ramsneus, wie heeft er meer informatie over?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ramsneus, wie heeft er meer informatie over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:43

Mijn paard heeft een rams neus en nu hoorde ik laatst van een meisje bij mij op stal dat er eigelijk een heel verhaal achter zit.
het heeft wat met karakter te maken ofzo?

wie o wie kan mij hier meer over vertelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:49

in het engels heet het een Roman nose, oftewel Romeinse neus. Er wordt algemeen aangenomen (en ik heb nog geen tegendeel gevonden, maar ik ken natuurlijk niet alle paarden op de wereld) dat paarden met een ramshoofd goedmoedig, nobel, loyaal van aard zijn. Maar ik weet zeker dat het ook geldt voor paarden met een andere neusvorm...
Feit is, dat wilde (oer)paarden meestal een ramsneus hebben. De luchttoevoer is dan groter en kan makkelijker voorverwarmd worden.

Meer kan ik je er niet over vertellen op dit moment.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:13

ik heb juist gehoord,dat paarden met een ramsneus,over het algemeen,dwars en koppig zijn!!
heb geen idee of het waar is!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:17

Grappig.... Eh, kijk eens even naar de rassen waarbij een ramsneus veel voorkomt. Trekpaarden, Duitse rijpaardrassen, Berber, Andalusiër, Lusitano... toch wel zeer meewerkende paarden die heel hoog komen in de sport. Berbers zijn zo´n beetje de makkelijkste paarden op aarde en Shires ook... ik ben eigenlijk wel benieuwd naar meer reacties. Waaruit waarschijnlijk zal blijken dat je een type neus niet kan verbinden aan een bepaald karakter....

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:40

Ik heb een Tinker met ook een ramsneus..
Koppig is hij wel, ik weet verder niet of dit iets te betekenen heeft
en te maken heeft met het karakter..

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.. *LOL*

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:24

mijn paard heeft dat ook een beetje ofniet? een ramsneus?
(zie profiel)

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:32

Volgens Linda Tellington Jones (die duidelijk onderscheidt maakt tussen ramshoofd en ramsneus):

Ramshoofd: Dit profiel is bolvormig vanaf het voorhoofd tot aan het midden van de neus, waarna het naar beneden afbuigt. Paarden met een dergelijk profiel worden beschouwd als koppig en niet erg slim. De ervaring heeft mij (LTJ) echter geleerd dat dergelijke paarden normaal reageren wanneer er met TTEAM wordt gewerkt. Wordt er echter teveel van ze verlangd, dan zowrden ze al snel dwars, omdat ze niet zo flexibel zijn en ook niet erg snel leren.

Ramsneus: Dit is een lichte uitstulping onder de ogen, die zich voortzet tot aan de neus. Dit soort paarden is vaak dapper, taai en veerkrachtig en lijken niet gauw gewond te raken. Het zijn ideale polopony's en manegepaarden.

@ Nimmedor: voor zover ik kan zienheeft jouw paard eerder een bult net onder de ogen. Deze paarden reageren vaak wat star en koppig als ze onder druk staan.

Dit alles volgens het boek De persoonlijkheid van uw paard van Linda Tellington-Jones.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:39

Citaat:
@ Nimmedor: voor zover ik kan zienheeft jouw paard eerder een bult net onder de ogen. Deze paarden reageren vaak wat star en koppig als ze onder druk staan.

dit klopt wel bij mijne *LOL*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:52

Er zijn zoveel paarden die star en koppig reageren als ze onder druk staan. ik heb een akhal Teké gehad. Dei staan ook bekend als koppig (rechte neusrug trouwens)nooit wat van gemerkt. Kon er zonder zadel en hoofdstel mee springen. ik ken een Welsch cob met een prachtig snoekshoofd, die van veulen af aan bij een hele lieve mevrouw staat en het is het koppigste dier wat ik ooit heb ggezien. Misschien vinden mensen paarden met een ramshoofd of ramsneus niet zo mooi en benaderen ze daarom anders? Ik vind het erg gevaarlijk om uiterlijk aan karakter te verbinden... ze hebben eens een onderzoek gedaan bij mensen met een "jodenneus". Nou, de meeste die er zo een hadden, waren geen jood en de onder de joden zelf komt hij niet vaker voor...
Haaks neus bij indianen, ook al zo´n sprookje. Ken er zat met een heel gewoon neusje hoor. en idereen met dezelfde soort neus heeft toch een ander karakter.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:08

