paardje kopen, waar op letten (qua gedrag)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

paardje kopen, waar op letten (qua gedrag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 12:40

Binnenkort gaan we een nieuw paardje kopen. We zijn al bij drie wezen kijken. Maar ik vind het heel moeilijk om een juiste beslissing te maken. Het ene paardje was heel lief maar reed niet bepaald fantastisch en de ander was heel nuchter, maar reed echt heerlijk en reageerde super op m'n hulpen. Wie heeft er tips om de juiste beslissing te maken?

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:52

Pas een paard kopen als je echt die klik voelt, als je echt zoiets hebt van ja dit is m! Of als je twijfelt een paard op proef vragen, dan kan je thuis kijken of het klikt of niet..

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:56

Ik ben het met Aramat eens! Het moet klikken.
Maar ik denk ook wel dat je zelf een bepaald idee moet hebben hoe het paard moet zijn.
Zo fokken wij paarden. En we hadden een 3-jarige die zeer pittig was. Ik had haar op marktplaats gezet en er eerlijk bij gezet hoe ze was. En er was iemand die dit zocht!!
En ze is bij haar gaan kijken en het klikte meteen!.
En nu ze is verkocht aan haar gaat het super goed. Het pittige karakter heeft ze natuurlijk nog steeds, maar ze stijgert niet meer. Dit heeft zich omgezet in het werken!
Super leuk dus!!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:59

Ik weet niet wat je capiciteiten zijn, maar als je een paard tegenkomt en je wel aanspreekt, maar rijtechnisch nog niet zo ver is, dan moet je even bij jezelf te raden gaan wat jij daar aan zou kunnen doen. Het is net als een huis kopen. Je moet verliefd worden op het huis, maar je moet je inbeelden wat JIJ ervan kunt maken Lachen

Ben je zelf niet zo'n "rijder", dan moet je misschien wel verder kijken. Ik kom heel vaak mensen tegen die een paard kopen omdat ze er verliefd op worden en uiteindelijk weer verkopen, omdat ze er rijtechnisch niet goed genoeg voor zijn. Dat vind ik jammer. Denk erover na voor je zo'n paardje koopt.

fopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:29

Denk eerst goed na wat je met je paardje wilt gaan doen, wil je gaan dressuren, of allen recreatief rijden. Wil je een jong paard dat je zelf van alles moet leren of heb je liever een ouder paard waar jij weer van kunt leren. Ieder ras heeft wel zijn eigen kenmerken. Ook als je voor een paard gaat kijken moet je goed nagaan of het je echt aan spreekt en dat hij goed bevalt in de omgang en tijdens het rijden. Je moet er in het begin al niet aan twijfelen en dan toch kopen, want het zou jammer zijn als je een miskoop doet.

Ik heb zelf een jaar geleden mijn paard verkocht. Dit paard was er een met een gebruiksaanwijzing. De mensen die er voor kwamen kijken waren meteen verliefd op hem. Tijdens het rijden klikte het niet helemaal. De vrouw kon niet zo heel goed rijden en mijn paard profiteerde daar meteen van. De mesen moesten en zouden hem hebben en hebben hem dus wel gekocht. Een paar maanden later hoorde ik dat ze hem weer hadden verkocht omdat het niet klikte. Ze baalde hier heel erg van, maar ik had ze goed gewaarschuwd.

Neem dus nooit gehaaste beslissingen. Denk goed na voordat je iets koopt en neem anders ook iemand mee die er veel kijk op heeft