schema pessoateugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_1

schema pessoateugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 12:18

Ik heb van een bokker een pessoa teugel overgenomen.
Het is een fijn systeem *LOL*

Maar nu heb ik het schema niet,en ben dan ook een beetje huiverig om de teugel te gebruiken.
Heb hem nu 2 of 3 keergebruikt,op de laagste stand.
Wat ik me kan herinneren is dat je in het begin alleen mag stappen en draven.
Verder weet ik het niet meer

Kan iemand me hiermee helpen?
Wil niet het risico lopen dat ik iets verkeers doe...

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:37

Sorry, ik kan niet je helpen.
Anderen misschien?

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:45

als je weet op welke manier je hem vast moet maken, kan er eigenlijk niet zoveel verkeerd gaan. ik gebruik hem sowieso alleen maar op de laagste stand, en heb er nooit een longeerlijn aan. gewoon puur voor ontspanning dus en voor de ontwikkeling van de lange rugspieren. (nou moet ik wel zeggen dat jelmer ook kan buigen zonder longeerlijn, maar dan geeft hij ook zelf aan dat het kan) nooit aan gaan trekken met een longeerlijn dan kun je hem gigantisch forceren

rustig opbouwen moet je met elke trainingsmethode, maar hierbij zeker. beginnen met stap en draf is heel erg goed, en pas laten galoperen als je er zeker van bent dat je paard het aankan. verder gewoon wat mee expirimenteren en inspelen op je paard, dan moet het goed komen!

en trouwens, ik lees niet dat het de keren dat je hem gebruikte verkeerd is gegaan..?! Knipoog

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 22:54

nee dat klopt.
Maar zo'n schema zit er natuurlijk,normaal gesproken,niet voor niets bij.
Althans dat lijkt mij...

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:12

je hebt helemaal gelijk, maar erg veel nuttigs staat er niet in als ik het me zo herrinner. eigenlijk vooral hoe je hem vast moet maken, en verder heb je er niet zo heel veel aan. maar misschien heeft iemand het schema nog voor je liggen en kan die het mailen/faxen opsturen?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:14

Ik weet het ook niet precies, maar ik denk dat het het beste is als je hem eerst aan het bontje laat wennen, goed loswerken aan allebei de kanten zonder dat je hem al bevestigt en dan daarna op de laagste stand, en lekker los laten. Ik zou dan even 5 min elke gang en allebei de kanten op doen. Dan kan hij ook geen spierpijn krijgen, zolang je alles maar lang houdt.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:35

bedoel je echt een trainingsschema want die zit er volgens mij niet bij.
Ik kreeg er wel zo'n schema bij met tekeningen; laagste stand; rug en achterhand. stand daarboven; achterhand en dat staat er ook bij ; bij deze stand alleen stap/draf en bij de hogere standen mag ie ook galoperen.
Die zelfde tekeningen staan volgens mij ook in het Divoza boek Lachen

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:24

ik longeer op het moment met de passoa 2/3 in de week en ik gebruik de laagste stand omdat mijn paard door zn rug moet lopen dus ontspannen in zn rug, je kan ook 3 andere standen doen maar die gebruik ik niet
ook in deze stand laat ik mn paard galoperen............

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:09

Hoi!!

Heb er zelf ook hele tijd mee gewerkt bij een van mijn vorige bijrijdpaardjes.

Wat ik toen geleerd heb (van de eigenaar die het weer van de beschrijving had) was eerst alleen laagste stand en rustig aan doen. daarna in tijd opbouwen. Als dit goed gaat dan kun je eventuele ook de andere twee standen gebruiken, alleen telkens een stapje tegelijk en rustig opbouwen. zeker als ze het neit gewend zijn kan het behoorlijk intensief inwerken.

Mijn ervaring met het systeem is dat het goed werkt, mits je dus goed opbouwd. Paard gaat er beter van lopen, en gebruikt achterhand beter. Dit was in elk geval bij mij wel zo....

JO!!

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:09

WenS schreef:
bedoel je echt een trainingsschema want die zit er volgens mij niet bij.
Ik kreeg er wel zo'n schema bij met tekeningen; laagste stand; rug en achterhand. stand daarboven; achterhand en dat staat er ook bij ; bij deze stand alleen stap/draf en bij de hogere standen mag ie ook galoperen.
Die zelfde tekeningen staan volgens mij ook in het Divoza boek Lachen

Dat klopt, er zit alleen een schema met tekening bij over de bepaalde standen. Een trainingsschema heb ik er nooit bij gehad en zit er ook niet bij.
Ik longeer Max 2 a 3 keer in de week met pessoa, altijd op de laagste stand om hem lekker vanuit zijn schouder te laten bewegen en zijn rug heerlijk los te werken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:43

Als je het niet strak doet, kan het denk ik geen kwaad. Probeer de eerste week op te bouwen van 10 min met de pessoa tot een kwartier en zo langzaam verder, want ze kunnen er erg spierpijn van krijgen als je het te snel doet.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:53

Ik dacht dat het schema staat in de catalogus van Divoza.
Misschien kan iemand even kijken of dat zo is.
Indien wel gewoon de catologus bestellen

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:10

Kun je hem niet vinden via google of een andere zoekpagina?