HELP bak-probleem TIPS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

HELP bak-probleem TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:06

Bij ons op stal hebben we een probleem met de binnen EN buitenbak. De buitenbak is twee jaar geleden aangelegd met geel zand +/- 50 cm dik. Dit is na twee jaar nog steeds niet ingezakt en zo ontzettend mul dat het net duinzand lijkt het is veel te te zwaar om in te rijden. Ik rijd er dan ook nooit in, op een enkele keer na dat het een hele week heeft geregend en dat het redelijk te doen is. Egenaresse doet nooit wat aan de bak omdat zij van mening is dat het vanzelf moet zakken (heeft het al twee jaar de tijd voor gehad Verward )

De binnenbak is keihard en er zitten allemaal kuilen en bulten in. Kortom je kunt er geen oefeningen in rijden en ik rijdt altijd op de tweede hoefslag omdat de 1e hoefslag te hard is (je hoort ze erop klepperen ).
De stal-eigenaresse weet ook niet meer hoe ze dit op moet lossen. Lostrekkken met de trekker werkt niet (het is een week los en de kuilen en bulten blijven) sproeien kan alleen als het echt heel erg gaat stoffen omdat het anders te nat en glad wordt.

Ze heeft voor beide bakken profesioneel advies gevraagd aan meerdere mensen maar dit is ook niet echt onafhankelijk en iedereen zegt weer wat anders.
Andere bodems heeft ze geen geld voor. Dus alleen tips gevraagd voor een beter onderhoudt (evt mischien iets erdoor mengen). Er wordt aleen wat gedaan als er met zekerheid gezegd kan worden dat het helpt.
Dus hebben jullie misschien goede adviesen/ ervaringen met vergelijkbare bakken met vergelijkbare problemen? Alle tips zijn welkom OK dan!

p.s. er worden wekelijks ongeveer 8 manegelessen van een uur in gegeven.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:24

Misschien kan er wat zand uit de buitenbak (het klinkt of er veel teveel ligt) naar de binnenbak. Dan eerst de binnenbakbodem goed los laten maken en mengen met het zwaardere zand. Dat kan vast helpen. Voor buiten: zou het mengen met bijv. kleine tapijtsnippers. Dan wordt de bodem minder zwaar.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:27

Aan de buitenbak is niks te doen, hier is gewoon het verkeerde zand gebruikt. (hebben wij helaas ook gehad, hebben zelfs in de bit gestaan met onze bak) Ondanks we deze voor veel geld hebben laten aanleggen. Het bedrijf heeft het teruggedraaid en heeft een nieuwe bodem aangelegd.
De bodemexpert die er bij was geweest, heeft toen ook gezegd dat wat je er ook door mengt, het geen zin heeft, omdat als eenmaal het verkeerde zand is gebruikt, dit altijd instabiel blijft. Bij ons kreeg je zelfs "golven" inde bak. Vergelijk het met een ballenbak: als je erin springt, gaan die ballen alle kanten uit.
Voor de binnenbak zou ik als enige oplossing weten een bedrijf laten komen die de bodem rotert (losmaken met een soort ploegje) en da met laser uit laten vlakken. Vervolgens zand erdoor mengen, desnoods met chips om de bodem weer wat losser te houden.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:29

p.s: Laat anders de eigenaresse contact opnemen met de mensen die de buitenbak hebben aangelegd, want die hebben duidelijk geen goed werk afgeleverd. een goede bodem hoeft niet eerst te "zakken" voor ie echt rijdbaar is.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:57

Dat probleem hebben wij nou ook met onze bak. We moeten hem laten slepen zegt iedereen, dat gaat binnenkort dus waarschijnlijk ook gebeueren. Maar volgensmij is er ook het verkeerde zand gebruikt. Er zitten zelf schelpjes en van die scheermesjes (lekker voor de hoeven Boos! in)!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 08:15

mijn bak was ook altijd vreselijk zwaar, maar bij mij door het fijt dar er de hele winter paarden in lopen, is hij nogal hard geworden, dus kan ik hem lekker slepen en is hij heerlijk om te rijden dan blijft hij zo'n 2/3 weker goed. In het begin hadden we nog geen sleep, toen deed me vader het altijd metzon schofel achtige vak, en werd hij mooi vlak, en was hij niet meer zo zwaar, voor een of 2 dagen, maar dit had wel geholpen.

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:58

Weet je wat DE oplossing is? Van die houtkrullen of krantensnippers door het zand doen. Dat hebben wij ook en helpt perfect tegen plakkend zand, te zwaar zand en het rijdt lekker verend..Haha!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:36

Fareeh schreef:
Weet je wat DE oplossing is? Van die houtkrullen of krantensnippers door het zand doen. Dat hebben wij ook en helpt perfect tegen plakkend zand, te zwaar zand en het rijdt lekker verend..Haha!

Het enige probleem met houtkrullen en krantesnippers is dat het na een tijdje verteerd.
Je krijgt daarna je oude probleem weer terug.
Heb ik vroeger meegemaakt op de manege waar ik heb gereden.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 14:47

Passionato schreef:
Aan de buitenbak is niks te doen, hier is gewoon het verkeerde zand gebruikt. (hebben wij helaas ook gehad, hebben zelfs in de bit gestaan met onze bak) Ondanks we deze voor veel geld hebben laten aanleggen. Het bedrijf heeft het teruggedraaid en heeft een nieuwe bodem aangelegd.
De bodemexpert die er bij was geweest, heeft toen ook gezegd dat wat je er ook door mengt, het geen zin heeft, omdat als eenmaal het verkeerde zand is gebruikt, dit altijd instabiel blijft. Bij ons kreeg je zelfs "golven" inde bak. Vergelijk het met een ballenbak: als je erin springt, gaan die ballen alle kanten uit.
Voor de binnenbak zou ik als enige oplossing weten een bedrijf laten komen die de bodem rotert (losmaken met een soort ploegje) en da met laser uit laten vlakken. Vervolgens zand erdoor mengen, desnoods met chips om de bodem weer wat losser te houden.

welk nummer is dat van het bit? Ik heb hem vast nog wel ergens liggen Haha! . en die chips leek mij idd ook wel een goede oplossing maar de eigenaresse heeft al zoveel vertegenwoordigers over het erf gehad dat ze door de bomen het bos niet meer ziet. Ik zal eens aan haar vragen of ze nog wat kan verhalen op het bedrijf dat het zand heeft gebracht.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:51

Pfoeh het nummer weet ik echt niet meer. Maar dat is echt het beste, als ze een bak aan heeft laten leggen nee ik aan dat die mensen gewoon goed werk moeten leveren. Wij hebben het toen iig gewonnen.