Wat heeft paardrijden voor invloed op je lichaam ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chade

Wat heeft paardrijden voor invloed op je lichaam ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 12:01

Ik lees net een stukje in de Weekend dat paardrijden ervoor zorgt dat je betere bespiering van je dijen krijgt. Dat kan enigszins wel kloppen want nu ik ( nadat ik een jaar was gestopt met paardrijden ) wat vaker rijd ( altijd 2 x per week, maar soms ook wel 3 x per week ) merk ik dat ik echt ontzettend ( niet overdreven bedoeld, het is echt zo Bloos! ) dikke boven benen krijg Bloos! En dan niet van dik ofzo ( ik ben 1.74 en weeg 49 kilo Bloos ) maar ik denk echt van bespiering. Vroeger had ik van die dunne bovenbenen waar ik makkelijk mijn handen om kon vouwen, maar nu lukt dat echt niet meer... Zou dit toch komen van het paardrijden ?
Weet iemand wat je nog meer van paardrijden krijgt wat bewezen is ?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:05

dikke kuiten Knipoog

ligt ook wel een beetje aan je aanleg
ik heb ronde spieren en een zeer snelle spieropbouw en heb
verstopt onder een dun laagje vet dus stevige kuiten en boven benen

voor de rest mijn paard is mijn fisio , al mijn (rug) spieren ook die waar de fisio niet bij kan zijn weer heerlijk ontspannen na een kort ritje

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:12

Harde billen Haha!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:24

en buikspieren krijg je er ook van.

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:41

Dikke kuiten, bovenbeen spieren, goede rughouding. Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:43

In principe zouden bepaalde spieren wat opgerekt moeten worden en zou je betere rug en buikspieren moeten krijgen. Sterkere armen, kuiten of bovenbenen zouden erop wijzen dat je die dus extra hard gebruikt en dat zou niet nodig moeten zijn. Paardrijden hoort geen kracht te kosten.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:21

Bij mij de spieren aan de binnenkant van m'n bovenbenen, en m'n buikspieren.
M'n bovenarmen ook wel iets, maar das meer van uitmesten en sjouwen van spullen rond de stal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:24

Paardrijden, skieën en zwemmen zijn de enige sporten waarbij je alle spieren gebruikt, zeggen ze...
Feit is dat het goed is voor gelijkmatige bespiering, je balans en coördinatie. Je moet alles namelijk ook nog onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen en goed adem kunnen blijven halen, zonder van een bewegend ding af te vallen... als dat niet goed voor je is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:26

Ik weet wel wat een jaartje niet paardrijden met je lijf doet Bloos

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:26

Goed voor been- en buikspieren en is ook nog eens heel gezond omdat je veel buiten bent, veel frisse lucht dus. Haha!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:42

Bij paardrijden gebruik je veel je buik-, rug- en been/bil-spieren. Je arm spieren worden minder veel gebruikt: beter kan ik zeggen: minder intensief (behalve als je ook uitmest enz).
Ook zie je bij ruiters/amazones veel "zitvlees" (zo noem ik het maar) bij billen en dijbenen, dit is een combi van wat vet en veel ontwikkelde spieren.
Voor degene die er wat meer van willen weten:
Bij paardrijden gebruik je alleen je zgn "rode" spiervezels, deze zijn "Slow-twitch" en dus geschikt voor langdurige spanningen, niet voor explosieve krachten (vb: marathonloper)
Het andere type vezels hebben wij minder: de witte "fast-twitch" vezels: dit zijn spiervezels voor grote explosieve kracht, deze werken dan ook maar even, weinig uithoudingsvermogen. (vb. sprinter).
(jaja, fysio opleiding werkt hihi)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:45

Pipo schreef:
Ik weet wel wat een jaartje niet paardrijden met je lijf doet Bloos

Helaas wel Tong uitsteken

Ik ging in een paar maanden terug van 5x in de week een uur intensieve training met m'n paard en 2 uur in de week gym met school terug naar eigenlijk niets (klaar met school en drachtig paard). Dat was dus dag gespierd buikje Verdrietig

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:23

Starbreeze schreef:
In principe zouden bepaalde spieren wat opgerekt moeten worden en zou je betere rug en buikspieren moeten krijgen. Sterkere armen, kuiten of bovenbenen zouden erop wijzen dat je die dus extra hard gebruikt en dat zou niet nodig moeten zijn. Paardrijden hoort geen kracht te kosten.

Waar heb ik dan anders die boven benen van ? Verward Ik denk dan toch echt wel van het paardrijden want andere sporten beoefen ik niet. Tijdens rijden ( en dan bedoel ik echt een uur lang intensief dressuuroefeningen doen, niet maar wat rondrijden ) dan heb ik dus echt die spanning in mijn boven benen... En ze groeien niet zomaar in breedte Knipoog haha

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:59

Misschien word je een jaartje ouder???

