Bitloos, side-pull...Help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_

Bitloos, side-pull...Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 20:15

Hey,

ik kwam laatst op internet een bitloos hoofdstel tegen, een zogeheten "Side-Pull", maar ik kreeg de indruk dat je zo'n hoofdstel niet zomaar bij elk paard gebruikt. Verder heb je aan bitloze hoofdstellen ook die op de neuszenuwen inwerken, Hackamore geloof ik.

Maar ik zou juist bitloos willen rijden omdat ik denk dat dat natuurlijker is, en niet om juist op andere plekken ongewenst druk uit te oefenen.

Nu vraag ik me dus af, wat is het verschil in bitloze hoofdstellen, en wanneer gebruik je ze? Kan je ook gewoon bitloos rijden omdat me dat vrijer lijkt? En welk hoofdstel moet je dan kiezen?

Alvast bedankt! Cool

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:15

Ik heb zelf deze besteld:
http://www.paardenservice.nl/hoofdstellen.html
Is wel niet goedkoop, maar als je niet tevreden bent kun je hem binnen 30 dagen terug sturen. Ik wil zelf ook wat "vriendelijker" rijden dan met een bit, en heb voor deze gekozen omdat deze niet zo hard inwerkt als een hackamore, maar naar wat ik gelezen heb toch heel goed schijnt te werken, ook voor paarden die normaal hard in de mond zijn. Ik krijg hem hoop ik in de loop van deze week binnen. Ben eens benieuwd hoe hij bevalt. Voor dat geld moet ik er heel tevreden over zijn, anders is het zonde, dan gaat hij terug.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:30

Om het uit te proberen kan je gewoon ook met je stalhalster rijden, met twee touwen aan dezelfde ring aan de onderkant.... Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:34

Met een bitloos hoofdstel kan je stopppen door aan de teugels te trekken(ik bedoel zachtjes he!!!) waardoor er druk op de neus komt en de adem een beetje wordt afgeknepen. Dus je meot wel een rustig paard hebben.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:36

ik rijd zelf met een touwhalster. als je paard netjes op de hulpen reageert, is dat net zo veilig en erg vriendelijk voor je paard. ik rijd er ook endurancewedstrijden mee, maar dat moet je paard natuurlijk wel gewend zijn. probeer er eens gewoon wat grondwerk-oefeningen mee, en als dat goed gaat rijden in de bak. jelmer kan er ook op nageven, dat moet je gewoon een beetje uitproberen. en als je ermee naar buiten wilt: doe het eerst eens onder je hoofdstel, dan kan je wisselen als het niet veilig voelt. Knipoog
mijn halster heb ik besteld bij emiel voest (www.emielvoest.nl) maar er zijn heel veel anderen die ook goed zijn, of je kunt ze zelf maken. (wat ik wel fijn vind is dat er bij die van mij een zacht leertje om de neusriem zit, dan snijd het niet en het zweet ook minder)

gewoon lekker mee expirimenteren, het is niet voor elk paard een goede oplossing denk ik, maar als je er vertrouwen in hebt moet je het zeker proberen!

let wel op wat je omgeving er op uit doet. ik kreeg in het begin heel veel reacties van mensen die het levensgevaarlijk vonden, dan moet je dus ook geen risico´s nemen. stel dat er wat gebeurt, wijzen (hele domme, maar wel veel) mensen direct naar je halster/bitloze hoofdstel. Boos!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:40

missSisa, onze degens kruisen weer. Een bitloos hoofdstel is niet gemaakt om de adem af te knijpen, dan zit de neusriem veeel te laag. Die hoort twee vingers onder het uiteinde van het jukbeenuitsteeksels te zitten en dan werkt het gewoon op de neusrug.
Een sidepull is meer een rijhalser.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:43

Met dubbele teugels rijden is een mooie overgangsfase kan makkelijk trouwens:

Afbeelding

ik heb hier trouwens nog twee touwhalsters liggen een witte en een blauwe, ongebruikt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 07:52

In december komt er een artikel in de BIT over bitloos rijden met de verschillende hoofdstellen.
Overigens kun je die sidepuls van paardenservice.nl beter bij goedhard.nl kopen, daar zijn ze veel goedkoper en zijn precies dezelfde.
Ik heb een bitloos hoofdstel van emiel voest en een biothane sidepull, persoonlijk vind ik de eerste lekkerder inwerken...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:53

Ik hbe zelf een sidepull gehad, maar ik vond er geen meerwaarde aanzitten als mn touwhalster. Ook heb ik een emiel voest hoofdstel gehad, dat reed ook wel fijn

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:43

Ik heb een s-hackamore. Die werkt in op de neus, onder de kin en achter de oren. Ik gebruik hem alleen als ik buiten rij, maar hij kan er ook nageeflijk mee lopen. Mijn paard is trouwens wel behoorlijk heet, maar valt prima in te houden. Ik werd gewoon veel met stem en zit.