asymmetrische stijgbeugels of gewooon scheve blokj

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

asymmetrische stijgbeugels of gewooon scheve blokj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 12:46

Ik had het laatst met iemand hierover omdat deze persoon moeite heeft met het laag houden van de hakken, en het druk houden bij de kuit. In principe is de werking van de scheve blokjes in normale beugels hetzelfde als bij de assymetrische stijgbeugels.
Maar hoe bevallen die asymmetrische beugels in de praktijk? Zelf vind ik ze mooier dan die scheve blokjes, zeker voor wedstrijden.
Maar mijn gevoel zegt dat de beugelriemen misschien ook wel eerder slijten omdat de druk anders is dan bij normale beugels, of valt dat wel mee?
Werkt zoiets nu voor iemand die vrij gemakkelijk de hakken omhoog trekt? Of krijg je ongevraagd ergens anders weer te veel druk, bijvoorbeeld bij de enkel of de knie?

Kortom wat zijn jullie ervaringen met zowel de scheve blokjes als de assymetrische beugels, en wat is de betere aanrader? (of het gewoon bij normale beugels houden).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:02

Die hebben dus een heel andere werking. Bij Asym. beugels krijg je juist een kortere kant aan de binnekant en bij blokjes wordt de buitenkant korter Knipoog

Ik rij sinds kort met asym. beugels zodat ik mijn benen wat meer aan het paard kan houden (ze is errug rond zeg maar Knipoog ) Om je benen lang te houden kun je beter af en toe zonder beugels rijden, daar krijg je een diepere zit mee. Daar helpt geen enkel blokje of beugel tegen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 13:08

Nou, mij is dus altijd geleerd dat de korte kant buiten hoort. De werking is dus hetzelfde als bij de scheve blokjes. Dus zo bedoel ik het gebruik ook. Er zijn al wel vaker vragen over welke kant buiten of binnen gesteld op bokt. Mij gaat het nu dus om de ervaringen, en dan juist de korte kant buiten (of de dikke kant met scheve blokjes)

Zelf hou ik er niet zo van met rijden, heb altijd het gevoel dat er ergens druk of spanning komt te staan wat niet hoort. Maar kan zoiets een hulpmiddel zijn voor sommige ruiters?
Door zonder beugels te rijden leer je het optrekken van de hak niet af, dit doen ze dan direct weer zodra de beugel weer inkomt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:12

Ja bij blokjes, maar bij Asym beugels doe je toch echt de lange kant buiten. Beetje logisch ook wel anders worden je benen naar buiten gedwongen.

Optrekken van de hak heeft te maken met het niet ontspannen kunnen laten afhangen van het been. Zolang je niet de balans hebt zonder beugels, en je dan je been niet ontspannen los aan het paard kan laten hangen kun je dat ook niet als je de beugels wel hebt. Maak ze anders een gaatje korter, dat drukt beter uit. Of zit de persoon misschien te veel achterover in het zadel? Dan kan je ook geen druk op je beugels krijgen.