Die hele beschrijving van Linda Tellington Jones klopt dus niet. Ik rij juist een heel intelligent paard met ramshoofd, super angstig, eigenlijk te angstig af en toe. Wil wel graag werken, is verder een echte knuffel. Maar moet alles eerst gewoon leren, is het bekend, dan is het niet eng meer en wil hij graag meer doen.
Het is een echte onderofficier zoals Klaus Ferdinand Hempfling het omschrijft. Maar dan wel een hele moeilijke. Het voorbeeld in z'n boek over verweiden gaat voor dit paard met ramshoofd op.

Maar over het algemeen vind ik het moeilijk om te stellen dat een paard met zus en zo'n uiterlijk juist log, speels of weet ik veel is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:33

Precies. Je moet je ook nooit vasthouden aan het idee van 1 leraar of 1 leer.
mooi onderschrift heb je trouwens

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:20

Mijn paard heeft ook een ramshoofd, ze is erg slim, lief en werkgierig!
Het vershilt denk ik per paard hoe zijn gedrag is. Dat kan je denk ik niet zien aan zijn uiterlijk.

Net als bij mensen eigenlijk..Niet alle blondjes zijn dom Tong uitsteken Knipoog

Afbeelding

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 09:28

De mijne heeft geen ramshoofd, maar een ramsneus !!
En de beschrijving klopt wel aardigg.. Lachen

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:32

Mijn verzorgpaard heeft een ramshoofd. Hij is eigenwijs maar ook heel lief. Hij is ook een echte werker.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:33

anydale schreef:
Mijn paard heeft ook een ramshoofd, ze is erg slim, lief en werkgierig!
Het vershilt denk ik per paard hoe zijn gedrag is. Dat kan je denk ik niet zien aan zijn uiterlijk.

Net als bij mensen eigenlijk..Niet alle blondjes zijn dom Tong uitsteken Knipoog

[image]

ik zie hier toch niet echt een ramshoofd hoor Verwardvolgens mij zit bij een ramshoofd een heuvel tussen/net onder de ogen tot aan neus!

xxsandraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:36

Mijn fries heeft ook licht een ramsneus.

Mij hebben ze ook altijd verteld dat het koppige paarden zijn.

Nu de mijne heeft wel karakter en laat zich niet zo gauw doen, maar zodra ik hem aan mijn kant hebt gekregen, gaat het prima. Hij werkt nu voor mij in plaats van tegen mij..

Maar of dat iets met zijn ramsneusje te maken heeft ???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:52

ik heb hier het boek van linda tellington-jones:

ramsneus: een lichte uitstulping onder de ogen, die zich voortzet tot aan de neus.

dit soort paarden is vaak dapper,taai en veerkrachtig en lijken niet gauw gewond te raken.
het zijn ideale polo pony's en manege paarden.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:51

wilde hetzelfde zeggen als pendrag,
doe zelf ook de analyses bij paarden en dr worden hier dingen geschreven die gewoon niet kloppen,
het paard van de foto heeft al geen ramshoofd...
en dan nog, ik ken ook paarden met ramshoofden die niet koppig zijn,
maar daarom moet je kijken naar alles in zn geheel,
alles met elkaar vergelijken en overal kijken naar de verhouding,
ook zijn er vaak paarden die minder intelligent zijn en daardoor juist braaf en cooperatief zijn, en soms de hele intelligente en gevoelige paarden die truucjes verzinnen om onder het werk uit te kunnen komen,
en zo zijn dr nog veel meer dingen,
de karakters analyseren van het paard door middel van de methode van linda tellington jones met foto's van het hoofd is 1,
bij veel paarden moet je echter de bouw erbij pakken omdat veel 'negatieve' dingen kunnen komen doordat de bouw niet meezit met de dingen die de ruiter van dat paard verwacht,
zo is een paard met een ramsNEUS alleen een goede manegepony als verder alle dingen bij het hoofd ongecompliceerd zijn en ook zn bouw evenwichtig is,
veel 'verkeerde' standen van de benen leiden tot een nerveus paard
dus zeg niet gelijk dat dingen helemaal niet kloppen als je je niet verdiept hebt in de theorie, dat vind ik conclusie's trekken op grond van niks
ik trek ook geen conclusies over springtechnieken of wat dan ook omdat ik er de b*llen verstand niet van heb...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:55

