier uitgekomen en bouw ik langzaam af. Vertrouwen en ontspanning, dat is wat ik wil en nu inmiddels ook heb.

Diervriendelijk, ik denk in dit opzicht zeker............

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 01:03

Ieder zijn of haar ding...

superpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 11:14

ik heb een gaas muilkorf hoor en hij kan nog eten en lekker spelen hoor hij kan alles nog behalve luchtzuigen anders deed ik het toch niet

superpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 11:21

nou ja ik vind gewoon iedereen moet zijn eigen keuzes maken bij haar paard! je kan kiezen of paard koliek slechte tanden en gevolg is dodelijk of iets gebruiken waarmee die alles nog kan maar wel stuk veiliger ik doe het toch ook niet om me paard te pesten ik wil ook gewoon dat ie normaal kan leven in de plaats van elke x koliek enzo

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:54

bij ons op stal staat ook een ernstige luchtzuiger, maar hij heeft zijn ijzeren luchtzuigband gebroken. hij zat ook aardig strak, maar zuigt er gewoon door heen. en het is gewoon een gewoonte geworden voor hem.
hij laat er ook veel windjes van en heeft soms wel is gaskoliek.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:58

Iemand die ik ken had er ook 1 voor zijn paard en toen is ie blijven hangen ofzoiets en is er een draadje losgegaan en hij lag helemaal open enzo...
Ik weet niet meer wat er nou precies gebeurde, maar het is iig niet leuk afgelopen..

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:13

Bij ons op stal heeft er een paard gestaan met een muilkorf. hij had deze om omdat hij dekens sloopte. Ik vindt het echt ondingen. Ik ben het met de andere eens, dat je eerst de oorzaak aan moet pakken. Heeft hij bijv. geen maagzweren of een geirriteerde maag door het maagzuur?? van kribbebijten/luchtzuigen krijgen ze namelijk GEEN koliek. Het is vaak andersom. ze hebben vaak al pijn of maag/darmproblemen, waarvan ze koliek krijgen. door die maag/darmproblemen gaan ze vaak ook zuigen.
kribbebijters zuigen trouwens ook lucht.
Ik heb zelf een kribbebijter die ook een tijd met een band om heeft gelopen. op een gegeven moment werd hij zo chagerijnig en gestressed omdat hij niet kon zuigen, dat ik de band af gedaan heb. ik heb voor veel afleiding gezorgt d.m.v. veel hooi/stro en speeltjes en veel buiten. op een gegeven moment werd het iets minder. na onderzoek door de dierenarts, bleek hij maagzweren te hebben. dit was dus de oorzaak van het kribbebijten. hij heeft hiervoor nu een aantal middelen gehad, en het wordt steeds minder. dus met een muilkorf los je het probleem kribbebijten echt niet op. je maakt de problemen er alleen maar erger mee. met het risico dat die pony zo meteen gaat luchtzuigen zonder iets vast te hoeven pakken.