Meerwaarde hele dure zadels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Meerwaarde hele dure zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 18:32

Een goed stubben zadel heb je voor 1300-1500 euro.

Maar vinden jullie dat zadels van boven de 2000 euro nu echt zoveel meerwaarde hebben?
Denk aan Hopfner of Passier (grand Gilbert). Gaan ze echt langer mee?

Voor mezelf zou ik wel voor een A-merk gaan, maar niet direct voor zadels boven de 1500 euro gaan. Ik zie het verschil niet meer, zeker niet qua kwaliteit van het leer. Of vinden jullie wel dat de extra dure zadels een extra meerwaarde hebben?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:46

Als ze zo een dure koopt kan je tegen iedereen zeggen dat jij lekker zo een dure hebt Knipoog
Ik denk ook niet dat er tussen een Stubben of Hopfner veel verschil zit. Je betaald net als bij kleding voor het merk. Wat dacht je van het verschil tussen Anky spullen en de rest? Daar betaal je ook gewoon voor de naam Anky, want iedereen moet het hebben. En dan maakt het niet uit of de kwaliteit nu even goed is als een goedekoper merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:52

En als je op de Passier nu veel fijner zit, of hij ligt beter op je paard?
Dan ga ik toch voor de passier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:54

Zowel Stubben als Passier krijg je in je totale leven niet kapot. Die gaan zo verschrikkeljik lang mee. De passier zit voor dressuur beter, tenminste dat vind ik.

Maar het is heel persoonlijk wat mensen fijn vinden zitten. Al vind ik dat men tegenwoordig voor 2de hands zadels echt idioot veel geld vragen. Zo zag ik een stubben zadel van 15 jaar oud voor 500 euro. Dat is 1100 gulden en dat voor een zadel van deze leeftijd..............kan echt niet in mijn ogen.

En als je eenmaal passier gewend bent, dan voel je heel goed het verschil met een ander zadel. Ik wil niet anders dan passier!

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:00

Sjonniej schreef:
Als ze zo een dure koopt kan je tegen iedereen zeggen dat jij lekker zo een dure hebt Knipoog
Ik denk ook niet dat er tussen een Stubben of Hopfner veel verschil zit. Je betaald net als bij kleding voor het merk. Wat dacht je van het verschil tussen Anky spullen en de rest? Daar betaal je ook gewoon voor de naam Anky, want iedereen moet het hebben. En dan maakt het niet uit of de kwaliteit nu even goed is als een goedekoper merk.

Scheve mond Ik merk wel degelijk verschil! Ik heb een Passier GG, en dat ding ligt op ELK paard goed, zit als een huis, en je merkt echt wel dat het kwaliteit is hoor!
Een vriendin van me heeft een passier gg die nu al zo'n 15 jaar oud is, en al heeel veel heeft meegemaakt Knipoog en die ziet er nou keurig uit, ondanks dat ie nooit gepoets word enzo!
Heerlijke zadels en niet te vergelijke met die goedkope troep!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:23

Destinietje schreef:
:\ Ik merk wel degelijk verschil! Ik heb een Passier GG, en dat ding ligt op ELK paard goed, zit als een huis, en je merkt echt wel dat het kwaliteit is hoor!
Een vriendin van me heeft een passier gg die nu al zo'n 15 jaar oud is, en al heeel veel heeft meegemaakt Knipoog en die ziet er nou keurig uit, ondanks dat ie nooit gepoets word enzo!
Heerlijke zadels en niet te vergelijke met die goedkope troep!

Maar stubben is ook behoorlijk universeel, past ook op veel paarden. Zeker geen troep. Zit er nog zo veel verschil in kwaliteit tussen de A-merken?
Voor een nieuwe Forrestier bijvoorbeeld vind ik dat je te veel moet betalen, het leer van deze zadels is niet echt slijtvast (zadel kost tegenwoordig zo'n 1500 euro). En ik ben ook niet weg van de Anky zadels. Hopfner vind ik erg mooie zadels, heel degelijk, maar ik vraag mij echt af of deze nu nog beter zijn dan de al onverwoestbare Stubbens bijvoorbeeld.
Toen ik een aantal jaren geleden een zadel zocht, ben ik bij een zadelmaker terecht gekomen die je eerst voor jezelf een zadel uit liet zoeken, vervolgens past hij dit op de ruiter en op het paard aan. Volgens hem is een Stubben passend te krijgen, maar zou hij ook een passier of Hopfner passend krijgen op een bepaald paard. Juist die meerwaarde die je in de prijs betaalt is mij nooit duidelijk geworden. Volgens de zadelmaker toen was het vooral wat je als ruiter wilde, hij gaf zelf als voorbeeld dat de KN minder slijtvast was dan de Stubben Siegfried, maar dat KN wel duurder was.
Maar klopt dit?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:40

Volgens mij krijg je voor alle zadels in de hogere prijsklasse waar voor je geld qua duurzaamheid en afwerking... Ik ben het wel met je eens dat de meerwaarde van sommige zadels (de échte uitschieters) niet helemaal te plaatsen is. Mijn gok? Commercie, betalen voor de naam....