hoe kan je nou bepaalde karaktereigenschappen aan paarden toekennen gebaseerd op de vorm en aftekeningen op het hoofd? is daar enig bewijs voor? het is hetzelfde als ik zou zeggen alle mensen met een grote neus zijn dom en met een kleine zijn intelligent.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:03

dat kan niet aan de hand van aftekeningen. wel aan de vorm,
linda tellington jones heeft een heel onderzoek gedaan bij meer dan 1500 paarden en kwam tot die conclusie,
ik ga mensen verder niet overtuigen ofzo, ik weet het voor mezelf, heb nu iets meer dan 300 paarden zelf geannalyseerd en kwam een enkele tegen waarbij er iets niet klopte en dat was dan vaak doordat ik slechte foto's kreeg, of het was in het begin dat ik het deed, toen ik sommige dingen nog niet van elkaar kon onderscheiden,
bij mensen, tsja ik weet het ook niet dan, weet wel dat er flink wat onderzoeken bezig zijn en dat ik een aantal resultaten heb gehoord die wel klopten, maar ik ben nog niet zover dat ik dat ook geloof, haha

bij paarden geloofde ik het eerst ook niet, maar hb toen het boek gehaald, heb me er in verdiept, veel paarden uit de buurt geannalyseerd, veel eigenaren gehad die steil achterover sloegen van hoe dat kon,
en uiteindelijk hier op bokt al tientallen enthousiaste reacties,
dus voor mij is het bevestigd...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:14

Vergeet niet dat je het gedrag van een paard voor een groot deel kunt beinvloeden. Als je een paard als zijnde koppig benadert, zal hij ook koppig doen... Een mishandeld paard zal anders reageren als een goed behandeld paard. In het wild, zal een lager in rang geplaatste anders doen dan een hoger in rang geplaatste... enz. Je moet dus erg uitkijken met het typeren van paarden. Er bestaat ook nog zoiets als invullen. Met andere woorden, je ziet wat je wilt zien en bent blind voor de dingetjes die er niet inpassen... en wil je echt horen dat je lieve Tinker ineens als koppig bekend staat omdat hij een ramsneus heeft? Ik denk dat er net zoveel koppige paarden zijn met een snoekshoofd. Ik vind het erg gevaarlijk om te typeren op uiterlijk.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:06

ben het met je eens hoor lusitana,
het boek waaruit deze methode komt heeft niet voor niets de ondertitel;
Begrijpen en Beinvloeden
aan het hoofd van een paard kan je zelfs zien of het mishandeld is geweest of dat het een hard leven heeft gehad,
er staan tips in wat te doen bij een paard dat meer dan een gemiddeld paard zeg maar koppig kan gaan doen,
ik heb zelfs eigenlijk ongecompliceerde karakters gezien waar een eigenaar niks mee kon, of dat het dier koppig was omdat zn intelligentie niet werd begrepen en hij dus te saai werk had,
wat voor een minder intelligent paard al leuk is om te doen is voor een zeer intelligent paard juist heel saai
of inflexibele, gevoelige of nerveuse paarden worden totaal verkeerd begrepen en dan krijg je idd gevaarlijke dingen,
moet zeggen dat ik een aantal mensen heb gehad die dus problemen hadden met hun paard en dat ze door de analyse zelf beseften waar het fout ging en dat het zo kon worden opgelost...