Dierenartsenopleiding???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanneke

Dierenartsenopleiding???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 21:13

Ik heb dit jaar mijn examenjaar.
Hierna zou ik graag verder gaan voor dierenarts. Maar weet iemand van jullie misschien welk niveau je hiervoor moet hebben?

Of weet iemand van jullie misschien een school waar je voor dierenarts kunt gaan leren?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:18

Ik weet wel dat je zowiezo overal een 9 voor moet hebben...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:20

VWO of atheneum met zeker natuur-, wis- en scheikunde
het is een universitaire opleiding met loting, dus de kans dat je wordt uitgeloot is niet ondenkbaar.

In Nederland kan je alleen in Utrecht voor dierenarts studeren

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:24

Jah inderdaad, VWO met N&G of N&T (weet niet zeker of je perse biologie moet hebben)
Uh.. geen 9 hoor..

Je moet gemiddeld een 8 staan, dan hoef je niet in te loten. Als je gemiddeld lager dan een 8 staat moet je loten... dat gaat met halve punten. Dus als je gemiddelde (van al!! je cijfers die meetellen voor je examen/diploma) tussen de 8 en 7,5 ligt dan zit je in de eerste lotingsklasse en heb je de meeste kans om ingeloot te worden, naarmate je gemiddelde lager wordt, des te kleiner is ook de kans dat je ingeloot wordt.
Maaaar.. dit soort dingen kun je ook vinden op de sites van de IBG en de site van de UU (unniversiteit Utrecht). In België hoef je niet te loten... dus dat is ook een optie..

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 21:32

Dus als ik (als ik slaag) dit jaar het VMBo-theoretisch diploma krijg, kan ik niet verder gaan voor dierenarts?

Of kan dat wel in Belgë?

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:35

Nee dat kan niet. Ook niet in belgie

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:36

Nee dat klopt, dan kan je niet doorgaan voor dierenarts, dan kan je een MBO opleiding gaan doen bijvoorbeeld naar het Groenhorst college een opleiding paardenhouderij gaan doen

Ook op jouw school is een decaan die er alles van weet, misschien kan die je goed voorlichten over de mogelijkheden met jouw vooroppleiding Lachen
Laatst bijgewerkt door Morrie op 07-11-04 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:37

dan zou je eerst vwo moeten gaan doen ,

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:40

smurf schreef:
Nee dat klopt, dan kan je niet doorgaan voor dierenarts, dan kan je een MBO opleiding gaan doen bijvoorbeeld naar het Groenhorst college een opleiding paardenhouderij gaan doen

Ook op jouw school is een decaan die er alles van weet, misschien kan die je goed voorlichten over de mogelijkheden met jouw vooroppleiding Lachen

Je kunt ook een MBO opleiding dierverzorging in breda gaan doen.
ik zit daar ook op school en ik zit nu in het 3e jaar (van de 4)
ik zit niet in de doorstroom klas, maar ik had daar wel voor kunnen kiezen.
en als ik met doorstromen had gekozen dan had ik naar het HBO gekunt en daarna naar de uithof (opleiding dierenarts)
Kom je uit belgie? bij mij uit de klas zit ook een meisje die uit belgie komt en die reist elke dag heen en weer.
Het is best te doen zegt ze.
Misschien is dat wat voor je? de school heet AOC PRINSENTUIN COLLEGE in BREDA.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:44

Na het VMWO moet je eerst je havo doen lijkt me.. En daarna nog een keer VWO.
Maar dat lijkt me allemaal nogal wat omzichtig.
Ik wil niet banketstaaf doen, maar je doet waarschijnlijk niet voor niets nu VMBO.. Dan zou je daarna nog 4 en 5 havo moeten doen, dan kun je instromen in 5 vwo, en dan moet je 6 vwo ook nog doen. Om daarna nog eens een 6 jarige (waar de meeste mensen 7 jaar over doen) opleiding doen....
Maar goed, als dat echt is wat je wilt.. dan moet je eens contact opnemen met de universiteit van utrecht, om te zien of ze iets van een aangepast traject hiervoor hebben.