Nee hoor, ik denk ook wel dat het door het paardrijden komt..
Mijn lichaam is ook (al zeg ik het zelf) redelijk goed geschaped door het paardrijden.. Ergens anders kan het eigenlijk niet van komen.. Met paardrijden reken ik het uitmesten e.d. ook mee.. Reken maar dat je van die zware kruiwagens met zooi ook spierballen krijgt..

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:02

sterke rugspiering en goede houding...ondanks dat ik vrij zwaar ben, ben ik de enige op ons kinderdagverblijf die geen rugklachten heeft (van het personeel dan)
Dat kwam volgens de ceasartherapeute door het paardrijden Lachen

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 20:04

CielitoLindo schreef:
Misschien word je een jaartje ouder???

Nee hoor, ik denk ook wel dat het door het paardrijden komt..
Mijn lichaam is ook (al zeg ik het zelf) redelijk goed geschaped door het paardrijden.. Ergens anders kan het eigenlijk niet van komen.. Met paardrijden reken ik het uitmesten e.d. ook mee.. Reken maar dat je van die zware kruiwagens met zooi ook spierballen krijgt..

Hahahahaha, jaartje ouder ? Haha! Ben nog maar 16 hoor Bloos

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:04

Aanschouw hier een lichaam wat al heel wat jaren paardrijd op vakantie op Kreta..

Afbeelding

De buikspieren zijn wel te zien Schijnheilig

ps: let niet op mn ex Knipoog

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 20:07

CielitoLindo schreef:
Aanschouw hier een lichaam wat al heel wat jaren paardrijd op vakantie op Kreta..

De buikspieren zijn wel te zien Schijnheilig

ps: let niet op mn ex Knipoog

Zozo lekker ding haha, maar buikspieren heb ik ook wel Maar ik heb nooit vetrand op mijn buik gehad, ik heb zelfde postuur als jou. Lang en dun.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:19

nou die goeie rugspieren en rughouding mis ik dan wel ik heb een mega holle rug(komt door te vroeg beginnen met turnen ik was 6 toen ik begon dus in de groei ) dus heel slecht voor me rug) heb nog steeds veel rug klachten maar jah die kuiten en bovenbenen komen me toch wel bekent voor whhaah

ps. ben 14 dus ben geen jaartje ouder wha

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:12

Van paardrijden krijg je inderdaad gespierde benen en je wordt ook sterk in je benen. En je leert een goede houding te hebben, goed rechtop zitten.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 08:59

Chade schreef:
Zozo lekker ding haha, maar buikspieren heb ik ook wel Maar ik heb nooit vetrand op mijn buik gehad, ik heb zelfde postuur als jou. Lang en dun.

Lang????

Ik ben 1.61 Bloos

charlieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:11

Ik hoor niets over het bekken?
Volgens mij worden je bekkenbodemspieren heel erg sterk, zo sterk zelfs dat heel wat vrouwen een zware bevalling hebben bij hun eerste kind.
Wie weet wat het doet bij een kind als ze, zeg vanaf haar 8e vaak rijd, gemiddeld 5 keer per week? De bekken zijn dan nog volop in de groei hoe slecht zou dat kunnen zijn?

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 09:22

charlieb schreef:
Ik hoor niets over het bekken?
Volgens mij worden je bekkenbodemspieren heel erg sterk, zo sterk zelfs dat heel wat vrouwen een zware bevalling hebben bij hun eerste kind.
Wie weet wat het doet bij een kind als ze, zeg vanaf haar 8e vaak rijd, gemiddeld 5 keer per week? De bekken zijn dan nog volop in de groei hoe slecht zou dat kunnen zijn?

Ik denk dat dat niet veel voorkomt. Kinderen van 8 jaar die 5 x in de week rijden. Die rijden meestal 1 x in de week een uurtje op de manege. [/b]

charlieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:42

Chade schreef:
Ik denk dat dat niet veel voorkomt. Kinderen van 8 jaar die 5 x in de week rijden. Die rijden meestal 1 x in de week een uurtje op de manege. [/b]

Ja daar heb je wel gelijk in maar toch zijn er zat kinderen van die leeftijd met een eigen of verzorgpony. Maar goed als je twaalf bent ben je ook nog in de groei, het geldt eigenlijk voor alle meisjes die nog volop in de groei zitten.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:30

Volgens mijn gynocoloog zou elke vrouw moeten gaan paardrijden...... Bij vrouwen die paardrijden komen minder baarmoederverzakkingen voor! Toch weer mooi mee genomen!