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:48

Ik vind de Forrestier fijner zitten dan mijn huidige Stubben Siegfried springzadel.
En ik vind mijn Passier GG fijner zitten dan de Stubben waar ik op gereden heb.

Of er kwaliteitsverschil in zit weet ik niet. Mijn Stubben en mijn Passier zien er beiden nog erg goed uit en vertonen z.g.a. geen slijtage.
Het is dus echt dat ik de ene fijner vind zitten dan de andere.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:51

Ik heb een verschrikkelijk duur zadel (durf de prijs niet eens te noemen) van een nogal onbekend merk.
Ik ben het met je eens dat die verschrikkelijk dure zadels ech niet langer meegaan als bijvoorbeeld een stubben (wat ik echt geweldige zadels vind trouwens.) De reden waarom ik zo verschrikkelijk veel geld voor dit zxadel heb neergelegd is omdat ten eerste deze helemaal voor mij en mijn paard op maat gemaakt is. En dan heb ik het niet over een langer zweetbald bijv, maar ik ben echt helemaal opgemeten etc. Verder ben ik er nu ook van overtuigd dat het er niet toe doet wat voor zadel je op een paard zijn rug gooit, als je maar ee goede zadelmaker hebt die het optimaal aanpast!
Mijn paard is ook echt beter gaan lopen door dit zadel, anders had ik het nooit gedaan.
verder, KN is een voorbeeld voor een redelijk duur zadel, helemaal vroeger staken ze er aardig bovenuit. Die oude KN's zijn echt oerdegelijk, datleer was zowat onverwoestbaar. tegenwoordig zijn de KN;'s volgens mij alleen maar duurder geworden, en het leer is erop achteruit gegaan!
Je ziet wel duidelijk verschil tussen de Bmerken en de A-merken.
Ik denk dat het meeste verschil in prijs bij de A-merken zit in de afwerking, en ook de opbouw van het zadel. Sommige hebben weer een specviale opbouw wat de pasvorm vergroot. En een deel in de naam..

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:24

ik heb een passier gehad.. zag er nog perfect uit met zijn 8 jaar.. maar k vond hem echt niet zo fijn zitten.
te weinig wrong naar mijn idee en een te harde zit.
nu heb ik een ainsley met verstelbare boom.. zt stukken beter al zeg ik het zelf.
we hebben een oude stubben(absoluut 10 plus) die is niet kapot te krijgen. echt een super zadel(volgens mij de 1e stubben tristan Haha!:D) hij zat best lekker, maar je moet flink je best doen om daar beschadigingen en slijtage op te maken.
kn?? mooie zadels en zitten fijn, maar vaak als je ze 2e hands ziet zien ze er echt zo mooi niet meer uit.
de nieuwere stubbens vind ik fijner zitten dan de passiers.. hebben ook meer wrong.
we hebben ook een daaleman gehad.. ook 10+ super zadel.. gaan ook erg lang mee

maar kiefer mag zich ook a merk noemen.. maar die is in mijn ogen die status absoluut niet waard... voeger wel.. nu niet meer....

euroriding is ook fijn.. heb gehoord van de ruitershop dat de prijs giga omhoog gaat.. dus voor een luxor ga e ook al richting de 1700 euro..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:47

ik heb een passier van een jaar of 8 oud,mar die ziet er niet meer supermooi uit. Hij is nog wel helemaal heel, en in al die jaren nooit wat aan hoeven laten maken (Hulde!!) maar hij verkleurd erg. Ook vind ik hem ontzettend lekker zitten. Ik merk echt wel het verschil tussen mijn passier en m'n merkloze ponyzadel!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:21

tsja ik blijf erbij dat passiers bijna onverwoestbaar zijn Haha!
En de nieuwere modellen hebben ook een hele goede pasvorm waardoor ze op redelijk wat paarden zo passen.