Ik denk persoonlijk dat je niet je zinnen hierop moet zetten. VWO en Universiteit is zeker niet iets om makkelijk over te denken (en ik kan het weten )

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 21:47

Ik denk toch dat ik maar iets anders moet gaan kiezen, als ik het hier zo lees Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:49

voor zover ik weet kan je van het VMBO niet naar de HAVO, dan moet je eerst een MBO opleiding doen.
Ik werk op een ROC, met allemaal MBO opleidingen en wij nemen in niveau 4 eigenlijk alleen menen met HVO aan, VMBO-ers doen niveau 2 bij ons....of 1, als dat kan (alleen koksopleiding)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:58

Je kan na het VMBO toch Havo doen? Als je je diploma gehaald hebt??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:00

bij ons niet hoor, wij nemen op het MBO mensen met een HAVO opleiding aan, dus ik denk niet dat je van VMBO naar HAVO kan, HAVO-3 misschien Verward

Ik zal het morgen eens aan mijn collega vragen, die is decaan

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:04

NathanLover schreef:
Ik weet wel dat je zowiezo overal een 9 voor moet hebben...

Das onzin... Je moet gewoon geluk hebben of je ingeloot wordt of niet. Mijn nicht is geslaagd met gewoon gemiddelde cijfers, de 1e x is ze uitgeloot en het jaar erna is ze gewoon ingeloot.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:08

Vriendinnen van mij die de mavo gedaan hebben, moesten perse van hun leraren havo daarna gaan doen, omdat die het belachelijk vonden dat ze een mbo opleiding gingen doen... (omdat ze dus wel beter konden, en ze waren het er zelf ook wel mee eens hoor..)
En het spijt me zeer, maar ik ga met mijn havo niet een mbo opleiding doen

Dit is allemaal niet denigrerend bedoeld tegen mavo/vmbo/mbo maar als je beter kan, dan moet je dat eigenlijk ook doen.. vind ik.. dus niet boos worden Schijnheilig

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:10

ja van de vroegere MAVO kon je naar de HAVO (4e klas) maar de MAVO is opgeheven en het niveau van VMBO theoretische leerweg is toch lager dan van de vroegere MAVO

Ben benieuwd wat je met je HAVO diploma nog meer kan doen tegenwoordig...... behalve een beroepsopleiding (MBO dus), PABO of CIOS

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:12

HBO??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:13

dat vraag ik me af.... zal je hele goede punten moeten hebben!

Ik vraag het morgen even na op m'n werk....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:16

of je moet je propedeuse halen op een aansluitende HBO opleiding... dan kan je ook aan de loting meedoen.

Ik kan me bv met mijn propedeuse HBOv, medicijnen gaan studeren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:16

Je kunt gewoon naar het HBO als je je havo diploma gehaald hebt hoor.. voor sommige opleidingen moet je een bepaald profiel hebben...

*LOL*

Eeeeeecht waar

Vorig jaar heb ik mijn Havo diploma gehaald (wel met goede cijfers, maar ook met minder goede cijfers had ik gewoon HBO mogen gaan doen). Ik ga dit jaar proberen mijn propadeuse van het hbo te halen, om volgend jaar in te stromen op de universiteit..

(ook dat is trouwens een manier om dierenarts te worden... havo doen, hbo propadeuse halen, en dan proberen in te loten voor dierenarts)

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:30

Je kunt dan de opleiding op HBO nivo gaan doen,die ik nu doe. Er waren namelijk medestudenten, die vorig jaar waren uitgeloot voor Diergeneeskunde en dus hbo dier en veehouderij gingen doen op INholland in Delft.
Vorig jaar hun propedeuse gehaald en nogmaals ingeschreven. En jawel, het meisje die het zo heeft gedaan is nu in Utrecht begonnen.
ZIj had echter wel al VWO, toen HBO propedeuse.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:32

Sanet, van welke opleiding haal jij je propadeuse nu dan? Want het lijkt me dat het wel een opleiding moet zijn die er iets mee te maken heeft, of niet?
Ik zit nu in 5 Havo (2e keer) heb een natuurprofiel en ik wil ook heel graag dierenarts worden, maar ik wist niet helemaal niet dat het op deze manier ook kan, dus ik blijf dit topic even volgen .
Laatst bijgewerkt door Utopiaatje op 07-11-04 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:35

Nou ja, ik wil geen dierenarts worden... dus doe niet een opleiding die kant op Knipoog
Ik studeer nu Informatica.. en wil volgend jaar op univesitair niveau instromen bij kunstmatige intelligentie. Dat lijkt me leuk..

Het lijkt me dat je een HBO opleiding moet zoeken die wat te maken heeft met diergeneeskunde.. wat dat ongeveer moet zijn, moet je de decanen of ander volk van die opleiding vragen. Ik heb ook geinformeerd bij de universiteit van Groningen waar ik kunstmatige intelligentie wil gaan studeren welke HBO opleiding daar het best op aansluit.
Daar deden ze er helemaal niet moeilijk over en vonden ze het zelfs leuk dat ik dat wou gaan proberen..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:36

Je maakt trouwens met HBO propadeuse meer kans dan met VWO met een laaggemiddelde..