En tsja... je blijft natuurlijk ook een beetje voor de naam betalen, zo zal ik nooit een passier hoofdstel kopen, dan heb je van andere merken bijna de zelfde kwaliteit alleen betaal je de helft.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:57

IK heb al verschillende zadels gehad maar ik heb nu een passier GT van 4 jaar oud in zeer goede staad en erg fijne zadels die naar mijn mening jaren mee kunnen.
Mijn instructrice heeft een passier van 7 jaar oud en ziet er ook nog zeer goed uit. beter als menig ander zadel van die leeftijd.
Ik doe trouwens bij mijn passier de beugelriemen onder het zweetblad langs om de zweetbladen mooi te houden.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:07

Oe Passionata, nu word ik nieuwsgierig, welk merk heb jij erop liggen dan?

Ik denk datd e prijzen ook te maken hebben met de "luxe" die je aan je zadel wilt hebben, bijv een kalfsleren zadel kost meer als een rundlederen zadel.

Ik heb nu een Henri de Rivel springzadel van kalfsleer erop liggen en dat is toch prettiger zitten als mn stubben!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:55

Grappig....

Ik ging een nieuw zadel kopen en wilde eigenlijk persé een GG van Passier, gewoon omdat ik er heel veel goeds van gehoord had en ik wilde het beste van het beste en nu had ik het geld toch dussssss.....

Uiteindelijk heb ik het goedkoopste zadel gekocht dat ik mocht uitproberen!!! Een Ken Tauer Artemis!

Waarom: het lag veeeeel beter dan die GG, zat heerlijk en verschoof niet bij het opstijgen. Alle andere zadels (GG, Stubben, KN, Ainsley) lagen gewoon zoooo super sh*t op Matador. Ik vond het eerst niet leuk, want ik wilde weleens wat duurs, maar ik ben nu nog steeds enorm tevreden met mijn Ken Tauer, en uiteindelijk ben ik zó blij dat ik die gekocht heb.

Dus het hoeft niet persé het beste te zijn, helamaal afhankelijk van je paard dus.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:06

Ik ben helemaal gelukkig met mijn Passier GG (2e hands), dat lag super op alletwee de paarden en ik rijd er zo OK dan! mee weg. Ik had toen ook een nieuwe Ainsley geprobeerd die ook erg fijn reed en ongeveer hetzelfde kostte. Ik vond het leer van de Passier wel veel mooier en vandaar dus de Passier.
Wat springen betreft heb ik een Stubben Siegfried (wie niet Haha! ) en dat rijdt helemaal geweldig. Ik heb ook een Kentaur geprobeerd maar daar kon ik niet op zitten. Andere springzadels ken ik eigenlijk niet, behalve de Kieffer Norbert Koof, dat rijdt ook fijn.

Kortom, meerwaarde zit voor mij in het best passende zadel bij paard en ruiter.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:20

Ik heb nu 2 Passier GG's,
één ding is zeker, de leerkwaliteit van Passier is nergens mee te vergelijken, zelfs niet met Stubben. Het is echt het neusje van de zalm.
[edit]Daarbij is het afwerkingsniveau veel hoger als van andere merken.[/edit]

Of je het lekker vind zitten is natuurlijk heel persoonlijk, iig moeten ze op vrijwel elk paard kunnen passen. Ik heb er eentje op maat laten maken voor Triumph en die ligt als gegoten.
Laatst bijgewerkt door ibikus op 08-11-04 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:22

Lielle schreef:
Ik heb ook een Kentaur geprobeerd maar daar kon ik niet op zitten.

Dat hoor ik van meer mensen.

Voor mij (met lange benen) is het wel een perfect zadel. Ik heb zelfs extra lange zweetbladen aan mijn (dresuur) zadel. Wat ik van de Ken Tauer zo fijn vind is dat het een heel open zadel is, je word nergens gedwongen in een bepaalde houding. En dat vinden veel mensen niet fijn, die willen en zoeken meer steun in een zadel. Maar ja, ik was dan ook een Daaleman zonder enige vorm van kniewrong gewend.... dus dit was al steun genoeg Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:31

Kentaur springzadel Knipoog Op het dressuurzadel van mijn moeder en van een vriendin (ik dacht Artemis en Penelope) rijd ik wel zo weg.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:47

Ik ben zelf niet bepaald op zoek naar een duur zadel. Ik heb niet zoveel keus. Het zadel moet goed passen op mijn paard, die een hele hoge schoft heeft. Het is dan ook nog mooi als ik er zelf fatsoenlijk op kan zitten.
Ik had bij mijn vzh de keus uit Passier en Kieffer. Het leer op de Passier vond ik niet zo mooi, en ik kreeg er een stoelzit op. Ze lagen allebei even goed. VOlgens mij waren ze even duur. Dus heb ik de Kieffer gekozen.

Nou wil ik nog een ander dressuurzadel. HEb een Ainsley, en ben daar heel tevreden over, maar die past niet op allebei mijn paarden. Dus die wil ik omruilen. Ik moet dan ook weer gewoon het zadel pakken wat past en ik ben bang dat ik niet veel keus heb.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:57

Ik vind het ook het belangrijkst dat je er goed op kunt zitten. Ik vind de Passier niet het fijnst, ik vind mijn Hulsebos prettiger zitten.

XchantjuhX schreef:
En tsja... je blijft natuurlijk ook een beetje voor de naam betalen, zo zal ik nooit een passier hoofdstel kopen, dan heb je van andere merken bijna de zelfde kwaliteit alleen betaal je de helft.

Dat ben ik niet met je eens. De Passier pik je er altijd zo uit. Echt superkwaliteit! Ik ben nu aan het rondkijken voor een nieuwe stang en trenshoofdstel, maar de Passier vind ik het mooist.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:59

Passionato"]
verder, KN is een voorbeeld voor een redelijk duur zadel, helemaal vroeger staken ze er aardig bovenuit. Die oude KN's zijn echt oerdegelijk, datleer was zowat onverwoestbaar. tegenwoordig zijn de KN;'s volgens mij alleen maar duurder geworden, en het leer is erop achteruit gegaan!
[/quote]

Ik heb dus een "oude" KN ('96) en die ziet er nog perfect uit, nog geen kaal plekje op het zweetblad, helemaal niks! Het kwaliteitsverschil met de nieuwere KN zadels zie je wel, die zien er meestal minder goed uit (nog steeds absoluut niet slecht overigens) als ze een paar jaar in gebruik zijn, slijten toch iets harder dan die oudjes.
Mocht er iets met mijn "oudje" gebeuren, dan ga ik gewoon weer op zoek naar een ander ouder zadel, dan hoef ik echt niet perse nieuw en dat is dan geen financiele overweging!

Maar dat verschil is bij heel veel zadels zo, heeft ook met milieu-eisen voor de behandeling van leer te maken, al is het moeilijk om echt een omslagpunt aan te geven. Ik zou niet durven zeggen dat een zadel van voor bouwjaar X goed is, maar een zadel van daarna niet meer.

[quote="gekke_koei schreef:
kn?? mooie zadels en zitten fijn, maar vaak als je ze 2e hands ziet zien ze er echt zo mooi niet meer uit.

Dat ben ik dus niet met je eens.
Als je een voorbeeld wilt noemen van nieuwe zadels die er snel slecht uit zien, dan is Kieffer of HB een beter voorbeeld. De oude daarvan zijn onverwoestbaar, de nieuwe zijn imo behoorlijk prut.

Om dan nog even op het onderwerp van het topic terug te komen, de meerwaarde van een heel duur zadel (dus duurder dan de "standaard" stubben etc.): Ik denk dat de meerwaarde eerder zit in smaak en comfort (paard en/of ruiter) dan echt in levensduur. En smaak en comfort is iets heel persoonlijks, op dat gebied kan ook een heel goedkoop zadel voor jou persoonlijk een meerwaarde hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:27

Citaat:
Wat springen betreft heb ik een Stubben Siegfried (wie niet )

Ik niet Haha!
Ik heb een kieffer springzadel
En die bevalt me goed.
Deze is inmiddels 9 jaar oud en heeft alleen nog maar gebruikssporen van de beugelriemen.
Maar ik hoor van de nieuwe kieffers inder goede verhalen.

Voor dressuur heb ik een Ainsley.
Die lag goed en ik zat er lekker op.
Ook die ziet er nog steeds goed uit en is nu een jaar of 3/ 4 oud

Maar had de passier beter gelegen, was het die geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:32

Ieder zijn eigen ding, maar ik vind ook dat Passier niet te vergelijken is met andere merken. Het zit super! Het ligt op de meeste paarden heel goed! En ze zijn niet kapot te krijgen!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:58

Vanwege de onbetwistbare kwaliteit van Passier en de goede pasvorm op verschillende paarden had ik een aantal jaren geleden ook een Passier GG gekocht. Heel fijn zadel, iedereen was er weg van... behalve ik. Ik kon er absoluut niet in zitten en in een KN wel. Ondertussen zweer ik bij KN en mijn Passier is de deur uit.
De kwaliteit van die "A-merken" is imo absoluut beduidend beter dan van "de rest", de pasvorm voor het paard is door een goede zadelmaker aan te passen, maar de pasvorm voor de ruiter ligt aan het model zadel. Dat kan dus enorm persoonlijk zijn.